Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1226 stannar pÃ¥ gm100  (läst 1976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ostrabonde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1226 stannar på gm100
« skrivet: 06 mars 2014, 20:32:14 »
Hej vpforum

Surfat runt på forumet ett antal gånger.
Detta blir dock första inlägget.

Har lite problem med vår bergvärme, en nibe 1226 6kw borr 110m.
Den går jättebra i perioder, väljer dock att stanna ibland.
Står still på 100gm med framledning på 43,7 (bt2)grader retur 23,2(bt3) beräknad 30,4 grader.
Bt2 visar samma som varmvatten laddning (bt6) fel?

Haft firman som installerat där med slutsats: luft i värmesystem, lufta innan man gräver djupare i problemet. Inte mkt luft enligt mej.

Nibe 1226 6kw+ flm30
Info om hus:
110m2 enplanshus + 40m2 garage
Betongstomme Finja prefab.
Golvvärme. Vp i garage kulvert till hus.

NÃ¥n som upplevt liknande eller vet vad som kan strula?
Finja Prefab stomme enplanshus 110m2+40m2 garage i Sörmland.
Nibe 1226 6kw + flm 30 110m borra.

Beräknad energiförbrukning 7750kw tot

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1226 stannar på gm100
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2014, 20:54:14 »
GM maxar pÃ¥ 100, dvs blir aldrig högre.  Att GM alltsÃ¥ inte ökar ytterligare med framledning 43,7 om beräknad är 30,4 är alltsÃ¥ inte konstigt i sig (för varje minut skulle VP annars höja GM med typ 13).

Edit: Eller menar du att GM aldrig sjunker från 100, utan fastnar där?

BT2 och BT6 borde ju vara typ samma när den gör varmvatten, men inte när den gör värme.

Sedan borde inte framledningen vara så mycket högre än beräknad kan man tycka. Vad har du inställning för när värme ska tillverkas? -60 är standard. Ett lägre värde (-100 t ex) ger högre övertemperatur i slutet av körningarna.

Har du något annat problem än att GM maxar i 100? Andra symptom? För kallt, för varmt, för lite varmvatten?

Du kan ju alltid logga och posta en loggfil här (antar att man kan det till USB på en 1226, men vet inte säkert).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Ostrabonde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1226 stannar på gm100
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2014, 21:50:07 »
Gm för kompressorstart är standard -60 dock kört -100 och det funkade nästan bättre (längre mellan stopp) stoppen har vart 3-4 dagar dock så finns alltid vv.

Den stannar på vv läge och det hinner bli kallt inne. Vp skickar bara ut 20 grader som är minsta framledning.

Jag Tänkte att pumpen tror det är varmt inne när framledning säger 43 men den analoga termometern på golvvärme fördelaren visar endast 22-23.
Borde inte den visa vad beräknad framledning är?

Fick manuellt vrida växelventil sist för att styra värme till huset.


Ska se om jag lyckas logga pump.
Finja Prefab stomme enplanshus 110m2+40m2 garage i Sörmland.
Nibe 1226 6kw + flm 30 110m borra.

Beräknad energiförbrukning 7750kw tot

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1226 stannar på gm100
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2014, 07:49:41 »
Gm för kompressorstart är standard -60 dock kört -100 och det funkade nästan bättre (längre mellan stopp) stoppen har vart 3-4 dagar dock så finns alltid vv.

Den stannar på vv läge och det hinner bli kallt inne. Vp skickar bara ut 20 grader som är minsta framledning.

Jag Tänkte att pumpen tror det är varmt inne när framledning säger 43 men den analoga termometern på golvvärme fördelaren visar endast 22-23.
Borde inte den visa vad beräknad framledning är?

Fick manuellt vrida växelventil sist för att styra värme till huset.


Ska se om jag lyckas logga pump.
Hur står VB hastighet? Kolla så att den står i auto. Min stod som intermittent och då fick jag samma fenomen.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1226 stannar på gm100
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2014, 09:57:57 »
Att du fick vrida växelventilen manuellt tyder på att det är den som det är fel på. Jag har för mig att du kan "motionera" den lite så den går lättare (så att motorn klarar av att flytta den mellan ändlägena). Sök på motionera växelventil eller dylikt här på forumet så hittar du mer info. Motioneringen kommer nog göra att en funkar ett tag till (men till sist kan du behöva byta den).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1226 stannar på gm100
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2014, 14:14:18 »
På en 1226 är det kanske garanti om växelventilen är trasig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!