Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lära sig dra rör  (läst 11021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lära sig dra rör
« skrivet: 03 april 2017, 14:35:07 »
Hej.
Efter att ha läst runt mycket här så förstår jag att många drar egna vattenledningar. Detta vill jag också lära mig för att kunna installera värmepump och bygga ut med ny shuntgrupp. Dock hittar jag inga bra guider, varken här eller med google. Det mesta rör sig om ledningar för kall/varmvatten av olika sort. Jag är intresserad av värmesystem av olika dimension. Även vilka rör man bör använda (mjuka/hårda/kromade kopparrör) och för/nackdelar med olika kopplingar (gängat/mjuklödat/hårdlödat).

Kan nÃ¥gon peka pÃ¥ sÃ¥dan guide?  :)
Händighet saknas inte och jag förstår alla systemkopplingar, så nu behöver jag bara rätt information.

Tack på förhand.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lära sig dra rör
« Svar #1 skrivet: 03 april 2017, 14:51:02 »
Tror inte det finns nÃ¥gon info för det du frÃ¥gar om : problemet är nog att man kanske ska ha  gÃ¥tt VVS-skola eller arbetat tillsammans med rörisar i flera  Ã¥r för att fÃ¥ insikt om arbetet och utförandet  , ävensom man inte har tummen i handen sÃ¥
finns det många gropar att åka i

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #2 skrivet: 04 april 2017, 08:52:20 »
I dag dras ju mycket slang brukar blir snett och ser för djävligt ut tycker jag för det syns alltid en del men det går fort och är enkelt och skarv löst. Riktiga koppar rör är snyggt men tar lång tid men ska man dra själv kanske inte tiden är det viktigaste.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Lära sig dra rör
« Svar #3 skrivet: 04 april 2017, 08:56:46 »
Skarvar läcker, all i got to say 

Även om yrkesfolk säger annat så läcker klämringskopplingar, svetsfogar har porläckor, presskopplingar läcker pga ex packningar osv osv
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #4 skrivet: 04 april 2017, 08:59:41 »
Kanske därför att en riktig yrkesman svetsar så det blir tätt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Lära sig dra rör
« Svar #5 skrivet: 04 april 2017, 09:55:54 »
Kanske därför att en riktig yrkesman svetsar så det blir tätt Sc:,h
Jahap, och det tror du :)

Det är bara orbitalsvetsar jag litar på. Om maskinen är rätt inställd
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lära sig dra rör
« Svar #6 skrivet: 04 april 2017, 10:10:10 »
Jag fick låna en pressmaskin via firman som jag köpte rör, radiatorer och kopplingar av.
Får du det så är hårda kopparrör och presskopplingar enkelt, ingen värme/brandrisk, och liten risk för läckage om du är noga och fasar av kanterna ordentligt om det skulle finnas vassa pliggar på rörändarna. (Kan skada o-ringen annars)
Fördelen är att man bygger lite som med lego, kapa, provmontera, ser OK ut?
Pressa, klart.

Prismässigt om man skall ha hårda rör tror jag många idag väljer galvade/eloxerade stålrör, ser nästan kromade ut och blir rätt snyggt, finns presskopplingar till dem också.

Mjuklödning är väl egentligen inte rekommenderat till vatten och värmesystem, men visst förekommer det.
Jag skulle inte göra det dock.
I vart fall inte om ett läckage kan orsaka vattenskada, beror ju lite på hur och var man drar rören...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #7 skrivet: 04 april 2017, 10:20:49 »
Varför är inte mjuklödning rekomenderat  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #8 skrivet: 04 april 2017, 10:21:37 »
Jahap, och det tror du :)

Det är bara orbitalsvetsar jag litar på. Om maskinen är rätt inställd
Man svetsar det mesta kranar broar rör till pappers bruk och till kärnkraftverk gasledningar mm men en simpel ledning som det går vatten i under lågt tryck tror du inte en yrkesman klarar att svetsa så den håller tätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Lära sig dra rör
« Svar #9 skrivet: 04 april 2017, 10:37:04 »
Där kom den.

Hur ofta hör du talas om vattenläckor i kärnkraftsverk?
Vet du hur mycket provning och vilka krav som ställs på sådana arbeten som du nämner och jämför med vvs.
Det är bara i ångsystemen på pappersbruken du gar tryck som överstiger vvs, ialla fall tappvatten.

Vvs är snabbt och billigt och fakturera dyrt.

