Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyfco HP050-DC-W (23.9kW) - Hur fÃ¥r jag pumpen att lämna max effekt?  (läst 5684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har en nyinstallerad Lyfco HP050-DC-W (23.9kW) som är ansluten till ett ventilationsaggregat utan shunt eller arbetstank.

Ventilationssystemet servar en större verkstadslokal med halvkass isolering och målet är att hålla detta utrymme frostfritt.

Måltemperaturen är satt till max (55 grader). Jag har provat att styra mot både framledning och retur men detta borde vara oväsentligt när pumpen aldrig lär nå sin måltemp under vintermånaderna.

Slingan är ca 40 meter lång totalt, med kopparrör 50mm kring cirkpump och värmeväxlare och sedan 42mm CU och 40mm PAL-slang i kulvert 15meter med avslutande DN25 flexrör in i VP'n.

Ventilationssystemets fläktmotor har ett fast men manuellt justerbart varvtal och friskluftsinblandning är avstängd så den roterar endast luft från lokalen. Om jag brassar på flödet till vad som är lämpligt för att omsätta tillräckligt med luft i lokalen så landar temperaturen ut från VP på ca 21grader med 14 i retur när det är kring nollgradigt ute. Temperaturen på frånluften i lokalen är runt 7-8 grader och tilluften 14.

Nu till mitt bekymmer. Läser jag ur momentana effektvärdet på kompressorn från Lyfcon's kontrollpanel ligger jag kring 2500-3000W och enligt märkbrickan på VP'n är input power 2.5-6.5kW vid inlet 30, outlet 35 och dry-bulb 7 grader. Varför går inte VP'n på maxeffekt när den ligger så långt ifrån sin måltemperatur?

Cirkpumpen är en Grundfos UPS 36-50 F 200 som enligt databladet ska kunna lämna de 3300 l/h i läge3 som krävs av pumpen vid höjdskillnaden på 3.5m.

Vad bör trycket i systemet vara? VP'ns datablad är lite otydlig men nämner på ett ställe att man bör reducera tryck till under 296kPa vid behov, och på ett annat att "rinnande vattentryck bör hållas över 196kPa". Pga tidigare installation så är säkventilen nu på 1.5 bar så jag kan inte få upp trycket i det spannet än. Jag undrar även hur dessa tryckvärden påverkas av att kretsen går från 50mm vid cirkpump till DN25 i VP'n? Kan det vara pga av att VP'n inte lyckas växla bort sin värme ordentligt som jag inte får den att lämna max effekt?

Tack på förhand!
/Patrik
« Senast ändrad: 02 december 2020, 09:16:18 av PatrikGDS »

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu prövade jag att dra ner fläkthastigheten ordentligt för att försöka få upp vattentemperaturen och se om kompressorn ville arbeta med högre effekt då. Här är en snapshot på datavärdena om någon kan utläsa något fel ur dom:

Omgivandetemp: -3
Utgående temp: 36.4
Inkommande temp: 27.5
Förångarspolens temp: -7.1
Avgastemp: 52.1
Förångarspolens temp (efter strypning): 36.1
Returgastemp: -9.5
Modultemp: 26
Huvudventilens öppningsgrad: 150 (15% ?)
Hjälpventilens öppningsgrad: 154 (15.5% ?)
Gasventilens öppningsgrad: 0
MÃ¥lfrekvens: 0
Driftfrekvens: 68 Hz
Växelspänning: 221 V
Likspänning: 526 V
Hela enhetens ström: 7.9 A
Kompressorström: 10.8 A
Uteffekt (kompressor): 3968 W
Plattvärmeväxlarens innegivare: 13.9
Plattvärmeväxlarens utegivare: 17.9
LÃ¥gtryck: 0 kPa
Högtryck: 0 kPa
« Senast ändrad: 02 december 2020, 16:38:28 av PatrikGDS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Utgående temp: 36.4
Inkommande temp: 27.5


Jag skulle gissa att flödet är för dåligt, vet inte säkert men den kanske håller nere effektet om tempdiffen är dör hög?
Vad är rördimensionen på fläktkonvektorn?
Hur är den inkopplad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle gissa att flödet är för dåligt, vet inte säkert men den kanske håller nere effektet om tempdiffen är dör hög?
Vad är rördimensionen på fläktkonvektorn?
Hur är den inkopplad?

Gamla oljeslingan är byggd med 50mm-rör och det är en stor konvektor så torde vara anslutningar därefter.

Värmepumpen har ju bara DN25, vad innebär det i värmeväxlingsmomentet där i när dimensionen är såpass mycket grövre utanför VP'n?

« Senast ändrad: 02 december 2020, 16:03:44 av PatrikGDS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men cirkpumpen ser ut att stå på mellanläget?
Vrid upp den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men cirkpumpen ser ut att stå på mellanläget?
Vrid upp den?

Den stÃ¥r pÃ¥ läge 3. Är en liten stansad siffra i fönstret till höger i vredet som visar läget.  :)

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny utläsning men fläkt på lågfart.

