Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?  (läst 6718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För ett par dagar sedan började det kännas lite kallt i huset. Min E9DKE orkade inte hålla 21 C inne, trots att den var inställd på 23 C. Nollgradigt ute. Jag kollade filtrena och de var väldigt dammiga. Efter en ordentlig rengörning slog jag igång pumpen igen, denna gång med börvärde 22, och tempen inne steg till 22.5.

Tillfällighet? Eller fungerar dammet som isolering och lurar termostaten i innedelen att det är varmare än det är. Eller blir luftgenomströmningen helt enkelt för dålig genom värmepaketet om filtrena sätter igen? Det kändes då inte så i alla fall. Den blåste duktigt redan innan rengörningen, men om det blev bättre eller sämre är svårt att uppskatta.

Ifall det är luftgenomströmningen som är problemet, kan man i så fall tjäna på att ta bort det däringa extrafiltret som aldrig verkar bli smutsigt?

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #1 skrivet: 16 april 2006, 11:01:21 »
Ofta har värmepumparna förhållandevis små värmeväxlare och vinner på ett större luftflöde. När värmepumpar testas brukar endast dammfiltret användas och inte extrafilter i form av joniseringsfilter och "deodorizing" filter eller vad det nu finns för mystiska tilläggsfilter. När det är nära noll ute brukar dock luftfuktigheten spela en stor roll för hur bra värmepumpen fungerar, så det är inte så lätt att säga säkert att det just var de dammiga filtren som ställde till det för dig om nu luftflödet inte verkade förbättras av rengöringen.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Citera
När det är nära noll ute brukar dock luftfuktigheten spela en stor roll för hur bra värmepumpen fungerar, så det är inte så lätt att säga säkert att det just var de dammiga filtren som ställde till det för dig om nu luftflödet inte verkade förbättras av rengöringen.

Luftfuktigheten lär väl inte ha hunnit ändras så radikalt under rengöringen, som kanske tog 10 minuter, och efterföljande uppvärmning som kanske tog en timme? Detta skedde dessutom mitt på dagen så mängden solljus var konstant.

Luftflödet kan mycket väl ha förbättrats. Det är som sagt svårt att säga. Det tar ju ett bra tag för den att komma upp i varv efter uppstart och innan rengöringen tänkte jag tänkte aldrig på att jag borde göra en före/efter-jämförelse.
« Senast ändrad: 16 april 2006, 11:21:07 av Gamle Rödskägg »

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #3 skrivet: 16 april 2006, 11:38:19 »
Hej

Har precis upplevt samma sak med min Sanyo 123EHN.
Kom hem efter en veckas semester och upptäckte på mina loggar att innetemperaturen varit svår att hålla trots ganska milt ute.
Provade med att sätta på högeffekt läget men pumpen gick ner i fläkthastighet efter en stund.
Gjorde rent mina dammiga filter och nu fungerar det perfekt igen.


   //
     Jonas

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #4 skrivet: 16 april 2006, 22:16:46 »
Det gör stor skillnad med täta och rena filter, jag brukar inte få arslet ur vagnen och rengöra innan man märker att det blir kallt inne men det bör nog göras 2ggr/mån! Att blåsa ur innerdelen med tryckluft 1ggr/år är nog inte heller fel!
Det är nog den stora mängden luft som gör att det blir varmt inne för den är inte så speciellt mycket varmare vid +7ºC än den är vid -18ºC men mängden är nog betydligt högre vid -18°C!
                                                                      Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #5 skrivet: 17 april 2006, 18:44:19 »
Jag har dÃ¥ inte märkt ngt skillnad iallafall.Kanske det beror pÃ¥ att min pump är kraftig till förhÃ¥llande till ytan.   / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #6 skrivet: 17 april 2006, 22:31:14 »
Jag har en jättepump i garaget (Sharp 24 på dryga 8kw i garage på 36kvm) och där märks det inte alls faktiskt, men överkapaciteten är nog enorm också!
Kör den i en L/V/L vp installation (Luft/vatten/luft) och har idag monterat aluplåtar istället för filter för att se om jag kan få ner tempen i garaget somm annars springer mot +32 strecket!

