Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare  (läst 5817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus_M

  • Gäst
Marcus_M
Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« skrivet: 16 april 2017, 10:58:46 »
Hej!
Har fått problem med min 3,5 år gamla Nibe Split. Natten mot lördag så löste min jfb ut och efter lite letande så kom jag fram till att det var VP som var orsaken. Kunde återställa och starta upp vp igen i ca 2 timmar innan den löste igen. Fick igång den igen efter en stund och då höll den i ca 1 timme innan den löste jfb igen. Har resistansmätt hela el anläggningen och har inga jordfel.

Trodde först att det var elpatronen som spökade så blockerade den i menyn och då fungerade anläggningen fram till igårkväll då den löste jfb två ggr med ca 20 minuters mellanrum. Testade då att slå till elpatronen och köra enbart på den och har så gjort inatt utan problem. Nu på morgonen testade jag att återigen starta vp och höll då i ca 1 timme innan den löste jfb igen. Nu går det dock inte att starta anläggningen alls utan att jfb löser så har fått slå ifrån vp och värmeslingan i kondensslangen i ACVM 70 och kunde då starta med enbart tillsats igen.

Vad är den troliga felorsaken till mitt problem?

Tycker även att när den fungerar korrekt så vill den nyttja tillsatsen lite väl tidigt, redan vid +2 behöver den stötta upp med el. Känns felinställd eller?

Har inte testat att ställa in efter de oberoende anvisningarna som finns på forumet ännu.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 16 april 2017, 13:08:46 »
har för mig att splitten har en värmekabel i tråget , den kan ha gått sin väg , överledning till jord ,löser JFB
det är ungefär 2 tim som den går och värmekabeln går i drift vid avfrostning :: åtgärd koppla ur V-jabeln

Marcus_M

  • Gäst
Marcus_M
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: 16 april 2017, 21:14:47 »
Tack för svar! Är säkert det som inträffat i mitt fall då. Blir till att kontakta serviceombud på tisdag då.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: 16 april 2017, 21:31:58 »
Tack för svar! Är säkert det som inträffat i mitt fall då. Blir till att kontakta serviceombud på tisdag då.
Innan servisgubbe , Till att börja med , se efter om det finns en kabel i tråget , finns en , stäng all el följ kabeln till plint ,lossa dessa , provkör sen , mycket enkelt att byta , finns att köpa färdiga längder som passar

Marcus_M

  • Gäst
Marcus_M
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #4 skrivet: 17 april 2017, 07:05:10 »
Öppnade utedelen igår för att se om jag kunde se någon sot eller känna om det luktade bränt. Öppnade framifrån och den enda kabeln jag kunde se där är femledaren som matar inifrån, fas nolla jord och kommunikationen.
Ville inte speka för mycket heller då det i mina ögon är ett försäkringsärende men det ska alltså finnas en värmekabel nere i botten på vp då. Enda värmekabeln jag såg är den som man får till när man köper kondensvattenavledningen från Nibe.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #5 skrivet: 17 april 2017, 10:11:21 »
Öppnade utedelen igår för att se om jag kunde se någon sot eller känna om det luktade bränt. Öppnade framifrån och den enda kabeln jag kunde se där är femledaren som matar inifrån, fas nolla jord och kommunikationen.
Ville inte speka för mycket heller då det i mina ögon är ett försäkringsärende men det ska alltså finnas en värmekabel nere i botten på vp då. Enda värmekabeln jag såg är den som man får till när man köper kondensvattenavledningen från Nibe.
Var kanske lite otydlig , det var den jag menade , inte sÃ¥ vanligt att den gÃ¥r sin väg , men händer att  V-kabel löser JFB , J-felet  mÃ¥ste nog  mätas upp av en elektriker som vet hur man gör

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #6 skrivet: 17 april 2017, 11:57:25 »
När det blir jordfel i en värmekabel och en JFB löser ut, så brukar det aldrig hinna bli några synliga brännmärken i felstället.
Enklaste sättet att felsöka är ju som sagt att koppla bort värmekabeln och se om jordfelet försvinner dÃ¥.  Om man vet hur värmepumpen styr värmekabeln, sÃ¥ kan man ocksÃ¥ dra en del slutsatser av under vilka förhÃ¥llanden JFB löser ut.
Jag hade ett värmekabelfel i en Foma L/L i vintras, där visade det sig att värmekabeln bara är inkopplad under avfrostning. JFB löste konsekvent ett par sekunder efter att en avfrostningscykel hade startat. Den värmepumpen har fått klara sig utan värmekabel sedan dess.
Vissa värmepumpar styr värmekabeln bara med ledning av utetemperaturen, och i så fall kan man vänta sig att JFB löser så snart temperaturen sjunker under t ex +2 °C.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Marcus_M

