Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C7 Högtryckspressostat  (läst 491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elinstallerqren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Greenline C7 Högtryckspressostat
« skrivet: 02 oktober 2023, 18:09:11 »
Monterade individuell zonreglering på golvvärme källare förra vintern
Efter det får jag problem med utlöst högtryckspressostat och ibland även övertemp elpatron utlöst.

Har bytt pumpen i tron att det var felet
Men på nya pumpens display ser jag att flödet är noll

Jag har tagit bort ställdonen på 2st golvvärmezoner för att få flöde

Hur skulle ni löst detta?
Det finns inga bypass på mina golvvärmefördelare men jag tror inte det är lösningen?

Jag tror man skulle behöva ställa startkriterie i VP för värmeproduktion pÃ¥ tex utetemp  +15grader?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2023, 18:44:47 »
När man har värmepump som kör flytande kondenseringstemperatur så ska alla termostater stå på max och man reglerar temperaturen med inställningarna i värmepumpen. Blir det för varmt i t.ex. något sovrum kan man prova att använda termostaten bara där men man bör istället strypa ner det fasta flödet i den slingan så att det alltid blir något svalare i det rummet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2023, 19:06:48 »
Är det inget flöde genom värmesystemet i resten av huset? Jag får intrycket att det bara är värmen i källaren om är inkopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elinstallerqren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2023, 21:55:55 »
Radiatorer och golvvärme övervåning
Shuntgrupp till värmare FTX
Golvvärme källare

Men som jag upplever det så finns inget behov av värme denna årstid och därför blir det fel i värmepump

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2023, 22:06:26 »
Vad är det för värmepump? Så kan vi föreslå lite inställningar.

Edit: missade läsa rubriken...
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 15:03:23 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Elinstallerqren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2023, 04:41:34 »
Det är en greenline HTE7 från 2004

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2023, 06:05:20 »
Monterade individuell zonreglering på golvvärme källare förra vintern
Efter det får jag problem med utlöst högtryckspressostat och ibland även övertemp elpatron utlöst.
Hur länge går vpn när den startat, 5 min eller 25 min?

Har bytt pumpen i tron att det var felet
Men på nya pumpens display ser jag att flödet är noll

Jag har tagit bort ställdonen på 2st golvvärmezoner för att få flöde

Hur skulle ni löst detta?
Det finns inga bypass på mina golvvärmefördelare men jag tror inte det är lösningen?

Jag tror man skulle behöva ställa startkriterie i VP för värmeproduktion pÃ¥ tex utetemp  +15grader?

Det kostar inget att prova sänka start kriteriet till tex 13°C. Sommarurkoppling 1.14 heter det på min E7. Och det börjar ju bli rätt årstid att justera in detta.

Är det cirkulationspumpar till golvvärmen? De kan väl fastna om de inte skulle motioneras regelbundet? Bara en tanke.

Hur länge går vpn när den startat för värme resp. varmvatten, 5 minuter eller 25 minuter?
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 06:25:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Greenline C7 Högtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2023, 08:13:34 »
OM termostaterna är stängda men värmepumpen vill producera värme så är kurvan för hög, och / eller parallellförskjutningen.
Vilka värden har du på dessa parametrar?

För att justera in värmepumpen bör du öppna alla termostater på max och sedan justera kurva och parallell i vart fall fram till jul, så du får vara med om båda kallt och varmare väder så du vet att värmepumpens grundinställningar är någorlunda korrekta.

Att dribbla med zonindelningar och liknande när man värmer med värmepump tror jag inte alls på, men det kanske kan fungera ändå om du får till en bra grundjustering på systemet, och det innefattar både kurva, parallellförskjutning och grundflöde i de olika värmekretsarna.
Först när det är gjort kan du spara lite extra eller få bättre komfort om termostaterna får vara med och leka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!