Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skydd till utedel - bra eller dåligt?  (läst 7182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« skrivet: 22 september 2021, 13:29:31 »
Hej,

Min fru vill gärna att vi bygger in vår utedel då den är placerad på en plats där den syns väldigt bra. Jag är dock kluven till detta då jag hört att det finns en risk att man tar bort en hel del av effekten på luftvärmepumpen när man klär in den. Vet dock att det ska finnas någon variant som är godkänd enligt något institut och bibehålla luftvärmepumpens effekt, stämmer detta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2021, 13:36:07 »
Hej! Finns en del olika skydd om man vill ha det: https://entrade.se/sv/Hem/Varmepumpstillbehor/Tak_och_Skydd
Det påverkar luftströmmen men är godkända av Statens Provningsinstitut att det inte påverkar effektiviteten. Kostar ganska mycket inkl moms och man måste handla via sin installatör.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2021, 14:57:18 »
det viktiga är att fläktens luftström inte stoppas eller går tillbaka.
dvs fritt tillträde bakifrån och öppet framåt

när fläkten går för fullt är det 750m3 luft per minut och den kyls med 5C på sin väg genom utedelen.
denna kalla luft måste bort och inte användas igen

Utloggad Holme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2021, 21:42:49 »
Jag har sett de skydd som är godkända av statens provningsinstitut men undrar om de som man exempelvis kan köpa från K-rauta mfl är något att ha? De ser onekligen väldigt lika ut om man jämför dem...

Hur mycket måste de främre flänsarna vara vinklade för att inte stoppa upp flödet för mycket? Finns det några mått/rekommendationer på detta att gå efter?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2021, 06:27:10 »
Godkänd av statens provningsinstitut betyder inte att de inte påverkar effektiviteten när du fått påisning, efter en snöstorm, eller under andra förhållanden som inte finns i testlabbet.
Personligen tycker jag att de där husen är ännu fulare än en värmepump, men där är väl smaken som baken.
I mina ögon är en luftvärmepump något av en statussymbol, det är inget man behöver skämmas för.
Om den installeras proffsigt så skämmer den inte nämnvärt tycker jag i alla fall.

När det gäller frågan om de påverkar negativt eller ej tänker jag så här:
Under större delen av året är nog troligen påverkan minimal, det blir uppenbart sämre under drift, men kan ge lite snabbare avfrostning då utedelen sitter lite skyddad från vindar som kan förlänga avfrostningstiden.

Känner till en av näthandlarna som utrustade en "icke nordenanpassad" värmepump som inte orkade avfrosta med ett sånt hus för att den skulle skyddas från de kalla vindarna, vet dock inte om det blev bra, eller om kunden reklamerade hela installationen till sist.

Min största tveksamhet är som sagt utseendet, JAG tycker det blir fulare med ett hus över utedelen.

Är det vad man får ta för att regeringen skall godkänna så köpet så kanske det är en OK kompromiss, men det är i vart fall inget som sonen rekommenderar sina kunder.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Holme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2021, 14:11:43 »
Ok, tack för en bra förklaring. Får se åt vilket håll jag får gå, övertala frun eller hitta någon lösning som är en medelväg... :-)

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Skydd till utedel - bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2021, 18:56:29 »
Träskydd mm är alla av ondo. Alla skydd som bygger in  maskinen är att ge maskinen astma den vill ha ny frisk luft gelatinen annars skjunker cop snabbt och besparingen uteblir.

Tak och eventuellt en ”skyddsvägg” på vänster sida ca 20 cm ifrån är allt man kan rekommendera utan att tappa besparing.

Taknock vägg på vänster sidan hjälper maskinen något vid snö / minusgrader med avfrostning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 753
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!