Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: StatLink, problem med "timeouts"  (läst 3359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
StatLink, problem med "timeouts"
« skrivet: 09 augusti 2010, 18:19:44 »
Hej alla glada experter!

Jag har sedan ca en månad tillbaka en IVT Greenline E6 installerad och till den ett fint 110m borrhål.
Då jag är intresserad av att få anläggningen att fungera så optimalt jag nu förmår så köpte jag till StatLink.

För ett par dagar sedan fick jag tid att börja labba med programmet, det riktigt kliade i fingrarna :-)
Spänd av förväntan kopplade jag ihop allt och till en början verkade allt flyta på (som jag då trodde) bra.

Men, efter att jag skruvat på alla plåtar igen så började fel-loggen fyllas med "timeouts", och inte några heller.
Min första tanke var att jag klämt kabeln eller att jag misslyckats med förlängningen av kabeln (orginal var den ju för kort).

Så bort med alla plåtar, kontroll av "skarvarna", osv, och då började felen minska.
Så här ser loggen ut just nu utan plåtar:

ERROR:2010-08-09 17:36:51 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:47:52 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:51:59 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:53:31 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:55:50 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...

När jag körde med alla plåtar/huv så var det ca 2 fel i minuten!

Jag kör windows 7 med statlink 3.1.0
Portinställningar 19200 8N1
Orginaladapter, påskarvad med ca 4meter ELLXB (4x0,5) från Kjell&Co, skarvarna lödda.

Är det någon som har haft liknande problem och kan ge mig något tips om vad som felar?!
-är den påskarvade kabeln för klen?
-vad är det som stör "mest" inne i pumpen och som man ska undvika dra kabeln för nära?


Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2010, 19:40:08 »
Har haft liknande problem med ett hemgjort interface och annan programvara. Fick ibland konstiga värden och det verkar som temperaturen inne i vp påverkar eftersom jag fick mindre problem då jag tog bort frontplåten. Jag labbade lite med interfacets motstånd och fick till slut till en lösning som funkar hyfsat oavsett monterad front eller inte.

Vad jag förstÃ¥r sÃ¥ loggar Statlink varannan minut (?) och det kanske inte spelar nÃ¥gon roll om du fÃ¥r nÃ¥gra timeouts. Ser du nÃ¥gra konstiga sprÃ¥ng i kurvorna? Om inte tror jag att du kan leva med problemet. 

Du talar om förlängd kabel? Har du förlängt den som är mellan service uttaget intill Rego och själva adaptern? Den får inte vara längre än 10-20 cm, mycket känsligt! Jag har c 10 cm. På RS-232 sidan mot datornär det inga problem att förlänga

"Fulda" kan det mesta om Rego 6xx kommunikation , kanske du kan skicka ett PM till honom och fråga.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Kalle72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2010, 20:42:00 »
Förlängningen är på datorsidan så det ska vara ok.
Så som jag har det nu utan huv etc och med kabeln i princip vinkelrät ut från pumpen för att få minimal påverkan så får jag en timeout var 5-6 minut och det kanske är ok för själva loggningen men jag vill ju gärna ha huven på för att minska ljudnivån när pumpen är igång.

Kan ju inte vara meningen att det ska vara så här känsligt..kanske har fått ett "måndagsexemplar" av adaptern...
Finns det något sätt att kontrollera om den lämnar rätt nivåer? Kan man mäta upp den på något sätt tro?

Tack för svaren, jag ska skicka ett PM till Fulda.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2010, 08:42:21 »
Det kostar väl en satans massa pengar att köpa detta från IVT så reklamera produkten om den krånglar. Konstigt att RS 232 kabeln var så kort att du måste förlänga den, jag har nog c 15 m till min laptop.

Kolla som sagt hur kurvorna ser ut, har du inga konstiga avvikelser så kan du nog köra ett tag. Det blir ju varmare inne i vp framåt hösten-vintern och då kanske det blir mer problem?

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2010, 09:50:51 »
Men, efter att jag skruvat på alla plåtar igen så började fel-loggen fyllas med "timeouts", och inte några heller.
Min första tanke var att jag klämt kabeln eller att jag misslyckats med förlängningen av kabeln (orginal var den ju för kort).

Så bort med alla plåtar, kontroll av "skarvarna", osv, och då började felen minska.
Så här ser loggen ut just nu utan plåtar:

ERROR:2010-08-09 17:36:51 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:47:52 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:51:59 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:53:31 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...
ERROR:2010-08-09 17:55:50 Src:RegoComm-ReadIn, Timeout on three requests to Rego6xx. Retrying...

Hi Kalle, Hakke,

2 answers in 1 post  ^-^

Kalle: I have little problem to understand your message - you are using many words which google translator not know.

If I understand you right, you have original StatLink (IVT@Home) and you are added 4m of cable to your interface?
Usual problem of original interface is powering. Have you some voltmeter you can measure voltage between red and blue wires on interface. (see picture). It must be 4,5 to 5.5V otherwise you will have problem.

Usual solution is to buy some chaep "USB charger" and use it as 5V source, connect original USB cable to it (you must connect blue cable from interface to black cable from USB) and keep it close of heatpump. For computer serial port use only 3 wires - yellow, black and blue (conected to pins 2,3 and 5 of serial port).

Hakke: I have found same problem on one heatpump and found, that it sometime happens depend on manufacturer of MAX232. Somebody have different recommendet values of capacitors and it sometime making a problems. Now I know 2 possible solutions - one is to play with resistors (you done) and second is to read original datasheet for your version of MAX232 on vendor page and change capacitors   ;)

Utloggad Kalle72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2010, 21:12:19 »
Thank you for your help Fulda.
I have 5,06V between red and blue wires when i measure so it seems to be ok.
Is there anything i can measure on the other side of the adapter, towards the rego?
Or shuld i try to connect an external supply and tune it in to 5,5V to see if it helps?

One strange thing is that when i unplug the dsub from the rego and reconnect it again it works without any errors for 15-20min, then it starts over again with errors every 4-5min...
As if the rego "restarts" or so, i have Rego637 with sw 3.06.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2010, 10:34:06 »
I have 5,06V between red and blue wires when i measure so it seems to be ok.
Is there anything i can measure on the other side of the adapter, towards the rego?
Or shuld i try to connect an external supply and tune it in to 5,5V to see if it helps?

5,06V is OK, every voltage between 4,5-5,5 is same = it will not help you if you will have 5.5V

One strange thing is that when i unplug the dsub from the rego and reconnect it again it works without any errors for 15-20min, then it starts over again with errors every 4-5min...
As if the rego "restarts" or so, i have Rego637 with sw 3.06.

sounds like a problem with temperature of interface. There is nothing "to be reseted". Try to done two things:
1) try to play with fan cooler
2) check my schematics on Fig.1 is the IVT@Home - you can play with capacitors and resistors. (or non-schematics in FAQ)

Utloggad Kalle72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2010, 22:00:03 »
It seems to work better with a fan, i will test more later this week.
So, it probably was a heat problem in the end...

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2010, 13:31:21 »
It seems to work better with a fan, i will test more later this week.
So, it probably was a heat problem in the end...

If you want a play, I can describe you which rezistors can be changed to help you.

Utloggad Kalle72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: StatLink, problem med "timeouts"
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2010, 12:17:23 »
Yes, can you please do that so I know where to start.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!