Det sagt krävs det hantverkar skicklighet för att f det bra såklart men poängen är att eftersom efterprov inte görs annat än ett simpelt läcktest blir det som det blir.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lära sig dra rör
« Svar #10 skrivet: 04 april 2017, 10:44:51 »
Varför är inte mjuklödning rekomenderat  Sc:,h

Det blir helt enkelt inte lika starkt.

Lite som att bygga takstolarna liiite klenare än vad normen säger, det funkar troligen bra, men det är inte lika bra som med hårdlödning där svetsen blir lika stark som materialet som svetsas.

Det enda jag kan hitta skiftligt när jag snabbsöker är:
"På grund av lodets relativt låga styrka bör lodförbandet utformas så att det är mekaniskt låst, lodet kommer dä även att fungera som tätning"

Jag har ju typ 10 meter långa stammar under mitt hus, vet inte om jag skulle velat ha mjuklod där stammen skall flexa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #11 skrivet: 04 april 2017, 11:00:34 »
Naturligtvis blir styrkan i skarven högre vid hårdlödning men den blir nog tillräckligt stark om du mjuklöder det är i princip dubbel gods tjocklek där så böjer du röret går det inte av i skarven utan bredvid där röret är tunnare. Såg ett dragprov på ett rör skarvat med mjuklod vet ej vilket lod men skarven gick inte av kommer inte ihåg hur mycket dom drog men rätt mycket. Visst är hårdlödning bättre men det är ungefär som att bygga takstolarna lite kraftigare helt i onödan. Nu ska vi komma ihåg att vi snackar vvs där klämringskoppling presskoppling och diverse slangar är ok. Jag har bra mycket hellre en mjuklöd skarv i stammen än en pressad skarv hur mycket håller en sån för och när torkar O-ringen ut. En gissning är att tex presskoppling inte tillkommit på grund av läckor utan på grund av bränder och tids vinsten det ger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #12 skrivet: 04 april 2017, 11:04:22 »
Där kom den.

Hur ofta hör du talas om vattenläckor i kärnkraftsverk?
Vet du hur mycket provning och vilka krav som ställs på sådana arbeten som du nämner och jämför med vvs.
Det är bara i ångsystemen på pappersbruken du gar tryck som överstiger vvs, ialla fall tappvatten.

Vvs är snabbt och billigt och fakturera dyrt.

Det sagt krävs det hantverkar skicklighet för att f det bra såklart men poängen är att eftersom efterprov inte görs annat än ett simpelt läcktest blir det som det blir.
Högre tryck än 9 bar finns i en hel del ledningar på ett pappers bruk har ingen koll på hur ofta det läcker på kärnkraftverk. Helt klart krävs det yrkes skicklighet för att svetsa rör och även för att löda ett vvs rör men det är 2 helt olika värdar av skicklighet löda rör lär du dig på nån timme om du är händig det lär du dig inte svetsa rör på hur händig du än är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lära sig dra rör
« Svar #13 skrivet: 04 april 2017, 20:49:11 »
Kopparrör med mjuklödda kapillärkopplingar måste vara många gånger starkare än ett pex-rör? Ingen ifrågasätter att man använder plaströr i tappvattensystemet.
Enda gången jag kan se att mjuklödning skulle vara ett dåligt alternativ är om det utsätts för mycket vibrationer, men det är inget problem i en vanlig villa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lära sig dra rör
« Svar #14 skrivet: 04 april 2017, 22:50:53 »
HÃ¥rdlödning : om man inte mäter rätt eller för kort gÃ¥r det knuffa rören samt att det räcker med 10 mm instick i muff  för att fÃ¥ det tät  . Mjuklödning och press bra om man inte vill klamra sÃ¥ tät , dom är stela , press : Hoppsan det blev nÃ¥got fel här  bara att kapa gÃ¥r inte att ändra , skulle aldrig ha en press i bjälklag eller vägg ( även fast dom haft det i tyskland i 10 Ã¥r  dom fÃ¥r inte hÃ¥rdlöda i hus p.g.a. brandrisken och godkända för 16kg )   , i mitt tycke en tickande bomb , mjuklöd är ju bra inte mycket värme bara med lite gasol eller som förr , elsvetsen . Det är bara pÃ¥ vatten ( trycksida ) som det inte fÃ¥r vara nÃ¥gon skarv i bjälklag eller vägg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 754
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!