Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför stiger trycket i min F370?  (läst 896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LindeF370

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Varför stiger trycket i min F370?
« skrivet: 26 mars 2023, 13:59:29 »
Jag brukar hålla trycket i radiatorkretsen på ca 1,5 bar. Men för några dar sen hade trycket ökat till 2,5 och då sänkte jag till 1,5 mha övertrycksventilen. Nu har det ökat igen till 2,5 bar! Utetemp. har visserligen sjunkit 4-5 grader men det har det gjort förr utan denna stora påverkan på trycket.
Stänger inte påfyllnadsventilen QM11 ordentligt? Typ Ballofix – går jättetrögt!. Vad annars?
/Sven E
NIBE F370 install 2017.
Enplanshus 138m2 + gar/frd 40m2. Svealand. 12000-15000kWh/Ã¥r totalt

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför stiger trycket i min F370?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2023, 15:14:59 »
Annars kan det ju vara fel på expansionskärlet. Att luften läckt ut ur gummibälgen så det inte finns något expansionsutrymme för värmevattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför stiger trycket i min F370?
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2023, 16:15:54 »
För att se om pÃ¥fyllningen läcker eller det värsta , läcka mellan VVB och värme. Öppnar säkerhetsventilen  för värmen ?  tappa ur till  0,5 stäng inkommande vatten i nÃ¥gra timmar. StÃ¥r trycket kvar sÃ¥ är det nÃ¥gon av det som stÃ¥r först.

Utloggad LindeF370

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Varför stiger trycket i min F370?
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2023, 16:57:42 »
Tack för svar :)
. Expansionskärlet först - det sitter en bilslangsventil lätt åtkomlig framåt, antar att det är den. Vilket tryck ska man ha?

. Betr. läckage VVB <-> värmekretsen. Jag förstår inte riktigt "25FOCUS" , kan du utveckla lite mer hur man kollar detta? Sc:,h
. Betr säkerhetsventilen 2,5 bar tror jag den fungerar (eller vågar jag testa genom att fylla på ordentligt mha påfyllnadsventilen?) Jag kan i alla fall manuellt öppna den.
NIBE F370 install 2017.
Enplanshus 138m2 + gar/frd 40m2. Svealand. 12000-15000kWh/Ã¥r totalt

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför stiger trycket i min F370?
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2023, 17:09:58 »
Normalt har man 0,5 bar förtryck i gummibälgen med helt tomt kärl. Man kan försöka pumpa in luft med säkerhetsventilen öppen så panntrycket är 0 bar om man inte vill tömma hela pannan först.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför stiger trycket i min F370?
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2023, 18:34:32 »
Tack för svar :)
. Expansionskärlet först - det sitter en bilslangsventil lätt åtkomlig framåt, antar att det är den. Vilket tryck ska man ha?

. Betr. läckage VVB <-> värmekretsen. Jag förstår inte riktigt "25FOCUS" , kan du utveckla lite mer hur man kollar detta? Sc:,h
. Betr säkerhetsventilen 2,5 bar tror jag den fungerar (eller vågar jag testa genom att fylla på ordentligt mha påfyllnadsventilen?) Jag kan i alla fall manuellt öppna den.
>Eftersom du frÃ¥gar i det här forumet sÃ¥ antar jag att du har en VP med  VVB i VP gör VV med.
Jepp Det är en klassiker med läcka mellan VVB och värmevatten, att tappa ur till ca 0,5 bar och stänga inkommande vatten. Resultat blir att VVB inte kan få något vatten finns inget vatten i huset. Stiger inte trycket då så är det bara 2 saker som kan vara fel. Påfyllningskranen otät eller en pyspunka. I VP är det en tank och i den tanken sitter det en tank, första är för värme och andra för VV. Dom är svetsade ihop invändigt och då och då så rostar en lite svetspor och pyspunka uppstår, inte bra men inte kört i totalen. Trycket går upp till 2,5 bar och då ska säkerhetsventilen öppna och släppa ut tryck. Det ska då bli blött under VP , du får kolla . hänger du med på förklaringen
.

Utloggad LindeF370

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Varför stiger trycket i min F370?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2023, 11:03:35 »
Jo nu fattar jag nog. :)
AlltsÃ¥: OM man har fel pÃ¥ pÃ¥fyllningskran eller läckage frÃ¥n VVB bör tryckökningen sluta när man stänger inkommande vattentryck . Om trycket i alla fall ökar i värmebärarkretsen är det nÃ¥got annat än  som orsakar det....

Jag misstänker mer och mer expansionskärlet.
Trycket gick upp 1,6 -> 2,4 bar i natt när ute-temp. sjönk. Framledningstemp 42 -> 48 grader.
NIBE F370 install 2017.
Enplanshus 138m2 + gar/frd 40m2. Svealand. 12000-15000kWh/Ã¥r totalt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!