Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur varierar COP med Brine Temperatur?  (läst 2120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zaphod_b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« skrivet: 25 mars 2022, 12:09:53 »
Har sökt information om hur Brinetemperaturen påverkar COP på värmepumpen?
Inte hittat någon infomation från tillverkare, eller vilket temperaturområde som är tillåtet för pumpen? finns det något?
Några andra trådar på detta forum pratar om ca 2-3 % per grad - gäller det oberoende temperatur? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76572.0
Liknande beräkning kanske kan ses i https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72704.75

Inom vilket område är denna kurva någorlunda linjär?
Hur påverkar just området kring 0? Gissar att en hel del energi kommer just från att vatten fryser i hålet -> 1l vatten som fryser till is motsvarar ca 80 graders uppvärmning av motsvarande vatten.

Vilka temperaturer "tål" pumpen?

Vid design av ett solvärmesystem stängs cirkulationspumpen av när temperaturen ut från acktanken är högre än inkommande från solpanel.
Men om man dessutem sätter en värmeväxlare på inkommande KB till pumpen borde man kunna få ett mycket större arbetsområde på solpanelen, fler dagar och timmar med "gratis" bidrag.

Någon som har erfarenhet av liknande lösning?

Inget konstruerat/byggt än, men med begränsad takyta kanske en solpanel/vakumrörs lösning fortfarande är konkurrenskraftig mot solceller?

IVT 312C, 125m
19 kkWh/Ã¥r
Installerad 2019, hus från 39, 2 vån m källare, valmat tegeltak...
Kia E-Niro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2022, 14:15:24 »
En för hög temp pÃ¥ KB är inte bra, sol ger en hög temp, kanske mot + 50 C och det tÃ¥l inte en VP. Ska du värma KB sÃ¥ mÃ¥ste du ha en shunt som tar ner KB till max +10 C , annars storknar VP . Blir till prova dig fram och kanske ha en tank som tar övertempen. En växlare bör vara av större kaliber, ca   100 kW för att klara det. Annars inget fel pÃ¥ det, men kommer bara att ge nÃ¥got under sommartid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2022, 14:43:44 »
En mindre solpanel borde gå att köra direkt mot borran tempen kommer inte bli för hög och man laddar upp borran med energi till molniga dagar och även en solig dag på vintern bör ge en del nerladdad energi men det bästa är förstås att värma huset direkt med solvärmen och låta kompressorn vila.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad zaphod_b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2022, 11:54:58 »
100 kW?!

Tanken var att konstruera ett system 2-4 kW med vakuumrör utan någon ackumulatortank - den står nästan för 50% av systemkostnaden.

Har en existerande VP som klarar husets behov, men varje W man kan avlasta borde kunna sparas in, via kallvatten in + returledning + KB.
Om man styr hastigheten på cirkulationspumpen borde man kunna reglera erhållen temperatur.
Om temperaturen från rören är högre än KB borde man kunna värma KB.
Om temperaturen varmare än kallvatten in till BV borde den kunna förvärmas.
Om temperaturen varmare än returledning + 10(?)  borde man kunna värma returen och därmed fÃ¥ pumpen att avlastas.
Om den blir varmare än returledning +10(?) eller varmare än framledning + X, kan kylning från KB kunna shuntas in.

Frågan är om KB pumpen går när VP är av? Ev. behöver tvinga den på?

Personligen är utmaningen att konstruera reglersystemet det som triggar mig  8)
Mäta temperaturer, reglera pump, var ska man välja ventiler och var shuntar?
Dimensionering av pumpar, rör och flöden?
Solpanel som UPS?
Vad kan man fixa själv och var behöver man hantverkare...
Borde kunna komma undan med 35ksek för allt...Att jmf med hur mycket celler jag får för det.

En värmeväxlare på KB, hur mycket kan den minska flödet? Kanske ett skäl att "överdimensionera" växlaren

Har inte riktigt greppat varför "offtheshelf" solvärmepaket är dimensionerade med så kraftiga rör? ofta med +DN20mm, flödet är ju ganska begränsat, inga farliga hastigheter.
IVT 312C, 125m
19 kkWh/Ã¥r
Installerad 2019, hus från 39, 2 vån m källare, valmat tegeltak...
Kia E-Niro

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2022, 14:35:57 »
jag har haft BV-hÃ¥let som dumplast för solväme. Kortvarigt har det dÃ¥ blivit 14C i hÃ¥let.  Det kan slÃ¥ ut pressostaten men har i praktiken inte spelat nÃ¥gon roll dÃ¥ VP inte gÃ¥r när alla tankar är ordentligt varma.

Jag klarade aldrig av att visa på energibesparingar eller varmare hål över tid.

vid ombyggnad tog jag bort det här alternativet då jag hellre ville ha frikyla som också värmer hålet men inte lika mycket.

Nu har jag  satt en värmeväxlare pÃ¥ husets största tank (750l)sÃ¥ att det blir förvärme av varmvatten sÃ¥ att jag kan utnyttja mer av solvärmen sommartid - även det är lite ekonomiskt tveksamt men som du säger kul.  Jag har bara en flödesmätare m reedswitch (maxlast 3 A) pÃ¥ varmvattnet för att starta en cirkpump till växlaren - Ã…t andra hÃ¥llet drivs den av  fallet i vattentryck när varmvattenkranen öppnas
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2022, 14:46:55 »
100 kW?!

Effekten på poolvärmeväxlare definieras på ett mycket märkligt sätt. Vill man ha rimliga temperaturdifferenser blir den överförda effekten betydligt lägre. 100 kW är alltså inte så mycket som det låter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zaphod_b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur varierar COP med Brine Temperatur?
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2022, 09:09:38 »
Tack för svar!
Har laborerat med värmeväxlarberäkningen (via formler från https://www.dimensionera.se/vs/varmevaxlare.php)
Vänder och vrider på ekvationerna, men om jag greppar det rätt är de otroligt effektiva och eftersom temperatur och flöde tar ut varandra om man har en konstant effekt in i ekvationen blir det svårt att få till en :dt: som blir många grader...
« Senast ändrad: 31 mars 2022, 09:26:46 av zaphod_b »
IVT 312C, 125m
19 kkWh/Ã¥r
Installerad 2019, hus från 39, 2 vån m källare, valmat tegeltak...
Kia E-Niro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!