Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F470 Inställningar och styrfunderingar.  (läst 9869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F470 Inställningar och styrfunderingar.
« skrivet: 21 december 2010, 21:56:20 »
Nu har den varit igång i en vecka ungefär och jag har väl lärt mig en del men vissa saker förstår jag inte.

T ex, nu när det är -19 (i skåne!!!) så stänger tydligen ett spjäll på tilluften. Jag förstår varför, annars föreligger risk för att vattnet fryser i tilluftsbatteriet med katastrofala följder. Men man kan ju fråga sig varför tilluftsfläkten fortsätter gå med full fart till ingen nytta? Kan man få ett spjäll att stänga så kan man få en fläkt att stoppa..

Då kommer vi raskt in på nästa fundering..

Varför slutar kompressorn arbeta när det är så kallt att tilluftspjället stänger? Frånluftsfläkten går ju ändå och suger alltså ut all mina goa värme som jag nu producerar med enbart eltillsats.

Har jag missat någon inställning? frånluftstempen ligger på 20 grader (dvs samma temperatur som när det var +-0 grader ute)

Ska det vara så här så har jag just nu marknadens absolut dyraste elpanna och i mitt fall marknadens dyraste varmvattenberedare.

Igår och i natt innan det blev sinnessjukt kallt ute så hörde jag att kompressorn stannade så jag gick och tittade på maskinen, eltillsatsen var ändå aktiv, om det behövs mer värme, varför stannar då kompressorn innan eltillsatsen stoppar? Avluften låg på behagliga +2.
Kan jag någonstans ändra så att den inte gör på detta vis? Man inbillar sig att när maskinen står i "auto"-läge så är det det bästa läget?

I morse (06:00) efter jag duschat så fick pumpen åter jobba lite och kompressorn gick till kl 10 ungefär. Om eltillsatsen var igång sedan vet jag inte, det finns nämligen inte med i loggen.
På tal om loggen. Det står "Valda loggpar" och man kan se vilka givare som loggas. "valda loggpar" ger ett intryck av att man har ett val, men jag lyckas inte hitta något ställe att ändra vad som ska loggas.

En rolig sak med tanke på det kalla vädret och tilluftspjället stängning..

"Exempel: Om tilluftsflödet är bestämt till 150 m³/h och
DUT är -20 °C erhålles vid ett pumptryck (= tryckfall batterikrets)
av 3,3 mvp (33 kPa), inställningen 2,8 på trimventilen.
Detta innebär att trimventilen ska öppnas 2,8 varv från
stängt läge. samtidigt kan avläsas att batteriet tillför
tilluften ca 3 kW i effekttillskott vid -20 °C."

Eller är det något annat än utetemp som bestämmer när uteluftsspjället ska stänga?

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 22:20:11 »
Hej , intressant läsning. Någon mer därute som har erfarenhet av F470 pumpen . Vi har bytt ut vår CTC Master 103 mot en F470 och den ger väldigt bra värme , men den verkar dra väldigt mycket ström jämfört med vår gamla master. Så jag funderar också på om den är rätt inställd. Vi fick väldigt varmt i huset efter att den installerats 24-25 grader , och vi fick ställa ner värmekurvan till 5 och temp värdet till 18 grader för att få normal temp i huset.
Har dock inte hört om något spjäll som slår igen ? då vår tilluft gått hela tiden , trots att vi haft -30 nu i flera dagar. Jag såg dock något om att man skulle ställa ner tillufts tempen i installations anvisningen , men det brydde sig vår installatör inte om , då det enligt han inte behövdes..???......Ska dock kolla upp detta med Nibe efter helgerna.

Det vore dock bra med någon "lathund" för inställningen , så man inte förbrukar mer än nodvändigt .....

//cgn
 

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 07:41:54 »
Jag har funderat ett par dagar på om jag skulle redigera hela mitt inlägg eller om jag skulle gå och hänga mig hehe.

Jag tyckte verkligen jag hade kollat "allt" innan jag skrev här, man vill ju inte gnälla om det verkligen inte behövs.

I vilket fall, det var inte något spjäll som stängde, det var snö i mitt intagsgaller som satte stopp för tilluften. Kände mig lagom dum när jag insåg detta :) Nu kollar jag varje gång det snöat om det är så att det fastnar snö i gallret.. Det har inte hänt mer, men jag tänkte bygga om lite för att eliminera risken (öka arean på gallret bland annat).

Nu när man skrattat färdig åt den tabben kvarstår fortfarande mina funderingar om varför eltillsatsen ligger på men kompressorn stannar trots + grader på avluften?
I dagsläget känns det som att kompressorn hjälper elen att värma, stället för tvärt om som jag hade föredragit.

Sedan undrar jag om det är någon skillnad på läge "Auto" och "Manuell" om man bockar i att den får använda både eltillsats och värmepump?

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2011, 22:20:57 »
Någon som har vettigt svar på:

Är det någon skillnad på läge "Auto" och "Manuell" om man bockar i att den får använda både eltillsats och värmepump?

Teori om varför eltillsatsen fortsätter jobba på max trots att kompressorn stannat (avluftstemp innan stopp ca 4-5 plusgrader)? Ibland kan den stå still i flera timmar och bara köra på el. Inga larm eller liknande.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2011, 22:42:37 »
Det verkar som, men jag är inte säker.. Att kompressorn stoppar när kompressorgivaren uppnår 56,0oC.
Så, om jag har satt att jag vill ha en högre framledningstemp så kör maskinen resten med el. Kan teorin stämma?

