Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hvilken temperatur er vanlig pÃ¥ KB inn nÃ¥ pÃ¥ slutten av vinteren?  (läst 2605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gjohnsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei,
Har nå KB inn på -0,6 og KB ut -3.5. Kaldeste jeg har målt denne vinteren er KB inn på -0,7. Det har vært den kaldeste vinteren siden 1994 vistnok.

Vi har en nyinstallert NIBE 1255 3-12KW som har gått i ett år nå. Borrhullet er 13 år gammelt aktivt med en dybde på 160meter.

Kan jeg nå puste lettet ut og konstantere at borrhullet er dypt nok til å dekke husets behov? Dette såfremt temperaturen i brunnen på sommeren går opp til normalt nivå.

På forhånd takk for tilbakemeldinger tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Oftast så är det inga problem att man kommer ned en bit på minussidan, men vad som är normalt beror också lite på var i landet du bor, i norra skandinavien är det svårt att undvika att komma ned på minusgrader, men i södra delarna är det inte ovanligt att man ligger på plus hela vintern.
Bergets temperatur är några grader högre i södra delarna av halvön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ThermiaEkoT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oslo, Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmepump
KB-verdiene dine er helt optimale. Lav kuldebærertemperatur blir først er et problem når den nærmer seg rundt -10. Jeg har et gammelt anlegg fra 2002 med kort borrehull ift. pumpestørrelse. Jeg har -8 i KB inn og KB ut -8,9 for øyeblikket, anlegget fungerer fint men med noe redusert effekt.
« Senast ändrad: 07 mars 2018, 17:39:29 av ThermiaEkoT »
Thermia Eko T 90 (9kw) från 2002
Nibe S1155-12
VPB 300
Akkumulator 200L
130m borra
402 kvm

Utloggad gjohnsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Takk for tilbakemeldinger. Da ser det ut som pumpen fungerer veldig bra. Har ikke brukt eltillskuddsvarme en eneste gang :)

oksteine

  • Gäst
oksteine
SV: Hvilken temperatur er vanlig på KB inn nå på slutten av vinteren?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2018, 15:47:27 »
Hei!
Jeg har en Nibe f1255 3-12kw.
Kjørt igang 24 januar mot gammel brønn 113m aktiv.
Kb ut -6 celsius
kb inn -4 celsius

Cop til nå 2,59.
Hvilken cop har du oppnådd på ditt anlegg.

Jeg skal borre en ekstra brønn til våren for å få høyere temp på brine/kb.


Utloggad ThermiaEkoT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oslo, Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmepump
Det var lav COP til å være et nytt anlegg. Tviler på at kuldebærertemperaturen er den eneste faktoren. Hvilken kurve/temperatur kjører du på anlegget? Har du radiatorer eller gulvvarme? Har elkolben vært i drift ennå?
Thermia Eko T 90 (9kw) från 2002
Nibe S1155-12
VPB 300
Akkumulator 200L
130m borra
402 kvm

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jag tycker att det är vanskligt att säga vilken KBin jag har "i slutet av vintern". För mig beror KBin och KBut väldigt mycket hur pumpen gått innan jag läser av temperaturen och när jag läser av temperaturen under en on-off cykel.

För tex några veckor sedan gick min pump runt 1,5-2 veckor i sträck utan att stanna (eller stanna ytterst lite) och mot slutet hade jag en KBin på ca +1,5 grader och en KBut på ca -1,5 grader.
Efter denna kontinuerliga drift har det varit varmare ute och pumpen har börjat gå on-off igen. Och nu har jag strax innan den stannar en KBin på ca +3 grader och en KBut på ca 0 grader.

Den allra lägsta temperaturen jag läst av var en kall vinter dÃ¥ pumpen bla gick kontinuerligt 3 eller drygt veckor i sträck. DÃ¥ hade jag mot slutet av denna kontinuerliga drift en KBin pÃ¥ ca -0,5 grader och en KBut pÃ¥ ca -3,5 grader. 
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 09:32:08 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
KBin beror också på köldbärarpumpens inställning. Med den gamla pumpen hade jag +0,5 grader in och deltaT ungefär 3 grader. Nya, elsnåla pumpen kör jag på maximal fart och deltaT mindre än 2 grader. Det har resulterat i att KBin i slutet av den kalla perioden nyligen var strax under noll grader men det ger något bättre verkningsgrad än med gamla köldbärarpumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och på min anläggning har lägsta temperatur in, genom alla år, varit +1 grad och det var för ca 5-6 år sedan då pumpen gick i stort sett oavbrutet i 1,5 månader. En normal vinter ligger jag som lägst på 2-3 grader in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Hei ThermiaEkoT.

Hadde en thermia EKO E9 fra 1998 som tok kvelden julaften. Ser  at energibrønnen har vært snau i alle Ã¥r. Ca 500 KWT tillegsvarme pÃ¥ nye pumpa siden 24 januar.

Hvilken COP får du med Delta-T på 0,9 grader og brine inn på -8 grader?
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad Norvarm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har 1255 12 og her er kb inn ca -2 til - 3 siden nyttår. Fungere bra med cop på 4.25

Utloggad ThermiaEkoT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oslo, Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmepump
Har ikke energimåler til å måle COP. Men varmepumpen gir ca 9.5 kW og COP 3.23 inkl. sirkulasjonspumper ved 0/35. Da gir pumpen maksimalt 7.79 kW og COP 2.65 ved KB på -8 innkommende. I tillegg brukes det noe tilskudd i løpet av vinteren, så antar at total COP ligger noe under 2.2. Godt at Eko D9en din varte i 20 år! Tviler på at min Eko T 90 med scrollkompressor varer noe særlig lenger enn 2-3 år til.
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 23:14:14 av ThermiaEkoT »
Thermia Eko T 90 (9kw) från 2002
Nibe S1155-12
VPB 300
Akkumulator 200L
130m borra
402 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!