Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vatten temp L/V pump  (läst 4123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
vatten temp L/V pump
« skrivet: 17 december 2007, 15:04:38 »
Hur mcket klarar en l/v pump av att höja tempen på vattnet? Har en returtemp till vp på ca 27-28 pumpen värmer upp det till 30-31 och det räcker inte långt i mitt hus just nu ger nog pumpen aningen mindre än vad huset drar vilket gör att pumpen går hela tiden men räcker inte riktigt till ändå.Jag skulle vilja ha upp tempen till åtminstånde 40 grader ut från pumpen Men vad är normalt? Jag förstår att det är svårt att säga, men på ett ungefär.
Har en veneto 9kw utetempen är ca -7 just nu

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #1 skrivet: 19 december 2007, 13:18:34 »
Det är olika på olika L/V märken.
Hur stor är ytan som skall värmas?
Har du provat ställa upp kurvan?
Nedan är från produktbladet på en LV9-SPV, borde vara nånting sånt du har.
Om det är en ny variant av Veneto VP "Sverigepumpen" så ska den kunna så vitt jag fattar ge varmare vatten enligt tabellen om den är rätt dimensionerad.

Avgiven effekt vid -7           

Ta (C)            Framlednings–   Framlednings–   Framlednings–   Framlednings–  Framlednings–
Utomhustemp.  temp. 30/35°C  temp. 35/40°C  temp. 40/45°C  temp. 45/50°C  temp. 50/55°C

       â€“7,0              6,05                6,07               6,15                 6,29                –
 
« Senast ändrad: 19 december 2007, 13:29:59 av Slusken »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #2 skrivet: 19 december 2007, 14:11:44 »
Ytan som jag värmer är ca 140m² golvvärme i hela. Pumpen är kopplad mot mitt ordinarie system med vedeldning och acctankar, tanken är att pumpen ska sköta uppvärmningen tills det blir för kallt för den då eldar jag istället det är alltså ingen innedel utan den är kopplad direkt mot systemet med en del av ena acctanken imellan ca 300l.Men problemet är att den inte verkar orka höja tempen tillräckligt på utgående vatten skillnaden på in och ut är ju bara ca 2-3º och det räcker inte, det var inte mer skillnad när det var runt nollan heller men nog ska den väl klara att värma vattnet mer än så? Den kommer aldrig upp till stopptempen som är satt till 40º så den går hela tiden 24 tim/dygn

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #3 skrivet: 19 december 2007, 18:54:39 »
Ytan som jag värmer är ca 140m² golvvärme i hela. Pumpen är kopplad mot mitt ordinarie system med vedeldning och acctankar, tanken är att pumpen ska sköta uppvärmningen tills det blir för kallt för den då eldar jag istället det är alltså ingen innedel utan den är kopplad direkt mot systemet med en del av ena acctanken imellan ca 300l.Men problemet är att den inte verkar orka höja tempen tillräckligt på utgående vatten skillnaden på in och ut är ju bara ca 2-3º och det räcker inte, det var inte mer skillnad när det var runt nollan heller men nog ska den väl klara att värma vattnet mer än så? Den kommer aldrig upp till stopptempen som är satt till 40º så den går hela tiden 24 tim/dygn

Troligen är det inte temperaturen ut som är problemet (eftersom den höjer temperaturen), utan att effekten är för liten (du förbrukar mer värme än den klarar att leverera). Två saker du kan göras:

1. Sakta in cirkulationen till värmepumpen, bör ge en större temperaturhöjning genom pumpen
2. Stoppa uttaget ur acktanken. Om pumpen då efter ett tag kan höja värmen förbi nuvarande vet du att det inte är temperaturen som är bekymret, utan att uttaget överstiger tillskottet.

--- Mats ---

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #4 skrivet: 19 december 2007, 20:59:51 »
radiatorerna avger en viss mängd energi ,denna sjunker med temperaturen ,samtidigt som värmepumpens effekt stiger med sjunkande temperatur på varma sidan !
och värmepumpens avgivna energi strävar efter att möta radiatorernas !
så även om du stänger av hälften av radiatorerna,och värmen på de övriga stiger,så stiger inte sammanlagda effekten nämnvärt !!
du har helt enkelt för liten pump !!
alternativt något fel på pumpen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #5 skrivet: 19 december 2007, 21:10:46 »
ok ska testa att stänga av värmen ett tag och bara värma tanken så får jag se om den kommer upp till stopptempen. Är det bättre att bara köra mot systemet direkt eller är det en fördel att ha en liten tank imellan i detta fall ca 300l det går ju att koppla den helt på sidan av tanken om det är bättre.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #6 skrivet: 20 december 2007, 06:37:54 »
ok ska testa att stänga av värmen ett tag och bara värma tanken så får jag se om den kommer upp till stopptempen. Är det bättre att bara köra mot systemet direkt eller är det en fördel att ha en liten tank imellan i detta fall ca 300l det går ju att koppla den helt på sidan av tanken om det är bättre.

Tron är att din pump är för klen. Det du vill testa är att den inte har ett fel som gör att den inte klarar av att nå den temperatur du vill. Bästa testet är mot minsta möjliga vattenmängd med så lite uttag energi ur det vattnet som möjligt (liten mängd=testet går snabbt, litet uttag=du kollar pumpens förmåga lämna värme och inte dess effekt).

Tanken är som jag ser det bästa vägen, dels för att du kan styra den så att ingen energi tas ut, dels för att du efter testet kan använda den lagrade värmen för att värma upp huset igen.

--- Mats ---

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #7 skrivet: 20 december 2007, 14:53:29 »
Nu har jag kört pumpen utan att ta ut någon väme alls det tog 4tim att höja tempen från 33,7ºC till 45ºC då pumpen slog av. mängden vatten den hade att värma var ca 300l så den funkade som den skulle vad gäller start och stopp sen om den tog lång tid vet jag ej ute tempen var ca -3ºC. Sen provade jag att sänka farten på cirkpumpen den stod på 3 och det är max läge sänkte jag den till 1 stannade vp pga för lågt flöde men 2 gick bra sen om det gör någon skillnad visar sig väl.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #8 skrivet: 20 december 2007, 15:50:58 »
alldeles för lång tid , utan någon förbrukning !
fel på pumpen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #9 skrivet: 20 december 2007, 18:24:42 »
Ok ska ta hit kylkillen så får vi kolla vad som krånglar.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: vatten temp L/V pump
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2008, 12:36:36 »
Efter att vi laborerat med div inställningar utan att pumpen går bättre fick jag i dag en ny pump levererad ska byta ut den om nån dag .Sen får man hoppas att det funkar som det ska göra i fortsättningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!