Lill Sharpen som jag har inne (12a) fÃ¥r däremot jobba hÃ¥rdare dÃ¥ huset är större och pumpen mindre och dÃ¥ vill det till att filtren är öppna!     Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #7 skrivet: 18 april 2006, 09:54:27 »
Jo, -helt klart påverkar dammiga filter verkningsgraden! Jag har numera tagit för vana att dammsuga/tvätta filtren var 14:e dag. Om man slarvar med filterrengöring tappar man ganska snart värmeeffekt så att det märks. Har även införskaffat tryckluft på sprayburk, som jag blåser rent med i innerdelen, -och det behövs också med jämna intervall...

Hälsningar
micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #8 skrivet: 18 april 2006, 10:27:54 »
Jo, -helt klart påverkar dammiga filter verkningsgraden! Jag har numera tagit för vana att dammsuga/tvätta filtren var 14:e dag. Om man slarvar med filterrengöring tappar man ganska snart värmeeffekt så att det märks. Har även införskaffat tryckluft på sprayburk, som jag blåser rent med i innerdelen, -och det behövs också med jämna intervall...

Hälsningar
micra

Jo det märks verkligen när filtrena sätts igen av damm. Har för vana att dammsuga varje helg, dammsugaren brukar ändå vara framme och då åker filtrena med också. ::)

Var förresten över hos grannen och hjälpte honom skruva av fronten pÃ¥ innedelen, vi stod med tandborste och dammsugare och gjorde rent innebatteriet. Han skulle skaffa tryckluft pÃ¥ sprayburk (precis som du) och blÃ¥sa rent innerdelen. Hans maskin har gÃ¥tt 2 vintrar och innebatteriets lameller var rejält igensatta av damm, han tyckte att maskinen hade tappat effekt. Bara naturligt med tanke pÃ¥ hur det sÃ¥g ut.  :) :) :) ;)

MVH/Gano

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #9 skrivet: 18 april 2006, 11:35:46 »
:-\
Tryckluft pÃ¥ burk verkat ju fiffigt???  Sc:,h
Var får man tag idet ?
 *vinkar*
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #10 skrivet: 18 april 2006, 12:09:40 »
:-\
Tryckluft pÃ¥ burk verkat ju fiffigt???  Sc:,h
Var får man tag idet ?
 *vinkar*

Biltema bl a.
 :)
MVH/Gano

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #11 skrivet: 18 april 2006, 12:12:52 »
Hej
mekonomen har de crc som heter blås rent.

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ok, då kan man väl konstatera att det är viktigt att hålla dammfiltrena rena. Tror ni att man kan förbättra effekten genom att ta bort allergifiltret? Antar att även det bromsar luftflödet.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #13 skrivet: 19 april 2006, 08:18:26 »
Ok, då kan man väl konstatera att det är viktigt att hålla dammfiltrena rena. Tror ni att man kan förbättra effekten genom att ta bort allergifiltret? Antar att även det bromsar luftflödet.

Ja, antog också att det bromsade luftflödet. Lyxfiltrena ligger numera i städskåpet.

MVH/Gano

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dammiga luftfilter. PÃ¥verkar detta verkningsgraden?
« Svar #14 skrivet: 20 april 2006, 22:55:30 »
Hej

Bifogar en log över de senaste 3-4 veckorna.

Kommentarer:
Man ser att innetemp förra veckan knappt klarade 20gr.
Då gjorde jag rent filterna, och så här en vecka senare ser man tydligt att det fick effekt.
Jag ser dock bara att temperaturen ändrats men jag ser inte hur luftflödet påverkats.

Som en del kan räkna ut mha loggarna sitter min utegivare på östsidan vilket gör att den träffas av solen ett par timmar på morgonen.
Man kan då se att det varit glest med solen de senaste veckorna.

    //
       jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!