Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe EVC190, shunt stÃ¥r still mm.  (läst 1874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KeiNo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad och nyfiken amatör
Nibe EVC190, shunt står still mm.
« skrivet: 30 december 2019, 09:51:11 »
Hej!

Är en nyfiken prick som gärna kikar lite på sakerna som finns i huset man köpt, och har under en tid försökt förstå mig på hur värmesystemet funkar, läst instruktionsböcker och allt möjligt material jag hittat på nätet men ändå känner jag mig inte nå klockare, så tänkte att det går nog bra att fråga de mer erfarna på detta forum om tips och råd! :)


Grundläggande info att börja med
1½ plans Älvsbyhus på 150kvm från -89
L/Lpump Mitsubishi FH35 - konstant 22 grader
Elpanna Nibe EVC190 C2 - värmekurva 1.25 med nattsänkning 2 grader
Conturakamin
Självdrag/mekanisk frånluft

Nu till mina 1000 frågor
1. Den gråa klumpen får jag till att vara shunten, den har dock stått still på läget som bilden visar och jag hittar inte någonstans hur man får den i automatiskt läge - för det måste väl vara det bästa? (Enligt vad jag kan läsa så är det en Landis Gyr SYQ31)
2. Den gröna klumpen som jag får till att vara cirkulationspumpen, har 3 olika lägen, är läge 3 bäst att köra på för snabbare uppvärmning? Kör den just nu på läge 2.
3. Distanstermometern, vad visar/innebär den?
4a. Med planlösningen, är det vettigt att ställa en lägre värmekurva och öka tempen på L/Lpumpen ur ett kostnadsperspektiv? Pumpen borde ju kunna klara av att värma nästa hela undervåningen kan jag ju tycka? De enda elementen som vi faktiskt "behöver/använder" är det i vardagsrummet och i matsalen.
4b. Har i dagsläget alla element avstängda förutom i köket samt vardagsrum och matsal, bör man ställa dom elementen fullt öppna om man dessutom sänker värmekurvan något?
5. Har en rumstermostat i hallen utanför tvättstugan som är kopplad till själva reglercentralen, om jag förstår rätt så ska den stänga av elvärmen när graderna är på angivet börvärde, men när jag kikar på den och den visar 2 grader över börvärde så är ändå elementen varma? Går det att kontrollera funktionen på något smidigt sätt?
6. Ventilation, vi har inte öppningsbara fönster utan har som små ventilationsöppningar vid sidan av varje fönster, nu när det är kallt ute, är det en bra idé att kanske stänga majoriteten av dem och bara ha en öppen i vardera ände av huset?

Bifogar lite bilder här under för lite lättare förklädningar om nu någon kommer med lite hjälpande svar för en glad och nyfiken amatör!
1½ plans Älvsbyhus på 148kvm från 1989 uppvärmt av Mitsubishi FH35 samt Nibe EVC190 Elpatron.

Utloggad KeiNo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad och nyfiken amatör
SV: Nibe EVC190, shunt står still mm.
« Svar #1 skrivet: 30 december 2019, 09:55:41 »
Bilder :)
1½ plans Älvsbyhus på 148kvm från 1989 uppvärmt av Mitsubishi FH35 samt Nibe EVC190 Elpatron.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe EVC190, shunt står still mm.
« Svar #2 skrivet: 30 december 2019, 11:27:08 »
1. Den gråa klumpen får jag till att vara shunten, den har dock stått still på läget som bilden visar och jag hittar inte någonstans hur man får den i automatiskt läge - för det måste väl vara det bästa? (Enligt vad jag kan läsa så är det en Landis Gyr SYQ31)
Svar: Man behöver mäta upp om det finns spänning fram till shunten om den ska röra sig om man t.ex. ändrar värmekurvan plötsligt Finns reservdel om den gamla har havererat. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-elpanna/evc-190-c2-13kw-cu-089025/019-reglermotor-esbe-66-ersatter-tidigare-motorer.html

2. Den gröna klumpen som jag får till att vara cirkulationspumpen, har 3 olika lägen, är läge 3 bäst att köra på för snabbare uppvärmning? Kör den just nu på läge 2.
Svar: Normalt räcker läge 1 eller 2 om man inte har ett väldigt stort och högt hus.

3. Distanstermometern, vad visar/innebär den?
Svar: Panntemperaturen

4a. Med planlösningen, är det vettigt att ställa en lägre värmekurva och öka tempen på L/Lpumpen ur ett kostnadsperspektiv? Pumpen borde ju kunna klara av att värma nästa hela undervåningen kan jag ju tycka? De enda elementen som vi faktiskt "behöver/använder" är det i vardagsrummet och i matsalen.
Svar: Man bör sätta ner termostaterna på radiatorerna till runt 15 grader i alla rum dit värmen från LLVP når. Kan bli några grader svalare längst bort i t.ex. vardagsrummet jämfört med rummet där LLVP sitter.

