0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bra och stabilt. Men tror inte det är prisvärt att köpa ur egen ficka med 100% hantverkartimmar. Men samtidigt har det ett mervärde i t ex förlängning av livslängd på badrum med golvvärme.När solenergi vaknar till liv är det väldigt bra drag i det. En utmaning är att du får ut mer energi desto kallare framledning du har. Jag verkar ha fastnat totalt i tidsbristen att bygga om mitt system, nu när solen skiner hela dagarna nu i mitten av februari (utan cirkulation pga ombygge) så finns det 0 kWh över 70 grader. Det kan inte koka pga solens vinkel. Men stötta kallvatten och uppvärmning runt 35 grader finns det massvis tillgänglig energi.Med andra ord, nyttan beror på hur låg temperatur det kan arbeta mot. Energi ska hämtas och lämnas långt ner i tanken.Jag stänger av min luft/vatten helt mellan 1 maj och 1 oktober ungefär. Gratis golvvärme badrum hela sommaren så fogarna inte kan mögla, gratis sommarvärme i garaget så den råa känslan inte finns. Helt onödigt, men värt jättemycket för mig ändå.Finns perioder av dagar där det inte räcker med bara solvärme.Jao, mitt i sommaren kan en heltom tank vara helt knökad på kvällen. Den energin kan du räkna på. Temperaturhöjning (före - efter) * tankens volym i liter * 4,18 / 3600 = kWh.Mitt system har lagats en gång sen 2008. En koppling har efterdragits.Har bytt glykol en gång som 10-årsservice.Värmebaronen har lite PDF:er där du kan läsa.