Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kineserna är ute Ã¥ handlar dom...  (läst 2271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Kineserna är ute å handlar dom...
« skrivet: 26 november 2007, 09:56:08 »
"Frankrike" är pÃ¥ besök i Kina nu, Ã¥ skulle visst gnälla pÃ¥ handeln Ã¥ deras valuta. DÃ¥ passade kineserna pÃ¥ att handla lite varor frÃ¥n Frankrike, en drös med Airbus A380 Ã¥ lite kärnkraftverk..., notan för det blev visst 120 miljarder € AlltsÃ¥ ca 1113,6 miljarder sek!!! Det är vad jag kallar en riktig shoppingrunda  ;D ;D Sen är det högst troligt att en Kinesiskt ägd fond kommer att lägga ett bud pÃ¥ Rio Tinto, Ã¥ blanda sig i köpet som var tänkt av BHP Billiton... Man kan undra vad som händer, när EU ska följa upp med ett besök i Kina, av samma anledning som Frakrike.... Sc:,h Visste Ni förresten, att EU nu är Kinas största exportmarknad, Ã¥ inte längre USA, Ã¥ att nergÃ¥ngen i Hong Kong/Hang Seng inte verkar bli av den här gÃ¥ngen heller.. Upp 4.09%, idag den 26 november. Nä nu mÃ¥ste jag dra iväg till mitt möte med "min/vÃ¥r" fondförvaltare  ;)

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kineserna är ute å handlar dom...
« Svar #1 skrivet: 26 november 2007, 10:51:36 »
Jaha. Rio Tinto minsann. De äger ofantligt stora brytningsrättigheter till en massa malmfyndigheter, bl a ilmenit som man gör högrent tackjärn av. Används till gjutning av höghållfasta segjärnskomponenter, speciellt till vindkraftsindustrin. De jämrans kineserna ser till att skaffa sig råvarutillgångar på alla plan, och skrotpriset har fördubblats på kort tid.....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Kineserna är ute å handlar dom...
« Svar #2 skrivet: 26 november 2007, 12:56:37 »
Kineserna gör ju allt för att bli av med jättehögarna av dollar, å lite shopping kanske kan underlätta en del för dom. Dom vill bl.a ha Euro å Schweizer franc istället..., nåt som även Japan å Ryssland vill. Så håll ett öga på vad som sker i Japan å Ryssland framöver, för börjar dom att handla i annat än dollar (råvaror), så lär Vi säkert få se en annan utveckling på deras börser... Japan har visst tänkt ge sig in i oljebranchen ordentligt, å vill då försöka undvika att handla i dollar. Detsamma är precis det Ryssland åxå försöker/funderar på att göra..., Saudi Arabien tror jag åxå funderar på nåt liknande, men där är jag mer osäker på hur tankegångarna går..

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!