  • Gäst
Marcus_M
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #7 skrivet: 17 april 2017, 17:48:53 »
Har resistansmätt hela anläggningen och har oändlingt resistansvärde med allt inkopplat. Slog ifrån huvudbrytare och jfb samt alla dvärgbrytare och inte kunnat mäta upp något jordfel. Har specifikt mätt på just värmekabeln med samt matning till värmepumpen och det är inga jordfel. Det är det som är så konstigt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #8 skrivet: 17 april 2017, 18:42:50 »
Om JFB löser efter ett tag betyder att det glöder någonstans tills det blir för mycket och löser ut
och du är säker på att det är VP som gör det , det finns i VP kondingar för fläkt och om det är en enfas
compressor en konding för den , de har en förmÃ¥ga att vid belastning inte säkert att det gÃ¥r att mäta med ohm blir lite värme ) sÃ¥ kan överledning till  jord bli , ( gÃ¥r att fuska för kontroll ) dom brukar vara med metallhölje sitter fast i metall , ( lossa och hänga dom i luften och starta ) gÃ¥r även att lossa alla säkringar 2 varv , eller
automater slÃ¥ ned , starta JFB och sätta en säkring i drift i tag , vänta lite nästa ungefär sÃ¥ länge som det tog för den att lösa  o.s.v  PS  var el-patron i drift , försök att inte fÃ¥ den med , ibland fel pÃ¥ den , löser efter ett tag , dÃ¥ ev fukt eller vatten gÃ¥r in i slingorna 

Marcus_M

  • Gäst
Marcus_M
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #9 skrivet: 17 april 2017, 20:04:01 »
Jag är säker på att det är vp som löser jfb ja. Det är den ända dvärgbrytaren som löser jfb vid tillslag. Har slagit ifrån alla andra när jfb löste och lät då dvärgbrytaren till vp var till och det går inte att återställa jfb då. Hade det varit något annat fel så hade jfb löst på någon av de andra dvärgbrytarna.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #10 skrivet: 17 april 2017, 20:51:27 »
Koppla ur värmekabeln och se om det blir någon skillnad. Jordfel kan vara svårt att mäta med en vanlig resistansmätare eftersom den mäter med så låg spänning
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #11 skrivet: 17 april 2017, 21:17:13 »
Jag är säker på att det är vp som löser jfb ja. Det är den ända dvärgbrytaren som löser jfb vid tillslag. Har slagit ifrån alla andra när jfb löste och lät då dvärgbrytaren till vp var till och det går inte att återställa jfb då. Hade det varit något annat fel så hade jfb löst på någon av de andra dvärgbrytarna.
OK ( dum fråga , JFB är det en sån som man måste trycka ned först för få den att fastna i läge )
vet inte hur mycket el du kan , men för att fÃ¥ en hum vad det är , sÃ¥ fÃ¥r vi göra ibland , att koppla ur vissa delar och testa , annars vet jag inte vad den kan lösa pÃ¥  ::: Citat pÃ¥ det frÃ¥n Purjo :prova det

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #12 skrivet: 17 april 2017, 22:16:08 »
Det finns både kompressorvärmare och trågvärmare på den där.
Man måste som sagt testa att koppla ur dom en och en för att upptäcka vilken som felar.
Sen kan det även vara själva kompressorn som löser ut JFB också.
Jag tror inte det går att mäta upp felet om grejerna är spänningslösa, jordfelet uppstår ju när ett relä slår till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Marcus_M

  • Gäst
Marcus_M
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #13 skrivet: 17 april 2017, 22:33:24 »
Det stämmer att jfb är en sÃ¥n där grej som man mÃ¥ste trycka ner för att fÃ¥ den att fastna ja  :)
Grejen är den att jag jobbar som eltekniker och för att mäta upp eventuella jordfel så måste jag slå ifrån jfb för att kunna testa anläggningen. Det är på grund av att dör jag bor så har vi 4-ledar system fram till elmätaren för att i fasadmätarskåoet gå över till 5-ledar system efter mätaren. Bryter jag då inte jfb så har jag indirekt kontakt mellan jord och nolla i inkommande pen-ledare. Jag har iofs inte testat ännu att koppla loss värmekabeln i innerdelen helt och hållet utan har bara haft N och J och mätt på dem utan uppvisat jordfel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split löser ut jordfelsbrytare
« Svar #14 skrivet: 17 april 2017, 22:39:27 »
Det stämmer att jfb är en sÃ¥n där grej som man mÃ¥ste trycka ner för att fÃ¥ den att fastna ja  :)
Grejen är den att jag jobbar som eltekniker och för att mäta upp eventuella jordfel så måste jag slå ifrån jfb för att kunna testa anläggningen. Det är på grund av att dör jag bor så har vi 4-ledar system fram till elmätaren för att i fasadmätarskåoet gå över till 5-ledar system efter mätaren. Bryter jag då inte jfb så har jag indirekt kontakt mellan jord och nolla i inkommande pen-ledare. Jag har iofs inte testat ännu att koppla loss värmekabeln i innerdelen helt och hållet utan har bara haft N och J och mätt på dem utan uppvisat jordfel.
:)  HallÃ¥ du är pÃ¥ rätt ställe och vet vad du hÃ¥ller pÃ¥ med , tipsen om var det ev. kan fela är inte helt
fel , hoppas att det kan vara och varit till hjälp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!