Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??  (läst 5911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« skrivet: 03 november 2020, 23:13:24 »
Jag ska installera LLVP. Hade bestämt mig för en Daikin XRH40. Men är nu osäker. Har pratat med flera installatörer som installerar båda märkena som råder mig att välja en Hero istället. Detta pga att Mitsubishi har en mkt bättre support men också för att den nya Hero 2.0 35LN har ett cirkulationsläge som slår på direkt temperaturen överstiger inställt börvärde (Daikin slår på flera grader över), men också att man i värmeläge kan ställa fläkten manuellt utan att fläkten sänks när inställt börvärde uppnåtts, nåt som många saknat vad jag förstår. Dom jag pratat med som säljer båda märkena säger också att det tyvärr varit en hel del småfel på Daikin XRH40:an, men att det är en fantastisk maskin när den väl funkar. Jag har också läst en hel del på forumet om personer som haft problem med att den inte värmer och missljud. Jag vet att den nya Hero 2.0 bara funnits sedan sep, men jag skulle vilja ha lite åsikter och input från er som har en Hero 2.0 LN35 och ni som har en Daikin XRH40. Hur har dom fungerat? Då jag måste sätta Heron pga platsbrist i vardagsrummet vill jag hellre köpa XRH40:an som jag får plats med över/vid sidan av ytterdörren. Men vill inte köpa en "problemmaskin". Jag bifogar också en ritning av huset och vill gärna ha input var ni tycker bästa placeringen är oavsett vilken jag väljer. Till vänster om entrédörren eller vid rödmarkering i vardagsrummet? Vi eldar mkt i kaminen i vardagsrummet kan tilläggas, där blir det väldigt varmt.
« Senast ändrad: 03 november 2020, 23:23:20 av vaklagärdan »

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #1 skrivet: 03 november 2020, 23:23:05 »
Om du som i detta fallet väljer mellan två bra pumpar känns valet av placering MKT viktigare än valet av pump. Jag hade absolut valt att sätta den i hallen i ditt läge. Jag tror du får bättre spridning av värmen men framföralllt slipper du ljudet i vardagsrummet. Jag håller med om att fläkstyrningen är bättre i Mitsubishin men att forcera fläkt vill du antagligen ändå inte göra om du måste ha den i vardagsrummet, det skulle i så fall bara vara aktuellt om du har den i hallen.

Baserat på vad man läser här i forumen så skulle jag absolut inte säga att XRH40 har mer problem än andra. Vår XR30 går exemplariskt.
« Senast ändrad: 03 november 2020, 23:27:00 av menbj0 »
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #2 skrivet: 03 november 2020, 23:32:12 »
Tack för input. Jag tänker också att det är bättre att sätta den i hallen. Har bara hört av ganska många oberoende installatörer att dom knappt får några reklamationer eller serviceärenden på Mitsubishipumparna men desto fler på Daikin just nu. Och då har jag ändå ringt många. En fråga till menbj0: Har du kaminläge på din? Tycker du den cirkulationen går igång direkt börvärdet uppnåtts eller senare? Har hört av dom som verkligen promotar Daikin att den går igång när börvärdet överstigits med 4 grader, vilket är sent. Det måste alltså bli 24 grader om jag ställt in börvärdet på 20 grader innan cirkulationen går igång.

Jag kommer behöva fläkta på en del för att få runt luften till alla rum tror jag. Men jag är rädd att det kan bli ett problem om den snabbt värmer upp hallen och sen går ner till låg fläkt eftersom man inte kan forcera fläkten på Daikin (ännu) när börvärdet uppnåtts (som man kan på nya Hero 35LN). Men som sagt jag vill gärna skaffa en XRH40 bara jag vet att kvaliteten är bra och att man får snabb hjälp av Daikin om något händer!
« Senast ändrad: 03 november 2020, 23:49:35 av vaklagärdan »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #3 skrivet: 03 november 2020, 23:45:30 »
Fick för mig att Daikin modellen var bredare än hero ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #4 skrivet: 03 november 2020, 23:46:39 »
Tack för input. Jag tänker också att det är bättre att sätta den i hallen. Har bara hört av ganska många oberoende installatörer att dom knappt får några reklamationer eller serviceärenden på Mitsubishipumparna men desto fler på Daikin just nu. Och då har jag ändå ringt många. En fråga till menbj0: Har du kaminläge på din? Tycker du den cirkulationen går igång direkt börvärdet uppnåtts eller senare? Har hört av dom som verkligen promotar Daikin att den går igång när börvärdet överstigits med 4 grader, vilket är en svaghet. Det måste alltså bli 24 grader om jag ställt in börvärdet på 20 grader. Jag kommer behöva fläkta på en del för att få runt luften, men det kan bli problem om den snabbt värmer upp hallen och sen går ner till låg fläkt eftersom man inte kan forcera fläkten på Daikin (ännu).

Jag har en känsla av att det stämmer det du säger, att Daikinpumpen kräver ett par graders skillnad för att kaminläget ska gå igång. Men samtidigt upplever jag att den alltid ger en viss cirkulation så det är aldrig ett problem för oss.

Vi har nästan identisk planlösning som du, och vi har pumpen i vår hall / din mostvarande veranda (men tänk då att vår dörröppning till verandan ger fri passage till vardagsrummet). I vårt fall sprids värmen perfekt till hela undervåningen och övervåningen har kanske 1-2 grader kallare vilket funkar bra för oss eftersom vi där framförallt har sovrum. I ditt fall kommer du få bra värme in i badrummet också, om dörren står på glänt. Du kommer säkert få upp värmen till andra våningen.

