Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel lÃ¥ter mycket vid frostbildning?  (läst 19404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #90 skrivet: 25 september 2022, 16:39:20 »
Sådär! Som trådskapare tänkte jag också skriva en "lösning" på denhär tråden, mer exakt hur jag löste att utedelen inte störde oss längre.

1. Det som gjorde mycket var att ställa om SW7 - 6 till "ON"
Citerar migsjälv:
"nästan en vecka senare kan jag konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

2. Ställde utedelen 6 m ifrån huset på egen platta och kapslade in sidorna med staketben som hade jalusi-mönster. Hade markplattor liggande, så jag använde upp de som dämpningsmaterial










Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #91 skrivet: 25 september 2022, 20:19:05 »
Sådär! Som trådskapare tänkte jag också skriva en "lösning" på denhär tråden, mer exakt hur jag löste att utedelen inte störde oss längre.

1. Det som gjorde mycket var att ställa om SW7 - 6 till "ON"
Citerar migsjälv:
"nästan en vecka senare kan jag konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

2. Ställde utedelen 6 m ifrån huset på egen platta och kapslade in sidorna med staketben som hade jalusi-mönster. Hade markplattor liggande, så jag använde upp de som dämpningsmaterial





Det jag reagerade på förra vintern var att kylflänsarna fylldes rejält men vid avfrostning så blev de helt rena dvs sätta switchen i high humidity borde inte göra skillnad för min del.

Detta eftersom enligt Mitsubishi så avfrostar den bara längre med högre värme inte oftare vilket jag hade önskat?

 dontknow

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #92 skrivet: 22 november 2023, 11:27:44 »
Ja då vart det vinter igen. -1 ute och utedelen blir ordentligt isig och det låter som en lastbil så på tomgång i huset.

 Bor ocksÃ¥ i SkÃ¥ne sÃ¥ det är fuktigt för det mesta.
« Senast ändrad: 22 november 2023, 11:49:29 av Kritan »

Utloggad andreas_n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #93 skrivet: 25 januari 2024, 10:29:44 »
Hej!

Verkar som att jag råkat ut för en högljudd Zubudan... (att man inte googlade upp detta innan köp...)
Nu när det varit flera minusgrader (Skåne) så har den låtit högt och följer med rören i källaren samt dem vibrerar.
Min ÅF har pratat med Mitsubishi och skickat in filmer men dem svarar likt tidigare i denna tråd...
Har nÃ¥gon av er fÃ¥tt nÃ¥gon rätsida pÃ¥ utedelarna? Hjälper det mycket att ändra  SW7 switchen i utedelen?

/Andreas

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #94 skrivet: 14 februari 2024, 22:21:26 »
Den här "fixen" med att ställa in tätare avfrostning. Vad är egentligen definitionen av fuktigt klimat? Jag bor i mellanskåne med ständigt regnande, hög luftfuktighet större delen av vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!