Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??  (läst 14547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« skrivet: 13 november 2010, 01:26:27 »
Hej !

Jag följde en diskussion om golvvärme. Vissa vill inte ha golvvärme. En energirådgivare tyckte att "takvärme" kan vara ett alternativ. Ska man värma ett rum via uppifrån

Men en arkitekt tycker att värme uppifrån inte är bra för hälsan. "Värma nedifrån och kyla uppifrån" ... kan man säga.

Vad tycker ni då ? Vill ha många svar och synpunkter....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #1 skrivet: 13 november 2010, 09:08:52 »
Takvärme känns galet, alternativet till golvvärme är radiatorer.
Vill man inte ha radiatorer så har jag sett nått exempel på att bygga in värmekällan i väggarna.

Anledningen till att takvärme är galet är att varm luft stiger, sitter värmekällan i taken sÃ¥ skiktar sig luften i rummet och fötterna blir kalla och huvet blir varmt.  fiR:

Med radiatorer eller värmekällan i väggarna så får man lite rotation på luften i rummet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #2 skrivet: 13 november 2010, 10:00:31 »
Ja, varmt luft stiger, det stämmer. Den där energirådgivaren påstår dock att han själv har "takvärme" .... det är ju också strålningsvärme.

Golvvärme kan vara trög.... ja, att värmekällan kan sitta i väggarna stämmer. "Wandheizung" på tyska. Ibland finns det dock problem med möblerna. En energirådgivare rekommanderade "takvärme". Det är ju mest "strålningsvärme" i så fall. Det varma taket strålar värme mot rummet.

Arkitekten påpekar dock att det finns hälsoproblem med takvärme. Värme som kommer uppifrån är inte bra för kroppen påstår han.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #3 skrivet: 13 november 2010, 12:12:54 »
Jag tycker arkitekten skall utveckla det där med hälsoproblem. Kan han visa några belägg för det?

En nackdel med strålningsvärme är väl att man måste ha ganska stor temperaturskillnad för att det skall märkas. Man vill väl inte ha infravärmare i taket inomhus?
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #4 skrivet: 13 november 2010, 13:40:48 »
När takvärmen lanserades så kommer jag ihåg att det blev ofta rejält kallt under bord och andra möbler.
I slutet på 60 talet hade vi golvvärme i hela källaren där man oftast var ock lekte. Så senare då takvärmen kom insåg man att det var lixom från fel håll värmen kom.

Nackdelen med dagens golvvärme är att man värmer hela golvytan då man följer byggnormer. Ock ett gigantiskt element behöver inte vara så varmt för att hålla 20-21 grader inne. Golvytan når inte 25 grader förrän det är riktigt kallt ute typ -10 och kallare.

Betänk att en fot uppfattar 25 grader som neutralt. Handen tycker att det kyler med 25. Och ligger man på ett 25 gradigt golv börjar man frysa. En vattensäng håller man på +-30 grader....

Så kunde jag göra om mina slingor skulle dragningen av varma slingor hamna där man är och rör sig. Tätare korta varma slingor i badrum, och betydligt glesare i rena sovrum. Under fasta garderober och köksinredningar skulle det kallaste få cirkulera. Samt ytterväggar. Ytterdörren skulle få en separat kort slinga så att man får torkeffekt från golvet.

Jag kör nu mitt regelrätta golvsystem baklänges med positivt utslag. I stället för värme mot yttervägg så får jag kallaste mot yttervägg. Så nu upplever jag varmare golv redan vid -5 ute. Alla justeringar på vp'n är oförändrade och innetempen samma som förut. Vad jag fått är en mindre uppvärmd golvyta som i sin tur är lite varmare. Sedan borde värmeförlusten bli mindre totalt av en kallare temp mot yttervägg. Får väl se detta på elförbrukningen i vinter...
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #5 skrivet: 13 november 2010, 15:51:46 »
Eftersom vattenburna värmesystem idag måste vara lågtemp så funkar inte strålningsvärmen särskilt bra som Purjolöken skriver.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #6 skrivet: 13 november 2010, 16:18:09 »
Att ens någon funderar på takvärme vid en nybyggnation är en gåta! Vet att många nybyggda områden fick takvärme/automatik då husen byggdes. Men jag gissar att någon fick rejält bra betalt för att "köpa" konceptet med takvärme.

http://www.ebeco.com/prod/prod.php?id=21
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #7 skrivet: 13 november 2010, 17:14:48 »
Jag tycker arkitekten skall utveckla det där med hälsoproblem. Kan han visa några belägg för det?

