Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polarheat, nÃ¥gon som känner till?  (läst 11605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Polarheat, någon som känner till?
« skrivet: 12 augusti 2011, 21:03:03 »
Någon som känner till något om detta företag? http://www.polarheat.se

Eller har någon koll på om deras pump "polar 03RC" är något att ha? Någon som känner igen den? Någon annan firma som säljer samma produkt?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2011, 10:03:03 »
Jag brukar alltid bli lite skeptisk när hemsidan innehåller felaktiga fakta och ogrundade påståenden. T ex står det att dom skall kopplas till 380V, men vad jag vet så har vi haft 400V som huvudspänning sedan 1988... Det står inte heller nånting om garantier och andra villkor.

Men, det kan ju trots det vara en bra produkt. Den är visserligen lite billigare än, t ex, motsvarande CTC, Nibe eller Bosch. Men, eftersom det är svårt att veta hur bra den funkar i praktiken, hur flexibelt styrsystemet är och hur lätt det är att få service och support så är det svårt att säga om det är ett bra köp eller inte.

Du kan väl köpa en och rapportera här hur bra den funkar  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2011, 12:48:01 »
Nu är den inköpt och står hemma i garaget. En rejäl pjäs vad det verkar. Det ser i alla fall ganska gediget ut, men man kan ju missta sig. Ca 120 kg tung och aningen större än motsvarande Nibe skulle jag tro.
380 eller 400V tror jag är en ren felskrivning. Maskinen jag köpte har varit testkörd ett par månader, så fungerar på vår spänning gör den i alla fall. Den skall klara både fast och flytande kondensering också.
Skall kompletteras med ack-tank och div rör, anslutningar och kranar, sÃ¥ det tar nog nÃ¥gra veckor innan den är igÃ¥ng. El-pannan skall flyttas ocksÃ¥. Rapport eller massa frÃ¥gor kommer säkert vad det lider  ::)

Tips mottages gärna hur man kan mäta och logga effektivitet (cop) på ett bra och enkelt sätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2011, 12:58:18 »
En lösning för att logga COP:

http://www.energibutiken.se/elmatare/18-elmatare.html
http://www.energibutiken.se/varmematare/21-varmematare-actaris-cf-echo.html
http://www.energibutiken.se/hem/1-logger-2020-temperaturlogger.html

Du mäter elförbrukningen med elmätaren.
Energiproduktionen med värmemätaren.
Loggar dessa två mätare med Logger 2020.
I Webtjänsten www.e-logger.se lägger du upp en beräknad kanal för COP, och anger elmätare och värmemätare som ingående givare för beräkningen.
Driveffekt, Uteffekt och COP kan sedan visas på systembild, grafer, tabeller, eller i klartext.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2011, 20:29:43 »
Tack för tipset, men det blev ganska många tusenlappar. Det blir nog att jämföra elräkningar med statistik bakåt i stället.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2011, 20:32:56 »
Ja, det är ju definitivt enklare och billigare, men nÃ¥gon COP fÃ¥r du inte fram frÃ¥n det.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2011, 11:45:36 »
Nix, det får jag inte. Jag får helt enkelt luta mig tillbaka och lita på tillverkarens uppgifter och sedan för alltid känna mig lite lite lurad. ::)

Utloggad kwjägaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2012, 21:06:47 »
hej Magnus B
Fick du tag i någon värmemängdsmätare så du kan se vad pumpen ger ?

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 23:00:21 »
Funkar pumpen som du har tänkt dig ?
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Magnus_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2012, 21:10:26 »
Hej,
En sen rapport:

Pumpen har fungerat och levererat värme hittills, och jag har i  princip inte använt tillskottsvärme alls. Dock sÃ¥ fick jag nÃ¥gra driftstopp/varning pÃ¥ pumpen när det var ner mot -15 grader ute pga för hög gas-temp eller liknande. Den slÃ¥r av en stund för att undvika skada. En reset sÃ¥ var den igÃ¥ng igen. Returtempen till pumpen var dÃ¥ i närheten av 50 grader sÃ¥ jag antar att det blir bättre när vi fÃ¥r en lägre framledningstemp sÃ¥ smÃ¥ningom när golvvärmen är installerad i de flesta rum.

Pumpen är ansluten till en ack-tank på 500liter med slinga för förvärmning av tappvatten till varmvattenberedare. Jag kör på flytande kondensering, så tempen i tanken blir vad som behövs till radiatorerna. Från tanken låter jag min gamla elpanna hämta vatten, och är det varmt nog så behöver inte pannan gå igång. Orkar inte pumpen så spetsar pannan lite. Det verkar fungera nu när jag trimmat in kurvorna nu så att de stämmer överens. Elpannan ligger några grader lägre än pumpen. Hittills tror jag inte elpannan gått alls.

Jag har inte orkat mäta exakt, men det verkar bli långa gångtider på pumpen trots att jag satt diffen mellan starttemp och stopptemp till bara 3 grader.

Det var ganska enkelt att installera. Inga speciella konstigheter tycker jag, och den fungerade direkt. Ljudnivån tycker jag inte är jättelåg. Min närmta granne störs tydligen inte ett dugg av den, men jag kan själv höra den på insidan på kvällarna när jag skall sova. Dock så är den monterad ganska nära sovrummet. Har inget att jämföra med, så jag kan inte riktigt säga något om ljudnivån.

En sak undrar jag över. På bifogad bild ser man tydligt att vissa delar av förångaren inte samlar kondens, och följaktligen inte är lika kalla som resten. Pumpen fungerar ändå, men det verkar ju inte optimalt. Vad kan detta bero på? Är det något som behöver åtgärdas?

Magnus

petrovski

  • Gäst
petrovski
SV: Polarheat, någon som känner till?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2012, 09:05:07 »
Finns det fler som har erfarenheter av polarheat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!