Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: COP konstant  (läst 14469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: COP konstant
« Svar #60 skrivet: 26 januari 2013, 11:09:40 »
Börvärdet andras hela tiden om man står och tittar på vp visserligen ändras det normalt inte mycket men ändå. Du som har bra cop med en överdimensionerad vp hur mycket bättre cop gissar du att du skulle kunna få med tex en 10 kw vp som troligen skulle klara värmen utan spets eller i alla fall lite spets för en mindre vp bör gå mindre över bör samt få lägre delta på kb om allt annat vore lika alltså.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #61 skrivet: 27 januari 2013, 08:40:50 »
jag är splittrad när det kommer till det resonemanget.

Jag tycker det förefaller finnas en del fördelar med att vara överdimensionerad. Korta och stora uttag där borran får vila. utnyttjar ofta den tid då brinen har hög temp på ett optimalt sätt.

I regionerna kring 35-40 där böret ofta ligger vintertid förefaller det inte vara så stor skillnad på COP med en hög inkommande brine så frågan är hur mycket som finns att vinna på en mindre VP då.

På VV förlorar jag en del utan tvekan. Den bästa anläggningen skulle nog ha 200 liter större utjämningstank samt en separat välisolerad VVB på 300-400l.

Alternativt som du är inne på samma storlek på utjämningstanken som jag har nu men en 10kw VP som med min brinetemp skulle ge tillräckligt med effekt om än med lite tillskott vid DUT.

Att ha mycket effekt är ocksÃ¥ trevligt. Man kan ligga med stort uttag pÃ¥ VV utan att tillskott pÃ¥verkas även när det är svinkallt och vill man fÃ¥ upp tempen en extra grad eller tvÃ¥ sÃ¥ gÃ¥r det fort och kräver Ã¥terigen inget tillskott. Det finns onekligen fördelar och nackdelar. Men absolut tror jag att en nÃ¥got mindre och nÃ¥got effektivare maskin skulle kunna klämma fram ännu bättre COP. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!