Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borrhål djup / prestanda  (läst 545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lali123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borrhål djup / prestanda
« skrivet: 30 november 2023, 11:29:48 »
Hej har IVT HT+ E7 från 2005 i stenhus från 1900 med mindre bra isolering.. Helt klart för liten pump då den orkar värma hus till ca 13 grader. Det är primärt sommarhus. Har bra koll på pump via Husdata H60 modul. Den egentliga frågan är om det går att få ut mer energi ur det förmodade 120-140m borrhålet.
Efter att pumpen  ha gått 100% utan avslag vid -5 grader i 10 dygn ligger nu ” brine differens på in -0,8 ut -3,5 grader. Elpatron ur funktion pga nått ( bytt i somras av mig.. nått fel löser ut / fungerar ej)

Om jag byter till ny inverter pump på typ 10-12kw hur mycket mer effekt tål befintligt borrhål? Min temp som man kan köra på i hålet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borrhål djup / prestanda
« Svar #1 skrivet: 30 november 2023, 22:12:15 »
Min gissning är att en 12 kW värmepump kommer belasta borran för hårt, den kan bli så nerkyld på vintern att den inte hinner återhämta sig på sommaren.
Jag skulle borra ett hål till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål djup / prestanda
« Svar #2 skrivet: 01 december 2023, 09:01:57 »
I bergvärmepumparnas barndom var det vanligt att man dimensionerade borrhålet för -2 grader in när det belastades som mest. De flesta borrhål kan belastas ännu hårdare men det sliter mer på pumpen. Nerkylningen av borrhålet på lång sikt är proportionell mot antalet kWh värme per år som tas från det.

Men om det bara blir 13 grader inne när det är -5 ute skulle man för att få normal inomhustemperatur behöva en så kraftig pump att värmeuttaget från borrhålet ökar ca 50%. Min bedömning är att då har man passerat gränsen för vad borrhål och pump tål. Värmepumparna slits mer när temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan ökar. Dessutom blir verkningsgraden sämre.

Håller med om ett borrhål till.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!