Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE  (läst 2307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« skrivet: 10 oktober 2022, 08:31:15 »
Jag installerade wifi interface MAC 567iF-E till en MSZ-FH25VE igår. jag beställde min enhet på amazon.se för 995 kr.

installationen var enkelt och snabb, kopplade sedan upp sig direkt mot min ASUS RT-N66U router, en stabil router som aldrig krånglar eller behöver startas om.
Värmepumpen sitter 3 meter från routern, bara luft emellan. Bra signalstyrka uppmätt med melcloudappen medan den fungerade.

Värmepumpen sitter monterad i ett hus som ligger 7 timmar med bil hemifrån...
Fyra timmar efter att vi lämnade huset tappade Melcloudappen kontakt med enheten.

Någon annan med liknande problem? Finns det nåt sätt att säkerställa funktionen?

Min tanke var att kunna styra värmepumpen mot timtaxa med tibbers app under vintern, men det är ju superviktigt att man kan lita på att den funkar när det blir kallare och risk för frysning.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2022, 20:37:26 »
Jag skulle ALDRIG lita på en Wi-Fi uppkopplad värme som jag låter styras av och på , kanske om den bara styrde temperatur någon grad kunde vara ok men rinner stänger väl ner helt mellan varven (eller) 

Dessa Wi-Fi är ju grunden till massor av frågor och problem  bara att söka i forumet, så försiktighet med vad du tillåter den att styra år dig. Några grader men aldrig stänga av…… tappar du kontakten eller så så startar den inte igen.

Utloggad Jerry!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #2 skrivet: 03 december 2022, 12:01:49 »
Får man fråga hur gammal du pump är ? Jag vill sätta wifi i min ef25ve3w-e1 från 2017 men blir inte klok på om det går
Någon som vet ?

Utloggad greenman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2023, 11:00:45 »
Svarar på gammal tråd:

1) MSZ-FH25VE har just skruvat in wifi modul i. Fattar inte hur du kan skriva att det var lätt, jag måste varit korkad. Efter att hållt på i två timmar med plastdelar som man varit rädd att ta sönder gjorde jag sist ett hål i sidan för att få ut sladden. Så om någon har en länk till en instruktion för hur man ska göra eller en video så är jag nyfiken. Wifi modulen hänger utanför

2) Vi har en daikin i ett annat hus, jag tror wifi modulen är samma rent wifi mässigt (för ser precis likadant ut) där jag som av en slump också hade ASUS RT-N66U. Där krånglade det som tusan, men jag testade en annan router och där funkade det. Efter lite pillande i advanced settings på ASUS var det något viktigt jag klickad i eller bort så funkade allt perfekt. Jag har för mig att jag tog bort något. Kan vara bra att veta om någon har problem.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2023, 11:51:43 »
Svarar på gammal tråd:

1) MSZ-FH25VE har just skruvat in wifi modul i. Fattar inte hur du kan skriva att det var lätt, jag måste varit korkad. Efter att hållt på i två timmar med plastdelar som man varit rädd att ta sönder gjorde jag sist ett hål i sidan för att få ut sladden. Så om någon har en länk till en instruktion för hur man ska göra eller en video så är jag nyfiken. Wifi modulen hänger utanför

Hmm, ja kanske borde ha gjort en filmsnutt och lagt upp på youtube… är bara lite krångligt att göra det ensam, man behöver båda händerna.

Hursomhelst så tror jag inte tog mer än 10 minuter när jag tog bort den. Jag borrade aldrig nått hål för sladden, ledde den bara ut mellan plastkåpan och väggen.

Jag köpte min på amazon och i och lämnade tillbaka den eftersom den inte funkade stabilt för mig.
Jag köpte istället en Sensibo. Den är billigare, visar både temperatur och luftfuktighet, finns i en variant med en extra sensor så man kan styra på temperatur i ett annat rum.
Sen har den inte kopplat ner eller krånglat en enda gång under gångna vintern.

Thompa71 skrev att inte lita på Wifi, men fördelen överväger risken och vi har backup i form av elradiatorer för att hålla frostfritt om vp lägger av.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2023, 11:55:36 »
Får man fråga hur gammal du pump är ? Jag vill sätta wifi i min ef25ve3w-e1 från 2017 men blir inte klok på om det går
Någon som vet ?

Väldigt sent svar men…
Ring Mitsubishi och fråga. De var väldigt hjälpsamma när jag hade samma fråga om min pump som är från ca 2013.
Men, jag rekommenderar inte detta, bättre är att köpa en Sensibo. Billigare, bättre och stabilare.”

Utloggad greenman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2023, 14:41:30 »
Melcloud verkar stabilt för mig, beställde en till modul till min andra pump. Men kanske hade varit bättre med sensibo såhär i efterhand då den kan mäta temperatur i andra rum (badrum i mitt fall som man vill skydda) och reglera på det. 1250kr/st kostar wifi modulerna nu på amazon.

Ska se om jag kan ta några foton när jag installerar den i andra modulen och lägga upp här.
« Senast ändrad: 19 juli 2023, 14:45:25 av greenman »

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Melcloud MAC 567iF-E till MSZ-FH25VE
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2023, 17:02:48 »
Melcloud verkar stabilt för mig, beställde en till modul till min andra pump. Men kanske hade varit bättre med sensibo såhär i efterhand då den kan mäta temperatur i andra rum (badrum i mitt fall som man vill skydda) och reglera på det. 1250kr/st kostar wifi modulerna nu på amazon.

Ska se om jag kan ta några foton när jag installerar den i andra modulen och lägga upp här.
Nu ser jag, jag har en form av liggande fjällpanel på väggen så det blir springor att få ut kabeln i bakkant. Men jag hade nog hellre gjort hålet bredvid den där andra genomföringen i bakkant så blir det nog snyggare.

Det är ju smart att ha samma system på alla vp du har.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!