Du menar dåligt försvar på kundernas dåliga recensioner?
Jo, jag kollar inte så ofta på vad som kommer in där, så det händer att jag missar att förklara vad som gått fel, och att komma in 6 månader senare med ett försvar ter sig ju också lite märkligt.
En av kunderna kontaktade inte oss med sitt klagomål, och då är det svårt att reagera på det också.
Om jag minns rätt så försökte han med en kontaktväg, men fick inget svar, men man kan kontakta oss via två telefonnummer, ett par olika mailadresser och ett formulär, så det finns olika vägar om man inte lyckas första gången.
Tyvärr blir e-posten allt mer otillförlitlig, olika spamfilter på rad hos olika e-postleverantörer gör att det blir allt vanligare att e-post fastnar i något filter utan att man som avsändare ens blir informerad om att det inte nått mottagaren.
Känns som att SMS är ett av de säkraste sätten att komma i kontakt med någon idag.
Brukar inte svara telefon fredag eller lördag efter 17.00, skickar SMS att de kan skicka SMS eller e-post med sin fråga, så svarar jag vid tillfälle.
Blir alltid lite sur stämning hemma om man ska sitta i telefon när det är dags för helgmiddagarna.
När det är helg, och längdskidor eller skidskytte på på TV händer det också att jag skickar SMS istället för att svara, så inte heller jag är anträffbar 24/7.

Tidigare levererade postnord inom 24 timmar till privatpersoner i nästan hela Sverige, det har blivit sämre.
Men har också försämrat sin service till oss, i och med att de från en dag till nästa ska ha 7000 kr/månad för att hämta upp paketen.
Man tar inte sitt ansvar när man slarvar bort paket, även om det solklart är deras fel, och jag kan bevisa vad jag skickat.
Så ja, jag har väl kanske en överdrivet negativ attityd till Postnord - men inte utan anledning.
Postnord lovar nu inom 2 vardagar, men inte så sällan kommer paketen fram redan dagen efter, det beror främst på hur långt ifrån en av de större sorterings-centralerna man bor.
Klockan 4 på eftermiddagen körs allt vi skickar från Piteå till Umeå, där lastas det om och körs till Stockholm under natten, (Tidigare flög man ned prylarna redan på kvällen), de som bor rimligt nära stockholm brukar kunna få sina prylar redan dagen efter vi skickar.
Resten dag två, om utlämningsstället inte ligger på grejerna till dag 3 innan de registrerar dem - det händer också ibland när det är körigt, eller om de är kort om personal.
Som regel skickar vi allt som beställs före klockan 12.00 samma dag, vi kör själva in paketen till företagscenter i Piteå för att undvika deras kostnad för att plocka upp dem hos oss, ca 7000 kr/månad.
De kör förbi oss varje dag, oftast har vi ju några paket som kommer till oss, men de vägrar som sagt ta med sig paketen om de inte får debitera mer än det kostar oss att själva köra de 44 km som krävs för att lämna in paketen hos dem.
Möjligen sparar de in 1-2 minuter/dag på att vara service-ovänliga, men nu är vi på väg att också börja erbjuda DHL Servicepoint eller Schenker, vi får väl se vad det blir, de är typ hälften så dyra på paket över 3 kg som Postnord.
Det fungerade bra i 17 år, men sen köpte de posten i Danmark och allt började gå utför med Postnord i en snabbare takt än innan.
När vi får elbilen så kommer vi att kunna leverera in paketen nästan gratis, det blir en riktigt bra affär.
100 mil/månad med en dieselkostnad på ca 12 kr/mil blir 1200 kr/månad.
100 mil med elbilen kommer kosta max 200 kr, men halva året kör vi gratis, då vi kan ladda med solcellerna, så säg 100 kr på ett ungefär.
Förra veckan körde jag med 8 paket som vägde 20 kg till Umeå, 46 mil totalt, kostar väl runt 600 kr i soppa, Postnord skulle ha 2400 kr och två dagar på sig.
Sen kostar förstås arbetstiden, men den räknar man inte så hårt på i ett familjeföretag, men arbetar ändå alltid tills man är klar, så lönekostnaden finns där oavsett om man jobbar 5 timmar eller 10 timmar en dag.
Jo, jag vet att milkostnaden för en ny bil kanske ligger på ca 40 kr/mil om man som oss kör 3000 mil/år, det blir ca 4000 kr/månad, men vi får ju en ersättning från företagets obeskattade pengar för att vi kör med privat bil, så hälften betalas ju av företaget i alla fall, tror det är 25 kr/mil.
Företaget sparar 7000 kr på att inte betala för upphämtningen av paketen.
Det kostar företaget 2500 kr (rese-ersättning till oss för att vi kört privat), och vår kostnad med nya bilen blir ca 40 kr/mil, så vi får sponsra staten och Postnord med ca 1500 kr varje månad.
Hur jag än räknar så tjänar vi på att åka in med paketen.
Och vi kan ju också samtidigt göra andra ärenden som måste göras i stan, så det är ju inte så att vi bara behöver åka i tjänsten just till postnord.
Man åker till Ahsell och elektroskandia, pappersgrossen och en massa andra ställen också, oftast flera gånger/vecka, vissa av våra inkommande paket ska också hämtas ut på ställen som ligger på vägen, så de där paket-leveranserna blir inte alls så betungande ändå.
Och så är det ju Carin som gör de där turerna, och alla vet ju att ens bättre hälft ofta kan hitta på något att göra i stan när man ändå är där, så det ger dessutom ett visst lugn i familjen, att jag slipper hänga med in till stan...