Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: is pÃ¥ kolektorrör inne  (läst 11522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #15 skrivet: 29 november 2010, 13:08:03 »
de e is på båda rören men de e mindre på den med röda vredet. gissar att de e inloppet med röd kran.
har en vatten brunn på gården och i den e de ca 4 meter ner till vatten nivån om de säger nåt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #16 skrivet: 29 november 2010, 14:37:29 »
Prova med att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och ändra sedan värmekurvan så att kompressorn stannar och vänta tills det blir konstant differens in/ut på köldbäraren. Skulle gissa att ingående temperatur kommer att ha ett lägre värde än utgående.

4 meter till vatten borde betyda 108 meter aktivt borrhål. Det borde i sin tur betyda att ingående köldbärare skall vara ca -1 om berget har normal värmeledningsförmåga. -3 låter väl lågt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #17 skrivet: 29 november 2010, 19:07:10 »
ska jag koppla bort tillsattsen med då ??

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #18 skrivet: 29 november 2010, 19:33:04 »
Det behövs inte, ställer man ner värmekurvan så att kompressorn stannar kommer ingen tillsatsel att gå in. Även om den gjorde det skulle det inte spela någon roll då det inte påverkar köldbärarsidan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #19 skrivet: 29 november 2010, 19:41:32 »
okey.. har nu kört köldbärar pumpen i en halvtimme ca och diffen har inte rört sig på ialf 10 min så nu är kb-f -1 och kb-r 0 så forfarande bara en grad diff fast de kanske inte spelar nån roll i detta läga...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #20 skrivet: 29 november 2010, 20:40:27 »
Det blev som jag trodde, KBin lägre än KBut. Då är den verkliga differensen en grad större än den som erhålls från avlästa värden under drift. 2 graders differens kan det bli om köldbärarpumpen står i läge 3, borrhålet är ju rätt grunt, men det är lite lågt.

Vilken hastighet är värmebärar- och köldbärarpump intställda på?

Skulle vi kunna få alla temperaturer när pumpen värmer radiatorerna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #21 skrivet: 29 november 2010, 21:44:35 »
Det blev som jag trodde, KBin lägre än KBut. Då är den verkliga differensen en grad större än den som erhålls från avlästa värden under drift. 2 graders differens kan det bli om köldbärarpumpen står i läge 3, borrhålet är ju rätt grunt, men det är lite lågt.

Vilken hastighet är värmebärar- och köldbärarpump intställda på?

Skulle vi kunna få alla temperaturer när pumpen värmer radiatorerna?

värmebärar pumpen ( gissar de e cirkpump till radiatorerna ) står i läge I och köldbärarpump i läge II

nu går pumpen o jag tror den gått ett tag och patron har inte slagit till då har jag
kollade dessa värden

VB-Fram: 38(43)
Varmvatten 48
Utetemp -11
VB-r 34(A)
vv start 48(44)
kb-f -3
kb-r -4(-12)
Kurva 8 -2
Gradmin -551
VB Diff vp 13
Diff VP-TS 3
vp-min 130
ts-min 800

verkade som om jag har fått en bättre diff på vb-fram / vb-r efter att jag kört pumpen manuelt den där halvtimmen då de e 4 i diff nu mot de vanliga 2-3

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #22 skrivet: 30 november 2010, 10:56:01 »
Ett sätt att hyfsat bra kontrollera effekten är att köra med enbart 6 kW elpatron inkopplad och se vad det blir för temperaturskillnad fram/retur. Nu är troligen inte 6 kW exakt 6 kW, patronernas effekt behöver inte var 6 kW även om nätspänningen är precis vad den ska vara men inom 10 % avvikelse bör man hamna. Jämför den temperaturskillnaden med den som blir när kompressorn enbart går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #23 skrivet: 30 november 2010, 11:02:09 »
men patronen går väl inte att köra för fullt manuelt... den e väl i 3 steg som går in olika mycke beroende på hur tungt de går.. eller de e ialf va jag
har fått för mig

