Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av pump  (läst 394 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aleqz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av pump
« skrivet: 11 januari 2024, 10:30:06 »
Jag bor i ett enplanshus på 110kvm byggt 1973, värms just nu upp av direktverkande el, llvp och kamin. Har även ett äldre FTX-system som cirkulerar luften i huset (ska så småningom också bytas ut).
Tanken är att få in vattenburen golvvärme i hela huset, förutom badrummet där jag har elslinga liggandes.

Vad jag har förstått så är bergvärme det absolut bästa men det är ju såklart ett kostnadsfråga också.
Frånluftsvärmepump kräver att huset är ordentligt isolerat har jag fått förklarat, jag ska byta alla fönster i huset nu till sommaren så förhoppningsvis blir det tätare än vad det är nu iallafall.

Vilken typ av pump skulle ni rekommendera? Och skulle ni ha valt en pump med inbyggt ftx eller skulle ni hellre ha ftxen separat?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Val av pump
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 10:40:27 »
Bergvärme är bäst om du bor i Norrland. I södra halvan av landet söder om Gävle är kostnaden lika som för luftvatten. Frånluftsvärmepump ska du inte fundera på. Separat FTX som monteras på vinden tycker jag blir bäst. Tänk på att golvvärme ska ha minst 25 cm isolering under för att inte värmeförlusterna neråt ska bli stora. Kan vara svårt att ordna i ett äldre hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Aleqz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av pump
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 11:06:15 »
Bergvärme är bäst om du bor i Norrland. I södra halvan av landet söder om Gävle är kostnaden lika som för luftvatten. Frånluftsvärmepump ska du inte fundera på. Separat FTX som monteras på vinden tycker jag blir bäst. Tänk på att golvvärme ska ha minst 25 cm isolering under för att inte värmeförlusterna neråt ska bli stora. Kan vara svårt att ordna i ett äldre hus.

Luftvatten och ett separat ftx verkar vara det bästa alltså?
Huset står på platta på mark, plattan är 10cm med 25cm leka under, så plattan är ju inte direkt isolerad om man säger så. Tanken är att lägga slingorna i 25mm alt. 50mm cellplast med värmefördelningsplåtar för att minska värmeförlusten

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Val av pump
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2024, 11:11:47 »
Ok, det låter bra. Ja separat FTX och luftvatten blir bäst. Utnyttja vinden för FTX. Då räcker det med en 60×60 cm modul för värmepumpens innerdel, plus lite plats för rördragningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!