Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EnergisnÃ¥lt hus, FTX + golvvärme?  (läst 7116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ess

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« skrivet: 05 mars 2009, 09:12:51 »
Hej,

provar posta detta under golvvärme-forum trots att det handlar om FTX också.

Vi planerar att bygga sluttningshus med Vallsjöhus inom kort. Kanske hamnar på 200-220 m2 golvyta.
Lite funderingar kring värmesystemet nu när husen ska vara så mycket mer energisnåla än tidigare. Vi kommer förmodligen att ha 285mm isolering i väggarna och minst 400 mm i taket.

Jag gillar tanken att återvinna värme ur frånluften till tilluften med en värmeväxlare (och få en verkningsgrad över 80%), alltså ett FTX system.
Vidare vill jag gärna ha golvvärme på bägge våningarna för att slippa värmeelement/konvektorer på väggarna och för att få mysigt varma golv, speciellt i de klinkerbeklädda badrummen och framför de stora fönsterpartierna

Energisnålt välisolerat hus bör ge relativt låga temperaturer i ledningarna till golvärmesystemet även de kallaste dagarna.

Vad ska man komplettera FTX värmeväxlaren med? Vill slippa ved, pellets och liknande (minimera jobb). Bergvärme tilltalar för att det är snålt och därför miljövänligt. Dock det dyraste komplement till FTX man kan hitta.

Är det någon som kopplat ihop FTX med ett vattenburet värmesystem (golvärme eller annat) som återvinner värme ur frånluften både till tillluften och det vattenburna systemet, t.ex FTX + FVP eller FTX + bergvärme eller FTX + annat?

Någon som funderat på detta ?

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 10:58:40 »

Jag är nybörjare på sånt här, men rent spontant tror jag att man ska vända lite på resonemanget. Alltså, det är nog inte frågan om att "komplettera" med t.ex. en värmepump, utan det är nog det som står för huvuddelen av uppvärmningen och FTX-systemet är mest till för att inte elda för kråkorna för mycket. (För passivhus blir det väl lite annorlunda.)

Det finns förresten återvinningsaggregat som har värmepump, t.ex. Enervent Greenair HP. Som de skriver i produktbeskrivningen så handlar det om "tilläggsvärme" och jag tror nog de flesta såna här aggregat förutsätter att du har en annat system för den huvudsakliga värmen - annars skulle det nog behövas en rejäl elpatron...

När man väl valt system för den huvudsakliga uppvärmningen kan man väl fundera på om man vill ha t.ex. ett vattenburet värmebatteri på tilluften, om man bor en bit norrut - söderöver är det kanske mest ekonomiskt med elbatteri (om jag förstår det hela rätt så brukar värmebatteriet inte gå in förrän runt -10 grader ute, så i de södra delarna av landet kanske inte ett vattenbatteri betalar sig).

Som sagt, jag är ny inom området så ovanstående kan vara helt fel sätt att se på saken. :)
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Ess

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2009, 11:58:27 »
FTX är ju faktiskt väldigt effektivt så det ska ju inte behövas så himla mycket mer värmetillskott i ett energisnålt hus. Jag vill dock se till att värmetillskottet inte är genom direktel utan kommer via en värmepump av något slag. Jag nämnde FTX plus en frånluftsvärmepump som ett alternativ men det verkar ju inte vara bra eftersom de "konkurerar" om samma energi i frånluften.

Så frågan kvarstår vad ska man kompletera FTX med om man vill ha golvvärme ? En liten och billig värmepump av något slag?

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2009, 12:06:32 »
Visst, verkningsgraden är hög när det gäller att föra över värme till tilluften, men jag tror inte att det är alls i samma härad som den värme du tillför via golvvärmen.

285 mm isolering är väl inte så mycket i ett modernt hus egentligen? Passivhusen ligger väl på runt halvmetern...

T.ex. om du öppnar en dörr eller två när det är -20 ute, så förlorar du kanske det mesta av värmen som finns i luften och då vill det nog till att du har hyggligt med kapacitet i värmesystemet för att få upp temperaturen på rimlig tid igen.

Som jag ser det är FTX i huvudsak en ventilationsanläggning som minskar värmeförlusterna, inte ett uppvärmingssystem.

Hur som helst, jag delar din frågeställning på sätt och vis, men då när det gäller golvvärme sommartid - stengolv känns nog rejält kalla då, men jag är inne på att komplettera min L/V-pump med solpaneler och ack-tank, men vi får se...
« Senast ändrad: 05 mars 2009, 12:14:39 av Prosit »
Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2009, 13:59:18 »
HÃ¥ller med Prosit.

Hur stort är huset?

Är det stort rekommendrar jag markvärme eller ComfortZone

Är det litet (under ~150, självklart beroende på många parametrar) rekommenderar jag NIBE Fighter 410(FLVP med tilluft) eller 640(något kraftigare men ingen tilluft).
Alternativt FTX + Nordenberedaren

En värmepump sparar helt klart mer pengar och energi än ett FTX-aggregat.