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #24 skrivet: 30 november 2010, 11:21:48 »
Vet inte i detalj hur det fungerar på en Nibepump, titta i manualen. Om det bara är tre steg med stora differenser borde det inte vara svårt att gissa vilken effekt som är inkopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #25 skrivet: 30 november 2010, 13:05:24 »
jo den ska vara 3 steg och jag hoppas att de bara e första steget som behöver hjälpa till nu :) finns inget sätt att se eller styra de utan att koppla in extern utrustning enligt manualen så den grejen funkade inte.... får se om killen dyker upp idag annars hör jag av mig till en riktig firma som håller på med sånt här då jag har fått dåliga aningar om denna kille... var på jobb hos en går som hade för sig att samma kille hade hand om grannens hus o dom har fått vänta i 20 dagar på att nån ska komma o dom har 15 grader inne så jag har ju inte allt för stora förhoppningar om att han ska dyka upp

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #26 skrivet: 30 november 2010, 20:32:29 »
ja som väntat dök inte service killen upp  fiR:
har nu testat att ställa ner köldbärar pumpen till läge ett för att se om jag kan få större diff.. de borde väl funka lika som för radiatorpumpen... lägre hastighet = större diff eller ??

har även noterat att diffen mellan VB-Fram och VB-f är med enbart pump ca 2-3 grader men då den kör tillskott med så ligger den uppemot 6 i diff och de e ju närmare vad de ska vara... har även stängt av tillskottet o se om pumpen klarar av att värma för sig själv så de inte e nåt att den kastar in tillskottet bara för att.... blir mer o mer rädd att kompressorn ska va kass o de e ju dyrt på riktigt... har ju nån garanti lapp men den lär ju inte gälla än då pumpen e 8 år gammal nästan o de lär väl inte gälla kompressorn om de skulle va så.

va jobbigt detta börjar bli... ska svänga förbi en firma imorn o höra va dom tror.. dom ska vara service killar åt nibe så de lär ju veta va dom gör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #27 skrivet: 30 november 2010, 20:48:28 »
har även noterat att diffen mellan VB-Fram och VB-f är med enbart pump ca 2-3 grader men då den kör tillskott med så ligger den uppemot 6 i diff och de e ju närmare vad de ska vara...

Men där finns ju lite värden att räkna på. Tillsatsen ökar differensen med 3-4 grader och det är väl högst 6 kW. Om givarna samma värde när pumpen inte levererar någon värme (vanskligt antagande på det här stadiet) betyder det då pumpen enbart ger en differens på 2-3 grader att pumpens effekt är i storleksordningen 4 kW om tillsatseffekten är 6 kW.

Finns det ingen ventil att strypa värmebärarflöde med sÃ¥ att det blir större temperaturdifferenser? Det skulle ocksÃ¥ vara intressant att veta vad det blir för differens efter när kompressor och tillsats är frÃ¥n sÃ¥ länge att differensen inte längre ändrar sig. Det borde gÃ¥ att ordna genom att tillfälligt ställa ner värmekurvan till noll.  

PS: Kalkylen kan närmast jämföras med koka soppa på spik men man tager vad man haver för att forsätta den kulinariska avdelningen.
« Senast ändrad: 30 november 2010, 20:51:23 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #28 skrivet: 30 november 2010, 21:10:11 »
har lite nya siffror nu då den stått o kört enbart med pumpen... verkar som om den inte klarar att få mer än 37 grader ut till radiatorerna då de stått så ett längre tag vilket betyder
att pumpen går hela tiden o de kan ju inte vara specielt bra...

just nu så har jag värderna

VB-Fram 37(45)
VB-r 34(A)
KB-f -2
KB-r -5
Grad-min -613
ute temp -12

diffen KB-f/KB-r verkar ju vara rätt enligt manualen som säger 2-5 grader om än att de e minusgrader.. kan de va så att pumpen inte orkar utan måste ha tillskott
visst nu e de -12 så nu e de ju kallt men den började ju sparka in redan vid minus 4 så de e ju där som jag började fundera om de va nå fel.. och förra vintern va de ingen tillskott förens de va närmare -20 så not med effekten verkar de ju vara... antingen att berget inte kan ge lika mycke eller att pumpen har tappat effekt....

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #29 skrivet: 02 december 2010, 10:08:53 »
en liten uppdatering... har haft service kille här o kollat på pumpen och det står inte rätt till... den har ca 30% för låg effekt mot va den ska ha så han ska komma tillbaka
imorgon o testa ett nytt styrkort i den få se... alla vätskor o sånt va okey så han trodde de va styrkortet som va nå vajsing med så de e ju skönt att de inte va jag som bara
va nojig utan att de e nåt krux med pumpen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!