Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ LLVP vid komplettering av FLVP?  (läst 1045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NBD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Storlek på LLVP vid komplettering av FLVP?
« skrivet: 03 augusti 2022, 20:36:15 »
Hej,

Ska installera en LLVP, närmare bestämt en Panasonic HZ25XKE fick däremot erbjudande om att installera en HZ35XKE för 1200kr mer då denna fanns i lager också. Är jag dumsnål om jag tackar nej och fortsatt går på en HZ25XKE?

Huset är en två plans villa byggt 2002 144kvm med en FLVP (Bosch Compress 3000EW) vattenburen golvvärme på bottenvån och radiatorer på övervån. Tanken är att LLVP ska komplettera FLVP under de kallare månaderna, framförallt vill jag slippa elpatronen i FLVP som jag tycker används rätt ofta. Planen är att installera LLVP på bottenvån som har öppen planlösning på ca. 75kvm.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek på LLVP vid komplettering av FLVP?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2022, 21:24:52 »
Det skiljer ytterst lite i effekt mellan 25an och 35an så det normala är att välja 25an. Beror på var i landet du bor om man kan säga att den lilla extra effekten gör någon nytta?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad NBD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på LLVP vid komplettering av FLVP?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2022, 23:54:56 »
Bor i Stockholmsområdet så den extra effekten lär alltså inte behövas om jag tolkar dig rätt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på LLVP vid komplettering av FLVP?
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2022, 10:26:52 »
det är 30% större kylkapacitet på 35an och det vill det till om du skall köra kyla i så stort hus...minst...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!