Ev skulle du kunna titta på en pump som kan dela luftstrålen, så att du kan rikta en stråle upp till andra våningen. Men om det inte går funkar det säkert bra ändå. Swing-läget kan funka lika bra i ditt fall.

Den enda fördelen jag ser med placering i vardagsrummet är att du lättare kan kyla sovrummet på sommaren. Det är svårt att sprida kyla men lätt att sprida värme.
« Senast ändrad: 03 november 2020, 23:54:35 av menbj0 »
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #5 skrivet: 03 november 2020, 23:54:10 »
Ts Comfort: Yes XRH40 är bredare än Hero men Hero bygger 38 cm på höjden med flänsarna/vingarna max nere. Då kommer innerdörren slå i (den går inåt). XRH40 är 32 cm på höjden med flänsara max nere. Bredden spelar ingen roll för mig, båda får plats. Jag har 38 cm mellan överkant dörrblad upp till tak. Så då kommer Heron ligga dikt an mot taket. Annars hade jag nog kört på en Hero 2.0 LN35 eftersom jag vill åt den forcerade cirkulationen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #6 skrivet: 03 november 2020, 23:58:28 »
Ja det är ett riktigt bogvisir luften kommer ut ur och kör man vingarna rakt ned så går dom rätt långt ner.
Men inte behöver du en innerdörr med en HERO  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #7 skrivet: 04 november 2020, 00:00:16 »
Ts Comfort: Yes XRH40 är bredare än Hero men Hero bygger 38 cm på höjden med flänsarna/vingarna max nere. Då kommer innerdörren slå i (den går inåt). XRH40 är 32 cm på höjden med flänsara max nere. Bredden spelar ingen roll för mig, båda får plats. Jag har 38 cm mellan överkant dörrblad upp till tak. Så då kommer Heron ligga dikt an mot taket. Annars hade jag nog kört på en Hero 2.0 LN35 eftersom jag vill åt den forcerade cirkulationen.

Jag kan nästan garantera dig att du inte kommer behöver forcera cirkulationen. Du har väldigt bra förutsättningar till bra spridning. Jag kan utan problem köra på auto-läget där fläkten går på en låg nivå och ändå få väldigt bra värmefördelning. Och du har ännu bättre förutsättningar. Det här kommer att bli superbra för dig.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #8 skrivet: 04 november 2020, 00:04:52 »
menbj0 det är ett timmerhus från 1905 som det på 50-talet sattes eternitplattor på. Trapphuset är ett kallställt trapphus som leder upp till "gamla lilla tjänstebostaden" där vi har ett större sovrum (födoråd på ritningen) och två "skrubbar" på var sida där barnen sover. Jag har fått höra att jag ska stänga dörren upp till trapphuset/övervåningen för att innerdelen på pumpen i hallen nere annars kommer få kall luft från trappen mot sig hela tiden och då kommer gå på max hela tiden för att uppnå temp och aldrig få "vila". Bifogar ritning på övervåningen också. Blir ju extremt nöjd om jag kan få upp varm luft, men hade ställt in mig på att värma endast entréplanet.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #9 skrivet: 04 november 2020, 00:06:55 »
Kanske ska ta bort innerdörren ha ha :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #10 skrivet: 04 november 2020, 00:08:47 »
Oavsett modell så beror det på hur mycket kallras det är i trappen om du ska få upp någon värme
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #11 skrivet: 04 november 2020, 00:14:35 »
Extremt kallras skulle jag säga TS Comfort. Stort trapphus som inte har nåt element alls. Dörr vi kan stänga till rummen där vi sover. Vi får väl prova och se. Det är låååångt från pumpen till sovrummen på övervåningen, blir glatt överraskad om det kommer upp.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #12 skrivet: 04 november 2020, 00:18:53 »
menbj0 när vi ändå har kontakt så undrar jag hur du upplever ljudnivån på din maskin? Vet inte om du har samma DB då du inte har en XRH, med det lär ju vara likvärdigt. Kan du ha den på typ fläkt tre i hallen utan att den stör i resten av rummen? Jag var inne ett tag på att sätta dit en Ninja 2.0 LN35 eftersom den är liten och får plats i hallen men på fläktläge tre skulle den komma upp i 42 DB medan XRH40 ligger på 26, extremt stor skillnad.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #13 skrivet: 04 november 2020, 07:19:27 »
menbj0 när vi ändå har kontakt så undrar jag hur du upplever ljudnivån på din maskin? Vet inte om du har samma DB då du inte har en XRH, med det lär ju vara likvärdigt. Kan du ha den på typ fläkt tre i hallen utan att den stör i resten av rummen? Jag var inne ett tag på att sätta dit en Ninja 2.0 LN35 eftersom den är liten och får plats i hallen men på fläktläge tre skulle den komma upp i 42 DB medan XRH40 ligger på 26, extremt stor skillnad.

Inga problem alls. Om vi sitter i vardagsrummet (tänk samma upplägg som du) så hör vi den om den är på nivå 4 men det fungerar. Nivå 3, 2 och Auto hör vi inte om det inte är väldigt tyst i huset. Men det är klart, det är sällan kallt här i Göteborg så om det är riktigt kallt får man räkna med lite mer ljud. Men det är verkligen aldrig några problem.

XRH40 är ju också tystare än XR30 eftersom inomhusdelen är större.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #14 skrivet: 04 november 2020, 13:16:54 »
Min XRH30 startar kaminläget vid 1 C över inställt börvärde. Dock så är fläkthastigheten låg så den märks inte ens. Kanske därför som installatören påstår att den starter ett par grader över.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!