Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NivÃ¥n pÃ¥ forumet??  (läst 21579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Nivån på forumet??
« skrivet: 04 januari 2007, 15:31:15 »
Hallå alla forumsmedlemmar!

Jag tänkte skapa denna lilla länk här för att höra hur det ligger till, vad jag upplever så har stämmningen surnat till efter jul & nyår........det blir mer & mer klagomål & disskussioner som inte har med värmepumpar & göra & Rikard får mer & mer att göra med sådana saker, med detta följer naturligtvis att alla inte lir nöjda med vad Rikard säger.......är det såhär vi vill ha det på forumet??? om det inte är så vi vill ha det vad kan vi göra åt det? för det kan ju inte vara Rikards fel varje gång? Som sagt vad kan vi göra åt det? förslagen borde hagla in.........

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nivån på forumet??
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2007, 15:50:54 »
Håller med dig att stämmningen har blivit lite dålig på sistone med medlemmar som avregistrerar sig osv..... men samtidigt kan jag ju förstå Rickard att han ville hålla en bra och vettig nivå på det som skrivs på forumet så det kan fortsätta att vara ett seriöst och bra forum. Men sen vad som skulle kunna vara en lösning på problem är ju svårt att svara på konkret..... men vi alla medlemmar måste kanske tillsammans försöka tänka över vad vi skriver och helt enkelt skärpa oss. Jag ska då iaf försöka dra min strå till stacken i den mån jag kan och försöka skriva lite mera seriöst och kanske skämta en aning mindre...... men för den delen fortsätta ha glimten i ögat.
Slutligen vill jag bara säga till alla före detta medlemmar registrera er igen och svälj stoltheten och så har vi kul igen och så försöker vi ALLA bidra till att hålla en hög nivå och bra stämmning på forumet.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nivån på forumet??
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2007, 18:06:53 »
Jag tror att man måste begränsa vilka ämnen som skall diskuteras i det allmänna forumet, dvs det är ingen bra ide att tillåta politiska diskussioner.

Detta forum har bra regler:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=41188
Reglerna under punkt 3 är nog ngt att fundera över...

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nivån på forumet??
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2007, 18:26:44 »
Begränsa ämnen under allmänt forum verkar onödigt...

Klarar folk inte av att driva en öppen debatt får de väl hålla sig borta från dessa ämnen.
Självklart skall man inte acceptera personangrepp för det, men det är ju redan uppstyrt i forumreglerna...

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nivån på forumet??
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2007, 18:27:42 »
Glömde att säga att jag är nöjd med forumet och Rickards insats.
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nivån på forumet??
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2007, 18:37:10 »
Jag är ocksÃ¥ nöjd med Richard men förstÃ¥r inte varför man skall tillÃ¥ta trÃ¥dar som man i stort sett vet kommer att leda till hätsk debatt och generera Richard extra arbetstid som kunde använts mycket bättre.  *vinkar*


Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nivån på forumet??
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2007, 18:44:36 »
Tycker mig se att även Rickard gillar att skriva av sig i en del av dessa ämnen...  :) ;)
Det skapar en lite bredare bas för forumet med några fria ämnen, det finns säkert en del VP vänner som inte skulle gilla ett supernischat forum... och var går sedan gränsen för vad som genererar hätsk debatt?
Ibland räcker det att nämna CTC för att Ã¥stakomma det, om man samtidigt säger att det är dumt att  använda tilskott sÃ¥ är brasan igÃ¥ng...

Allt skrivet med glimten i ögat... Thumbsup
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nivån på forumet??
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2007, 19:09:34 »
Det kanske är bra med lite brasor som värmer upp oss sÃ¥ vi kan dra ned pÃ¥ tempen i vÃ¥ra datarum  ;D

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nivån på forumet??
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2007, 19:12:58 »
Om man bara har lite humor, eller var det humör, så fungerar de flesta ämnena här inne... ::)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nivån på forumet??
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2007, 19:29:05 »
Vill man "bråka" lite finns ju ett annat forum

http://www.diskussionsforum.se/forum/index.php

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Nivån på forumet??
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2007, 19:34:07 »
Vill man "bråka" lite finns ju ett annat forum

http://www.diskussionsforum.se/forum/index.php

/Johan
Det har jag missat... Gäller samma användarnamn där eller bara att registrera nytt?