En nackdel med strålningsvärme är väl att man måste ha ganska stor temperaturskillnad för att det skall märkas. Man vill väl inte ha infravärmare i taket inomhus?
 

Hej !

Han tycker att hjärnan inte får utsättas för värmestrålning och hänvisar till evolutionen. Hjärnan måste skyddas mot värmestrålning tycker han väl, annars ser han hälsoproblem.

Det är original svaret (för alla som kan tyska).

Abwegig ist die Idee des Energieberaters ROBIM, Deckenstrahlheizungen bauen zu lassen. Dieser Mensch ist offenbar völlig ahnungslos im Hinblick auf die Gesundheitsschäden, die Wärmestrahlung anrichten kann, wenn sie von oben kommt. Er sollte einmal darüber nachdenken, warum in der Zeit, als die menschlichen Vorfahren ihr Fell abgeworfen haben, das Haupthaar geblieben ist. Da das ja in Afrika geschehen ist, bestand sicherlich nicht das Problem, dass die Leute am Kopf gefroren haben. Das Problem bestand darin, dass das Hirn vor allzu intensiver Sonnneneinstrahlung geschützt werden musste. Dass die Erhaltungg des Haupthaars kultur - und sittengeschichtlich in seiner Bedeutung überhöht worden ist - das Haupthaar ist seit eh und je ein bedeutendes Schönheitsmerkmal - entzieht sich Leuten, die ihre Weisheit nur aus Verordnungen und Normblättern beziehen, sowieso. Bei dem Energieberater ROBIM ist leider Hopfen und Malz verloren.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #8 skrivet: 13 november 2010, 17:31:28 »
DÃ¥ ligger vi som älskar sommarsolen, bÃ¥de här och vid sydligare breddgrader, riktigt risigt till. Det konstiga är att en som mig, som sÃ¥ ofta jag kan steker mitt huvud med temperaturer och strÃ¥lning betydligt högre än takvärme ger,  har levt ett rätt lÃ¥ngt liv i princip utan sjukdom.
Eller kanske det är så att påståendet inte har nån förankring i verkligheten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #9 skrivet: 13 november 2010, 18:01:31 »
Mmm det brukar vara så med energirådgivare. Akademiker som inte fattar ett p--s huvuddunk

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #10 skrivet: 13 november 2010, 18:18:47 »
Vilket kvalificerat skitsnack.
Jag antar att den killen alltid har mössa på sig när han är ute på sommaren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #11 skrivet: 13 november 2010, 19:24:58 »
Golvvärme kan vara trög....
Arkitekten påpekar dock att det finns hälsoproblem med takvärme. Värme som kommer uppifrån är inte bra för kroppen påstår han.
 
Ewald..På vilket sätt är golvvärmen trög?

Detta med takvärme och hälsan tror jag inte alls på. Är det kallt är en mössa ett bra skydd om man dessutom är tunnhårig. Huvudet vill vara varmt, ock det fixar kroppen på sitt sätt. Visserligen kan det svida om öronen i en bastu, men det som får en att gå ut är att man inte orkar längre i värmen. Däremot kan direkt solstrålning i värme framkalla solsting då huvudet inte kan kylas längre av övriga kroppen. Men då handlar det inte om rumstemperaturer precis. Däremot är takvärme förkastligt i nybyggen eller större renoveringar i utrymmen som man ska vistas i.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #12 skrivet: 13 november 2010, 19:49:36 »
@ Stig-H

Nja, det beror på vilket material man har på golvet. Trä är inte bra om man har golvvärme. Kaklor och sten däremot släpper igenom värmen ganska bra och är lämligast att ha när man funderar på golvvärme.

Men om golvvärmen inte är på känns det kallare att gå på stengolv än vad det känns på trägolv (om samma material har samma yttemperatur). Det beror på deras egenskaper (värmeledningstal, densitet och specifisk värmekapacitet).

Tror det finns en rapport från Örebro universitet. Ska kolla om jag hittar den.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #13 skrivet: 13 november 2010, 19:53:46 »
Här är en rapport för nedladdning.

Tror jag hänvisade till länken tidigare.

http://www.oru.se/Nyheter/Akademinyhet/Naturvetenskap-och-teknik/Energianvandning-i-flerbostadshus---rapport1/


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Är takvärme ett alternativ till golvvärme ??
« Svar #14 skrivet: 13 november 2010, 20:00:00 »
@ Stig-H

Trög är den alltså om man har ett material låg värmediffusivität ovan på golvvärmeslingorna.... trä t.ex. ... trägolv.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!