Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad avgör livslängden?  (läst 3034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Vad avgör livslängden?
« skrivet: 02 februari 2004, 14:59:10 »
Vad tror ni avgör livslängden på en värmepump, är det antalet start/stopp/dygn, eller den totala driftstiden/år som avgör hur många år den fungerar innan kompressorn havererar.

Själv tror jag att det är en kombination av ovanstående, varför VP:n borde hålla ungefär lika länge oavsett hur man dimensionerar den.
Detta förutsatt att radiator/golvvärmekretsen har kapacitet att "göra av" med den effekt som VP:n tillför, så att man inte drabbas av grymt många start/stopp/dygn p.g.a. övertemp i systemet...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re: Vad avgör livslängden?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2004, 22:30:38 »
Har för mig att trycket i systemet pÃ¥ t ex en bils AC är som störst när det stÃ¥r stilla eller just när det startar. Kylmediet fungerar ju dessutom som smörjning. SÃ¥ om det skulle inverka talar det för att det är start/stopp som sliter- Men Ã¥ andra sidan sÃ¥ innebär ju all rörelse en mekanisk nötning sÃ¥ dÃ¥ är det drifttiden som styr. SÃ¥ sanningen ligger väl nÃ¥gonstans däremellan..... Kompressorn är mycket sällan problemet pÃ¥ bilar utan den är kondensorn som sitter mycket utsatt för salt och stenskott  framför kylaren som tar stryk.


Kylskåp och frysboxar håller ju å andra sidan rejält länge.

Misstänker att det är andra yttre betingelser som styr livslängden på en värmepumpsanläggning än den rent tekniska för just kompressorn.
Ekonomi, driftmiljö, arbetstryck, fukt, styrsystem osv
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Skogstomten

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Vad avgör livslängden?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2004, 01:21:42 »
Nån borde väl kunna få fram testdata på detta!!!!!!!?
Borde väl va naturligt att informera om vid köp.... oxå tycker man...
Där jag hjälper till med 25 kw pumpen, hade man tre vp tidigare.....
Med styr som prioriterade dom som nr 1 2 3.....
Ettan gick nästan hela tiden, säg 6 mÃ¥nader  varje vinter utan ett enda stopp!!!!!!!!!!!!!
Ettan höll längst!!!!! jag har ifrågasatt det inga papper finns kvar men dom är tvärsäker....
Slump eller bevis för att start o stopp sliter mycket mer än kontinuerlig drift!!??
Hög temp tror jag sliter ..... förr var det mycket prat om att varmvattnet skulle inte VP användas till, pga slitaget och pga svårighet att få tillräcklig mängd.... då var det iofs prat om större fastigheter....
Men en annan sak som jag är övertygad om är.............   ett kompressorbyte har du stänklätt tjänat in den dagen det kommer...... eftersom du slipper dyr tillskottsel....

Det "dyraste" jag sett hittills är 6´/år i tillskott i en villa..........

« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!