Rickard, du får lägga in den som en tavla på detta forum... ;) :D
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivån på forumet??
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2007, 19:46:52 »
Något som ev kan övervägas är nått i stil med det experts-exchange kör med (deras Lounge)

http://www.experts-exchange.com/loungeDisclaimer.jsp?redirectURL=%2FMiscellaneous%2FLounge%2F

En kanal där folk kan uttrycka sig hej vilt, kalla varandra för elaka saker där det är kotym att ingen fÃ¥r redigera, ta bort medelanden etc.  Det verkar fungera rätt bra tror jag. Friheten gör att folk verkar ta lite mer ansvar.

Det som dock gör  den kanalen till vad den är är nog varningsmedelande innan man kliver in (som du mÃ¥ste ta "I agree" pÃ¥) :

The Experts Exchange Lounge may contain content that is offensive to some members. The Lounge is a place where members can express their views and opinions about a wide variety of topics. If you are easily offended, or do not wish to view printed content that may not be suitable for the work place or home, please do not enter this topic area. Thank you for your cooperation and understanding.
I understand that the Lounge topic area may contain content that is offensive.

I Agree.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nivån på forumet??
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2007, 22:29:20 »
Jag skall kontakta hembio och höra om jag får ta valda delar av deras regelverk och justera dem för mina behov, jag håller med om att de var bra.
(Men vad får man skriva där om man håller sig till reglerna... ;))

Politiktrådar kommer jag att låsa och länka till diskussionsforum istället. Ja, du måste registrera dig igen (om jag har något registreringskrav

Religion har hittils inte varit något problem men man skulle ju kunna göra en tavla om det i diskussionsforum om det kommer upp.

Jag tror nog att det bästa sättet för mig att inte reta de som inte kan hantera auktoriteter är att aldrig kommentera offentligt framförd kritik mot mig som person utan istället bara plocka bort det.
(Kritik via PM eller mail går dock bra att framföra.)

Då dör den typen av diskussioner innan de hunnit bli nåt. TMH kanske inte hade blivit nåt stort då t.ex.

Nån Lounge vill jag inte införa, jag vill att vi huvudsakligen diskuterar värmepumpar och andra sakfrågor under därför skapad rubrik.

De som vill chatta kan söka sig till andra forum.

Jag är i alla fall rätt besviken på det som varit och hoppas att det lugnar ned sig nu, jag kommer dock inte att ändra inriktningen på forumet, jag vill att det skall vara seriöst och utan en massa förnedrande skitsnack om både ditt och datt.
Glimten i ögat och ett skämt då och då är helt ok, men nån form av nivå får det vara på inläggen från enskilda medlemmar.

Jag varnar eller påpekar aldrig något för någon som inte upprepade gånger har visat att de inte läst och förstått regelverket och mina intentioner med forumet.

En förbättring av regelverket kan dock vara på sin plats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nivån på forumet??
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2007, 22:43:07 »
DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r bara att fÃ¥ nÃ¥n att läsa reglerna Ã¥xÃ¥, för jag antar att de flesta (liksom mig) aldrig läser nÃ¥gra regler. Lika lite som nÃ¥n läser de "regler" som finns när man/jag inst ett progg pÃ¥ PC:n, man/jag bara klickar för "accept" Ã¥ kör vidare  :) Personligen skriver jag precis som jag känner Ã¥ tycker, Ã¥ tar den kritik frÃ¥n moderatorer Ã¥ medlemmar, efterhand den ev kommer. Fast det känner Du Rickard redan till, Ã¥ nÃ¥t "svart fÃ¥r" bland dom vita, hör ju Ã¥xÃ¥ till  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Nivån på forumet??
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2007, 22:44:39 »
Ingen irc chatt dÃ¥?  ::)
Ska sätta upp en bara för test, tror jag  a:gl

Näe, men hur som helst, allmänt forum är väl så nära en off topic tavla som man kan komma här.
Mig stör det inte med hetsig debatt oavsett om det är politik eller annat, bara man slipper
smutskastning och person angrepp. Detta forum har tidigare varit en förebild på den fronten.

Ett sätt att hämta igen detta kan vara ett striktare regelverk, och lite moderatorer som bannar folk som inte sköter sig.
De flesta får en rätt rejäl tankeställare när dom åker ut en gång.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!