Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GSi-12 eller EcoHeat 406, vattenmantlad eldstad samt mycket varmvatten  (läst 13198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur styrs framledningen vid vp drift är det helt flytande kondensering eller nÃ¥n typ av semifast kondensering som sen shuntas ner till rätt temp. Borde det inte sitta en 4 vägs shunt som tar värmen ur tanken högre upp när du eldar men kanske svÃ¥rt att styra det  Sc:,h
Det är flytande kondensering, men det finns en shunt som ser till att temperaturen ut inte blir för hög i det fallet att man eldar.

Systemet kommer aldrig att överskrida en framledningstemperatur på 40 °C (enligt LK) vilket betyder att den övre delen av tanken (runt förrådsberedaren) alltid har högre temperatur. När man eldar kommer ca 80 °C vatten att matas in i toppen vilket trycker ner det 50 °C-vatten som finns där till arbetstanken för golvvärme. Då kommer VP att sluta värma.

Det finns säkert något smart sätt att få det ännu mer effektivt, men jag tror inte att det är värt besväret. Som det ser ut nu behöver jag köpa ca 3800 kWh/år för VP+FTX+cirkulationspumpar, räknat helt utan eldning.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har det borrats! Det blev 140 m med motiveringen att huset står på en kulle. Overkill som attans är jag rätt säker på, men men.

Lösningen har förenklats något igen:


Kylbatteriet sitter precis ovanför VPn och vi har därför valt bort separat cirkulationspump. Man behöver därmed ställa in att brinepumpen ska vara på för att tilluften i ventilationen ska kunna kylas.

Inkopplingen av värmebatteriet är fortsatt en diskussion med rörmokaren. Jag tror att det kommer att behövas en cirkulationspump till den, men eventuellt går det att lösa på något enklare/billigare sätt.

1. Jag funderar lite över elpatronerna. Sannolikt kommer de att inte användas öht, men jag vill ändå att de ska vara vettigt placerade om t.ex. värmepumpen krånglar. Som jag ritat tycker jag verkar vettigt om man ska kunna producera värme och varmvatten, men hur ska sensorerna sitta? Borde den som hör till värmesystemet sitta ovanför elpatronen?

2. Kommer man få korrekt funktion inkl. "knäpptank" så som det är ritat? Vid värmeproduktion trycker värmepumpen in varmare vatten i botten på tanken och cirkulationspumpen för golvvärmen tar ut vatten mitt på. Behövs en diffusor för att det varma vattnet inte bara ska stiga rakt upp till utloppet som går till golvvärmen?


/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag tillsammans med Strömsnäspannan itererat fram en passande tank:


Såhär ser då inkopplingen ut:


Skissade lite på hur insidan ser ut för att få en uppfattning om placeringarna var vettiga:


Jag la till ett uttag så att det finns ett dedikerat sådant som går till värmepumpen. Slingan är flyttad lite uppåt (större volym för den att arbeta i). Givaren för arbetstanken är flyttad nedåt så att dess temperatur påverkas av slingan, men inte för nära (därav placerad åt sidan).

Elpatronerna har 150 mm inaktiv del (gult på skiss ovan).

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag funderar nu på hur man bäst löser flödet till värmebatteriet i ventilationen. Det jag fått med till ventilationssystemet är
- ett vattenbatteri
- ett ventilställdon 0-10 V (se bild nedan)
- en tvåvägsventil (se bild nedan)



Men detta kräver att det finns flöde och frågan är hur man löser det bäst. Att bara sätta dit en CP som alltid är på lär ju inte fungera när ventilen är helt stängd. Vad har jag för alternativ?

1. Sätta en bypass med strypt flöde?
2. Koppla CP på ett relä som slår ifrån när signalen är under 1 V? Finns sådana?
3. Strunta i ventil och ställdon och köpa en CP som har 0-10 V styrning?

1an tror jag är en dålig idé då det till stor del borde leda till att man tar vatten från mitten av tanken och sprutar in i botten utan att det passerar något.
2an fungerar nog om man hittar lämplig elektrisk lösning.
3an är jag inne på nu. Om jag kan hitta en CP till rimligt pris som går att styra med 0-10 V. Kanske behöver flödet strypas lite för att inte få för högt flöde.

Så: Någon som har tips på en bra och billig CP som går att styra med 0-10 V-signal? Wilo Yonos ECO-BMS (länk) verkar vara ett alternativ, men jag hittar ingen butik som säljer den.

Sökte lite utanför Sverige och hittade IMP NMT ER på en tysk sida (länk) och Ebay (länk). Är detta bra grejer? 1900 inklusive frakt är ju prisvärt, så mycket kostade ju ventilställdonet...

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!