4b. Har i dagsläget alla element avstängda förutom i köket samt vardagsrum och matsal, bör man ställa dom elementen fullt öppna om man dessutom sänker värmekurvan något?
Svar: Nej

5. Har en rumstermostat i hallen utanför tvättstugan som är kopplad till själva reglercentralen, om jag förstår rätt så ska den stänga av elvärmen när graderna är på angivet börvärde, men när jag kikar på den och den visar 2 grader över börvärde så är ändå elementen varma? Går det att kontrollera funktionen på något smidigt sätt?
Svar: Koppla bort eventuell rumstermostat och låt radiatortermostaterna i varje rum styra. Blir tokigt när en LLVP värmer en centrals placerad rumstermostat som styr värmen i resten av huset dit inte LLVP når.

6. Ventilation, vi har inte öppningsbara fönster utan har som små ventilationsöppningar vid sidan av varje fönster, nu när det är kallt ute, är det en bra idé att kanske stänga majoriteten av dem och bara ha en öppen i vardera ände av huset?
Svar: Ventilationsöppningar måste vara öppna året om men det blir mer drag på vinterhalvåret så öppningarna kan då vara lite mindre.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KeiNo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad och nyfiken amatör
SV: Nibe EVC190, shunt står still mm.
« Svar #3 skrivet: 30 december 2019, 12:23:04 »
Tusen tack för svar, lite följdfrågor/bollplanksfrågor :)

1. Enligt vad jag kan hitta så ska den vara automatiskt när den står på läge 1, är det bara att manuellt vrida den till läge 1 och sedan så sköter den sig själv?

3. Panntemperaturen, det är tempen som är i tanken till radiatorerna? Trodde det var framledningstemperaturen?

4a+b. Vart lite osäker på om det verkligen är den funktionen nu på rumstermostaten, förra ägaren var lite egenhändig och har ju tagit bort själva veckostyrningen på reglercentralen(se bild), kan nog va att den enheten i hallen bara är en förflyttad samt digital sådan enhet(se bild under)
Vissa säger at man bör låta alla radiatortermostater stå fullt öppna och styra med värmekurvan, men det kanske är olika beroende på om man har LLpump eller inte?
1½ plans Älvsbyhus på 148kvm från 1989 uppvärmt av Mitsubishi FH35 samt Nibe EVC190 Elpatron.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe EVC190, shunt står still mm.
« Svar #4 skrivet: 30 december 2019, 12:46:28 »
1. Svar: Kan tyvärr inget om den shuntmotorn. Är nog väldigt gammal men någon annan kanske har den?

3. Svar: Panntemperaturen är den stående rektangulära termometern. Framledningstemperaturen visas på den runda termometern.

4a+b. Svar: Har aldrig sett den digitala panelen på din bild. Undrar vad det är för märke? Annars är det Siemens reglercentral RVP 211 som är officiell reservdel om man man måste byta ut den gamla reglercentralen. Ganska dyra grejer dock. Om man har en värmepump , t.ex. bergvärme eller luftvattenvärmepump, som arbetar med flytande kondenseringstemperatur så bör alla radiatortermostater stå helt öppna så att värmepumpen styr rumstemperaturen. Något enstaka undantag i t.ex. sovrum där man vill ha lägre temperatur. Har man LLVP i huset är det en annan sak.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KeiNo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad och nyfiken amatör
SV: Nibe EVC190, shunt står still mm.
« Svar #5 skrivet: 30 december 2019, 15:36:09 »
1. Pratade med Nibes tekniska support, enligt dem så skulle det bara vara så lätt som att vrida den till 1, så då provade jag det och då hände det grejer, dock så sjönk den bitvis självmant till samma läge på bilden, varför den vill ligga där konstant mer eller mindre vet jag inte, kanske finns någon som vet mer om hur funktionen är?

3. Ja jo, men panntemperaturen är väl då isåfall temperaturen som är i tanken då? Och framledningstemperaturen är den temperaturen som cirkulerar i systemet? Och sjunker den för lågt ned så skjutsar isåfall shunten upp lite och ger mer varmvatten i framledningssystemet?

4. Den är köpt pÃ¥ conrad vill jag tro, och jag antar att han köpte och gjort en egen reglercentral istället för att köpa RVP211. Har ju funkat rätt bra fram tills jag blev nyfiken pÃ¥ grejerna  Sc:,h

Egentligen har ingenting varit något problem, tills häromdagen då vi eldade hela dagen, och ändå hade en dygnförbrukning på 80 kwh, vilket fick mig att börja undersöka och klura.
Bor i Småland så var ingen extremkyla heller utan var väl 2 till -5 grader under hela dygnet. När det var som kallast i November(var väl runt -5 -10) så hade vi en dygnförbrukning på cirka 60 kwh, men då var ingen hemma och inget eldande heller, så får inte riktigt ihop matematiken..
1½ plans Älvsbyhus på 148kvm från 1989 uppvärmt av Mitsubishi FH35 samt Nibe EVC190 Elpatron.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!