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2010, 17:12:35 »
Hej, jag kör med till- och frånluftsventilation med roterande värmeväxlare (FTX). Jag kör med bergvärme för uppvärmning och har en Nibe 1235-6 distribuerar golvvärme (LK-system) till hela huset. Jag hade nog tur med hantverkare för jag har ej behövt pilla ett skit med golvvärmen - det funkar klockrent och är varmt överallt. Det jag kan säga om FTX-systemet är att det är otroligt bra luft i hela huset och jämn lufttemperatur i huset. Temperaturen kan man ställa in som man vill, dock kan det bli dyrt om elementet i FTXen går in och stödvärmer luften så det försöker jag undvika. Jag kör in luft på runt 19-20 grader så den blandar sig bra med befintlig luft i rummet (är väl runt 21 om man ej eldar i kaminen). Kompisen har ett liknade system där han kopplat bort den funktionen helt (det går ju att stänga av detta på knappsatsen med). Förbrukningen på fläkten ligger på 1308kWh på 18 månaders drift. Om man snabbt vill ha upp värmen i huset med trög golvvärme kan man elda i kaminen i en timme eller 2 (blir snabbt 24 grader), vrid upp värmen på FTXen och det strömmar ut go varm luft i hela huset. Dock har jag aldrig haft detta problem ännu i mitt hus. Värmepumpens förbrukning för golvvärme och VV ligger på 6332kWh över 18 månader. Totalt blir det för alltihop 7600-7700kWh för 18 månaders drift från 10 Juli 2008 till 31 dec 2009. Jag är rätt nöjd med mitt system och drift/underhåll är ju inget alls i stort sett - byte av fläktfilter 1gång om året och lite koll på VPns värden är ju allt. Kan även lägga till att trägolven som jag har ovan på betongplattan ej är kalla sommartid. Golvvärmen är inte så trög som jag trodde den skulle vara heller, det kan bero på välisolerad platta kanske, vad vet jag? /Jesper
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 17:22:26 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

Utloggad peeg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2010, 21:39:29 »

Hej, vilket ftx aggregat har du valt. Vore tacksam för modellbeteckning och tillverkare, gärna vad den kostade också.
Tack på förhand. Peter


Hej, jag kör med till- och frånluftsventilation med roterande värmeväxlare (FTX). Jag kör med bergvärme för uppvärmning och har en Nibe 1235-6 distribuerar golvvärme (LK-system) till hela huset. Jag hade nog tur med hantverkare för jag har ej behövt pilla ett skit med golvvärmen - det funkar klockrent och är varmt överallt. Det jag kan säga om FTX-systemet är att det är otroligt bra luft i hela huset och jämn lufttemperatur i huset. Temperaturen kan man ställa in som man vill, dock kan det bli dyrt om elementet i FTXen går in och stödvärmer luften så det försöker jag undvika. Jag kör in luft på runt 19-20 grader så den blandar sig bra med befintlig luft i rummet (är väl runt 21 om man ej eldar i kaminen). Kompisen har ett liknade system där han kopplat bort den funktionen helt (det går ju att stänga av detta på knappsatsen med). Förbrukningen på fläkten ligger på 1308kWh på 18 månaders drift. Om man snabbt vill ha upp värmen i huset med trög golvvärme kan man elda i kaminen i en timme eller 2 (blir snabbt 24 grader), vrid upp värmen på FTXen och det strömmar ut go varm luft i hela huset. Dock har jag aldrig haft detta problem ännu i mitt hus. Värmepumpens förbrukning för golvvärme och VV ligger på 6332kWh över 18 månader. Totalt blir det för alltihop 7600-7700kWh för 18 månaders drift från 10 Juli 2008 till 31 dec 2009. Jag är rätt nöjd med mitt system och drift/underhåll är ju inget alls i stort sett - byte av fläktfilter 1gång om året och lite koll på VPns värden är ju allt. Kan även lägga till att trägolven som jag har ovan på betongplattan ej är kalla sommartid. Golvvärmen är inte så trög som jag trodde den skulle vara heller, det kan bero på välisolerad platta kanske, vad vet jag? /Jesper


Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Energisnålt hus, FTX + golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2010, 23:43:45 »
jag kopplade ur vårat värmebatteri på vårt 20 år gamla ftx med kass verkningsgrad, men det var ändå behagligt inne när det var -20 ute...

kör med bergvärme, hade tidigare ett luftvärmeaggregat.

men ska byta till roterande, dels för att fÃ¥ upp verkningsgrader, och inte sÃ¥ kall inluft, samt fÃ¥ upp aggregatet pÃ¥ vinden.  det enda jag har lite farhÃ¥gor över är själva roteringen av växlaren, risken att den strular.

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!