Hej,
Bor i södra sverige i ett stenhus från fiskarhedenvillan på 185m2 sedan fem år tillbaka.
Har en F730 i tvättstugan och den låter helt otroligt mycket när den är igång (50db) och ljudet fortplantar sig i huset och driver mig till vansinne...
ThermoKlimat var här och gjorde service på VP för några månader sedan och han hade inga tips, allt så bra ut, korrekt inställt o.s.v.
Tvättstugan skall vara "extra ljudisolerad" och där skall finna ljuddämpande fötter på pannan.
VP ser ut att stå 4-5 mm från väggen en den är delvis inbyggd, där är t.ex ett metallskåp ovanpå själva VP där "röret" går, själva VP står även tätt intill ett tvättskåp.
Jag mäter ca 35 db i rummet utanför där VP står och ca 25dm i resten av huset oavsett hur långt bort jag är..
1. Hz - vad jag läst mig till här på forumet kan höga Hz skapa problem
Efter dusch imorse mätte jag 50 db och vid en "aktuell kompressorfrekvens" på 54 Hz, så att strypa högra .När jag kollade precis så låg kompressorn på.
Problemet är att
2. Ljudisolera VP, jag köpte produkter jag läst OK om och satte utanpå själva VP och väggen vid sidan men utan resultat.
Jag läste någon som hade köpt ljudisolering till båtar inne i själva VPs metalldelar, hur/var gör man detta!?
Notera att jag INTE är händig och vill heller inte göra något fel.