0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du tid, ork och tillgång till "gratis ved" så har du i princip två alternativ.1. Elda själv2. Sälj veden och köp elSkulle tro att breakeven på att elda själv är om elpriset ligger på 3 kr eller mer, är den billigare är det bättre att sälja veden om du kan få gängse dagspris för den.Jag skulle nog elda så mycket som möjligt, men stäng aldrig av strömmen till värmepumpen så bör den hålla kompressorn varm även om den inte är i drift.De flesta värmepumpar har någon form av kompressorvärmare i sig, men jag vet inte säkert om just din har det.Vem kunde tro för 10 år sedan att de som sparade sina vedanläggningar skulle bli de stora vinnarna framöver?
Du glömmer att värmepumpen har en COP på 3.0, så jag har räknat lågt, troligen måste elen kosta över 4 kronor för att det ska löna sig att elda, men jag ville inte överdriva heller, så jag räknar med ca 1 kr/kWh för veden.
Det är faktiskt många som Säljer veden och köper el nu när virkespriserna är så höga medan Ukrainakriget pågår. Japp, min ved ger träning och tidsfördriv av att ta ner några träd och samtidigt röja sly. Jag har vattenburen Köks-Nora så det blir varmt och gott i hela huset vilket värmepumpen inte klarar i -5 grader. Blir 21 på nedervåningen och 15 grader uppe. Med vedeldning blir det varmt i hela huset även vid -15. Så sälja ved och köpa el är inte aktuellt för mig. Kan köpa långved att kapa och klyva när mina träd är slut. Slipper man massa jobb med att dra stockar 100 meter men då minskar förtjänsten. Men tror att den är försumbar så kommer köra på det. Färdig kluven är för dyrt. Pumpen har inte tagit skada ännu av att vara avstängd så kanske ingen fara. Brukar då passa på att rengöra filtrera. Undra över om man ska vänta in en avfrostning och stänga av den efteråt eller om det kvittar.
Det brukar ju finnas en elpatron kopplad till köksnororna, så har du problem med att få varmt i hela huset så är ju även det ett alternativ om elpriset är lågt i alla fall, men det är det ju sällan om det är riktigt kallt ute.