Går det på något vis att välja en högre stopptemp på kompressorn? Eller skulle det vara dåligt för den? (helst vill man ju att kompressorns stopptemp alltid ska ligga någon grad över eltillsatsens stopptemp, så man slipper köra el i onödan)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2011, 09:42:30 »
När kompressor laddar varmvatten så har jag haft både 57 och 58 ºC fram.

Det hänger egentligen på returtemp in i kompressor, ju högre diff desto högre ut.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2011, 16:56:19 »
Aha, det som är mitt problem kanske.

Så om jag sätter ner hastigheten på cirkulationspumpen borde jag få lite högre diff på framledning/retur.

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2011, 14:00:49 »
En fråga till er som kör F470 ;
Vad har ni för tider på kompressorn ? På min så visare den att den kört 918 h totalt varav 840 h för varmvattnet och tillsats har en tid faktor på 237,6
Med 2 pers i hushållet känns det konstigt att 92% av tiden har den värmt upp varmvattnet ?

// CGN

PS ! Efter förslag från Nibe så fick jag ställa ner trimventilen från helt öppen dvs 7 varv till enbart 1 varv. Och ställa värmekurva på 7 ( -2 ) och ställa önskad temp på 18 gr för att få ner värmen i huset.
SÃ¥ nu ligger det pÃ¥ ca 19-20 grader i huset , men det gÃ¥r ej dj... massa ström 

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2011, 08:58:19 »
Om jag skulle skruva ner trimventilen så skulle jag inte få någon värme alls eftersom jag enbart kör med värme på tilluften. Däremot ska jag sätta in en ventil så jag kan strypa flödet på "radiafotkretsen" eftersom den inte innehåller några radiatorer så tar ju vattnet den enklaste vägen..

För mig är det:

Antal starter: 240
Total drifttid: 838h
- Varav varmvatten: 334h.

Eltillsatsen har jag begränsat till 2,0kW, tidfaktorn visar 169,6.
Om jag låter den få 4,6kW så kör den aldrig kompressorn utan går bara på el (förutom direkt efter man duschat).

Jag tycker det verkar som att maskinen använder El för att värma men kompressor när den behöver lite extra kräm, fast det borde vara tvärtom..

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2011, 18:31:27 »
Intressant , då kör din pump ca 40% för ditt varmvatten . Men min pump kör 91% för varmvattnet ? vilket verkar helt sjukt , med tanke på att vi är bara 2 i hushållet.
Jag har dock strypt trimventilen så att jag har ca 18gr på tilluften , och radiatorsystemet skall då sköta resten av uppvärmningen i huset . Men sen jag installerade pumpen har det gått en himla massa ström , så jag har bett installatören reda ut vad som är fel med Nibe.
// cgn

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2011, 15:49:37 »
Jag kör ju som sagt så mycket värme det går på tilluften, det är nog därför jag har högre andel värme och lägre andel varmvatten.

Jag misstänker att mjukvaran i F470 är felaktig på någotvis eftersom eltillsatsen fortsätter gå trots att kompressorn stoppat. Det är hål i huvet om du frågar mig (avluften ligger på + sidan).

Lyllo dig som har en "installatör". Jag köpte pumpen direkt av Ahlsell och har alltså ingen installatör att bolla med. Man lär så länge man lever..

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2011, 22:53:13 »
Idag har jag äntligen haft tid att plocka bort "by-pass" historian så nu går allt vatten igenom mitt tilluftsbatteri.
Vilken skillnad det blev på delta T (gick från ca 1o till 5-6o. Framledningstemperaturen är mycket lägre. Ska bli intressant att titta i loggen om ett par dagar när den fått jobba lite.
Dock gör kompressorn fler start/stopp nu. ca 10 om dygnet.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2011, 00:02:52 »
Man definierar allmänt FLVP som elpatron med återvinning som top.

Jag har löst det med att bara ha 2kw elpatron. Då får jag återvinning med elpatron som top.
Då måste kompressorn alltid jobba (stannar aldrig Nov-Mar) och elpatronen toppar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2011, 18:40:01 »
TokJan.
Jag har oxå min begränsad till 2kW.

Nu när jag har lägre framledningstemp så tycker jag även den drar ur mer värme ur frånluften. t ex frånluft 20,0o och avluft 2,0o. Innan låg avluften på 5-6o.

Nu återstår bara att få nibe att släppa sina display versioner fria så man får nyare version trots att man tillhör dom som stod i kö för att få tag på en F470 när den släpptes.

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: F470 Inställningar och styrfunderingar.
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2011, 19:04:07 »
Hej , en frÃ¥ga till er som har elpatron begränsad till 2kw pÃ¥ era flvp'ar  Sc:,h
Hur stora o välisolerade hus har ni ? o vart ligger dom ? Jag har ändrat frÃ¥n 8kw till 10,25kw pÃ¥ min F470 för att den skall klara o värma upp varmvattnet för legionellan  ,var 14:e dag. Visserligen är det ett ganska stort hus uppe i Ã…ngermanland pÃ¥ 234 m2 uppvärmd yta, med över 200m3 tilluft/h och med vattenburna element . Men det är ett tilläggs isolerat Myresjöhus byggt -1985. Tror inte det skulle funka o köra pÃ¥ max 2 kw i mitt hus !?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!