Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle en värmepump fungera i en bilvÃ¥rdsanläggning???  (läst 4181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bilpedanten.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej!

Det är så att jag ganska nyligen har startat egen bilvårdsfirma.
Saken är den att nu när det är kallt sÃ¥ är det inte mÃ¥nga grader varmare inne i  verkstaden.
Har länge funderat på hur man ska få upp värmen. Flera har tippsat mig om luftvärmepump.

Verkstaden har måtten 12.5*12,5m(150kvm) och ca 6m i höjd.
Felet är taket, som inte är isolerat utan bara plåttak.
Så tanke är att sätta 3,4st fläktar i taket som trycken ner den varma luften och förhindra den att åka ut genom taket.

Jag hyr stället och vill inte lägga ner ytterliggare 10.000:- att isolera taket just nu. Lagt ner så mkt pengar i lokalen så det får räcka tills man kommit igång riktigt.

Kan en värmepump hjälpa mig med värme och isåfall vilken modell är att föredra?

Tack på förhand!
Mvh/Tobbe

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
har du oisolerat kan du nog drömma om att få upp värmen med en luft/luft pump.....tyvärr......

Utloggad Bilpedanten.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Men skulle inte takfläktarna hjälpa till mycket för att inte förlora värmen genom taket???

Mvh/Tobbe

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
nej det kan jag lova att värmen hindrar du ite från att komma ut med annat än isolering............. *vinkar*

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Varför inte börja med att isolera taket......annars  är  det ju som att elda för  krÃ¥korna

krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Bilpedanten.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Jo jag blir visst tvungen att göra det. Saken är den att jag hoppades man skulle slipla det då man får stå för allting själv, eftersom hyresvärden inte kommer vilja stå för något med tanke den låga hyran.

Jag kan isolera taket, är bara det att man vill inte lägga ner allt för mkt stålar på anläggningen om det nu skulle bli så illa att det inte går så bra för mig första säsongen sen man startade företaget.

Men får väl lägga sparpengarna på taket. Och isolera nog med frigolit som en del tipsat mig att göra.

Tror ni en värmepump skulle hjälpa mig nu när taket blir isolerat, elelr behöver man värre prylar??

Tack för svaren man fått hittills, uppskattas:)

Mvh/Tobbe

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skulle en värmepump fungera i en bilvårdsanläggning???
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2007, 19:06:11 »
Varför inte annonsera efter beg isolering eller isolerat innertak. Jag tror inte det skulle vara omöjligt att få tag i. Det finns även en del firmor som bara jobbar med beg byggmaterial, å dom har troligen det Du behöver. Är helt säker på att Du skulle spara många sköna 1000-lappar på det sättet.

mvh humlan.

Utloggad Bilpedanten.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Det visste jag faktist inte om.
Ska kolla upp detta! Tack så mycket för det tipset :)

Mvh/Tobbe

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Och eftersom du har  högt  till tak sÃ¥  bör  du  nog  sätta  upp ett par fläktar i taket  för att  cirkulera  luften  annars hamnar all varmluft  uppe  mot  taket  och  nere  blir  det  kallt.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skulle en värmepump fungera i en bilvårdsanläggning???
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2007, 21:49:08 »
Det visste jag faktist inte om.
Ska kolla upp detta! Tack så mycket för det tipset :)

Mvh/Tobbe

Finns t.ex i Sundsvall, men tyvärr minns jag inte vad dom heter just nu, fast dom annonserar regelbundet i Sundsvalls-Tidning.... MÃ¥ste vara nÃ¥n form av "hemmablindhet", dÃ¥ jag själv varit Ã¥ handlat annat där  ;D

mvh humlan.

Utloggad Bilpedanten.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Och eftersom du har  högt  till tak sÃ¥  bör  du  nog  sätta  upp ett par fläktar i taket  för att  cirkulera  luften  annars hamnar all varmluft  uppe  mot  taket  och  nere  blir  det  kallt.

Krokodilen

Takfläktar har jag sett på Jula om jag inte minns fel. 1.26m fläktblad för 399:-/st.
Tänkte slänga upp 3,4st sådana i taket när ändå elektrikern ska koppla in speciallysarmaturerna, för att kunna se lika många repor som syns i direkt solljus.

Ja du Humlan, ibland är minnet bra men kort som det heter *roflmao*

Mvh/Tobbe

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skulle en värmepump fungera i en bilvårdsanläggning???
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2007, 22:41:24 »
Kollade lite snabbt på Internet, å handeln med beg-byggvaror verkar ha vuxit enormt. Dom i Sundsvall vet jag var bland de första i Sverige, som drog igång en sån verksamhet, å då var många skeptiska om nån verkligen vill köpa beg-byggvaror. Men det blev succé direkt, så nu har dom det mesta + en del nytt, som rördelar till bättre pris än vad VVS-butikerna säljer till.
Du har alltsÃ¥ en hel del timmer framför dig pÃ¥ Internet, om Du ska ringa runt Ã¥ kolla efter det Du söker  ;D Men lycka till, Ã¥ hittar Du nÃ¥t guldkorn, sÃ¥ fÃ¥r Du gärna tipsa mig om firman  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Skulle en värmepump fungera i en bilvårdsanläggning???
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2007, 22:46:33 »
Att fläkta runt luften utan isolering leder nog till ökade värmeförluster. Det går liksom inte att "hålla värmen nere" med fläktar.
Dom suger ju luften från ovansidan... från kalla taket.
Kanske att stillastående varmluft i taket ändå isolerar bäst (utav de två alternativen göra inget/fläkta ner)?

Smartare vore kanske ett innertak som sluttar en aning till en samlingspunkt. Där sätter du en kraftig fläkt som suger/trycker ner luften igen i en kanal och levererar det i golvnivå.
Fast innertaket kostar kanske mer än isolering? Vet inte så noga är inte direkt hemma i byggsvängen. Vad går åt? Ett ramverk i trä + bunter gipsskivor? Ähh... kanske måste ha plyfa? gipsen blir kanske fuktig och saggar?

Hursom, ett innertak skulle sätta luften åvanför till skapligt stillastående.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bilpedanten.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hittar jag ett företag så tipsar jag dig Humlan, inga problem.

Frigolit, eller cellplast som det heter nu för tiden isolerar väldigt bra. Vanlig glasull 10mm motsvarar ca50mm cellplast. Och jag tänkte köra 20mm cellplast i taket, vilket motsvarar ca 100mm glasullisolering.
Jag tänkte limma byggfolie på takplåtens insida, så det inte blir kondens när man limmar fast cellplasten.
Sedan limmar man cellplasten på byggfoliet. Har en I-balk i mitten av lokalen så man får försöka använda den till så mkt stöd man kan när den ändå finns till hands.

Taket lutar ungefär 1m. Som lägst är det där jag ska jobba mest, 5 m till tak gissningsvis, och 6m på andra sidan anläggningen.

Så till frågan, kommer det räcka med en värmeluftspump till denna lokalen??
Hittade en på blocket som ska räcka att värma upp till 200kvm. Är nästan det dubbla mot min yta, så borde bli ungefär lagom tycker jag när man får lägga till man har dubbelt så högt i tak mot ett hus.

Mvh/Tobbe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!