Omgivandetemp: -0.4
Utgående temp: 27.8
Inkommande temp: 18.6
Förångarspolens temp: -7.7
Avgastemp: 55.3
Förångarspolens temp (efter strypning): 20.5
Returgastemp: -9.5
Modultemp: 22
Huvudventilens öppningsgrad: 16.7 (%?)
Hjälpventilens öppningsgrad:  0 (%?)
Gasventilens öppningsgrad: 0
MÃ¥lfrekvens: 0
Driftfrekvens: 68 Hz
Växelspänning:  225 V
Likspänning:  536 V
Hela enhetens ström: 6.1 A
Kompressorström: 8.4  A
Uteffekt (kompressor):  3118 W
Plattvärmeväxlarens innegivare: 12.8
Plattvärmeväxlarens utegivare: 14.8
LÃ¥gtryck: 0 kPa
Högtryck: 0 kPa

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror inte fläkten på lågfart hjälper, jag tror du måste ha en kraftigare cirkpump, den kanske är gammal och inte ger så bra flöde?
Alternativt att nått annat hindrar flödet?
Det står uteffekt, ger den inte mer eller är det förbrukad effekt?
3300 l/h => 0.92 l/s och temdiff på 9 C => 38 kW vilket den garanterat inte ger.
Har pumpen en inbyggd strypning som håller uppe tempdiffen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror inte fläkten på lågfart hjälper, jag tror du måste ha en kraftigare cirkpump, den kanske är gammal och inte ger så bra flöde?
Alternativt att nått annat hindrar flödet?
Det står uteffekt, ger den inte mer eller är det förbrukad effekt?
3300 l/h => 0.92 l/s och temdiff på 9 C => 38 kW vilket den garanterat inte ger.
Har pumpen en inbyggd strypning som håller uppe tempdiffen?

Lutar åt pumpbyte för att att utesluta den faktorn, och få dit något modernare. Nuvarande är nog runt 15 år gammal och lär ha gått hårt med gamla oljebrännaren. Lär även se till att mäta upp flödet.

"Visar kompressorns uteffekt" står det bara i manualen, menar du om det är kompressorns förbrukade effekt eller beräknat med COP-faktor vad man får ut i värmebäraren? Ingen aning!

Vet inte om den har strypning i pumpen.

Har sett tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67084.30
Tycker du man ska in å mäta i pumpen så det inte är något fabriken missat i denna också?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hittade manualen nu.
Den anger ingående effekt, utgående är lägst 12 kW.
Den har elektronisk expansionsventil, undrar om det är dessa som är huvudventil/hjälpventil?
Jag skulle börja med att kolla att inget stryper flödet, typ smutsfilter eller nått annat?
Sen skulle jag byta cirkpump mot en kraftigare, det behövs rejält flöde för att klara 12-24 kW uteffekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hittade manualen nu.
Den anger ingående effekt, utgående är lägst 12 kW.
Den har elektronisk expansionsventil, undrar om det är dessa som är huvudventil/hjälpventil?
Jag skulle börja med att kolla att inget stryper flödet, typ smutsfilter eller nått annat?
Sen skulle jag byta cirkpump mot en kraftigare, det behövs rejält flöde för att klara 12-24 kW uteffekt.

Det fanns visst en flödesmätare i verkstan. Kopplade in mig på injusteringsventilen och läste ur 1500 l/h. Prövade sedan att vrida av kranarna mot VP-slingan så den fick gå som det var innan VP lades in och då fick jag 4400 l/h.

Nu blir det utredning på om det är elpatron, filtret eller VP'n som är stora strypningen.

Kan det fortfarande vara pumpen som är kass? Att den inte orkar ge den volymen vatten i så trånga rör som det blir invändigt i VP'n?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tyvärr upplyser inte manualen vad som finns innanför skalet på värmepumpen.
Du får nog öppna och kolla hur det ser ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förlåt, jag menade cirkpumpen.

Flöde från början: 1500 l/h
Bortkopplade VP-krets: 4400 l/h
VP-bortkopplad (satte ihop flexslangarna till den): 2430 l/h
Filterkorg urtagen: 2530 l/h
Filterkoppling borttagen: 2630 l/h

Fortfarande 1770 l/h i bortfall som beror på rör i VP-krets + Elpatron.

Letar koppling att ersätta elpatron så får jag hela bilden klar för mig.

Uppdatering: Elpatron bortkopplad utan att det blev bättre flöde, dvs DN25-flexslangarna den satt med stryper lika mycket som patron.

Vad tycks om ytterliggare en cirkpump i VP-kretsen? Då blir det även förberett för dubbla kretsar så man kan sätta en tank och börja nyttja shunten.
« Senast ändrad: 03 december 2020, 17:25:22 av PatrikGDS »

Utloggad PatrikGDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu placerat en extra cirkpump strax för flexslangen till VP'n med DN25-hus och Qmax på 4400 l/h.

Flödet landade nu på 2500 l/h från att ha varit på 1500 l/h.

Omgivandetemp: 2.6
Utgående temp: 23.6
Inkommande temp: 19
Förångarspolens temp: -6.7
Avgastemp: 73.5
Förångarspolens temp (efter strypning): 18.5
Returgastemp: -4.0
Modultemp: 25
Huvudventilens öppningsgrad: 13.4 (%?)
Hjälpventilens öppningsgrad:  3.8 (%?)
Gasventilens öppningsgrad: 0
MÃ¥lfrekvens: 0
Driftfrekvens: 71 Hz
Växelspänning:  225 V
Likspänning:  536 V
Hela enhetens ström: 5.9 A
Kompressorström: 8.0  A
Uteffekt (kompressor):  3050 W
Plattvärmeväxlarens innegivare: -0.9
Plattvärmeväxlarens utegivare: 0.6.8
LÃ¥gtryck: 0 kPa
Högtryck: 0 kPa

Avgiven effekt:
(2500/3600)*(23.6-19)*4.2 = 13.4 kW

Fortfarande inga 3300 l/h men jag har sänkt delta-T så om det nu existerade en effektbegränsning pga detta så borde den nu kräma på mer effekt på kompressorn men så är inte fallet :-\

Här är ett foto på insidan:


Jag vet inte om den gått varm efter installation eller om det är vårdslös krympning av plasten i fabrik. Verkar det vara ventil som sköter bypass på växlaren?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Från 68 till 71 Hz är tyvärr lite för lite.
Jag har ingen mer idé...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!