Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BlÃ¥ser kall luft  (läst 24587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Blåser kall luft
« skrivet: 16 december 2010, 15:35:55 »
Behöver hjälp!
Min innedel blåser kall luft. Körde pumpen igår kväll, första dagen jag bor i huset. Hade den inställd på 28 grader. Blåste på varmt och skönt, värmde upp nedervåningen till 20 grader. Gick sedan och la mig och imorse när jag kom ner, så stod den och blåste kallt och det var 11 grader på nedervåningen. Samma sak när jag kom hem från jobbet, 9 grader inne och den blåste kallt trots att det kom varmluft efter att jag startat om den imorse och den blåste varmt när jag gick?

Hur ska jag felsöka pch vad kan vara fel? NÃ¥gon som varit med om samma? Fjärrkontrollen  stÃ¥r pÃ¥ heat och 28 grader. Modellen är en E9DKE. Finns nÃ¥gra kända fel?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blåser kall luft
« Svar #1 skrivet: 16 december 2010, 16:31:59 »
Behöver hjälp!
Min innedel blåser kall luft. Körde pumpen igår kväll, första dagen jag bor i huset. Hade den inställd på 28 grader. Blåste på varmt och skönt, värmde upp nedervåningen till 20 grader. Gick sedan och la mig och imorse när jag kom ner, så stod den och blåste kallt och det var 11 grader på nedervåningen. Samma sak när jag kom hem från jobbet, 9 grader inne och den blåste kallt trots att det kom varmluft efter att jag startat om den imorse och den blåste varmt när jag gick?

Hur ska jag felsöka pch vad kan vara fel? NÃ¥gon som varit med om samma? Fjärrkontrollen  stÃ¥r pÃ¥ heat och 28 grader. Modellen är en E9DKE. Finns nÃ¥gra kända fel?

Japp...

blinkade TIMER-lampan på innedelen's frontpanel kanske?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #2 skrivet: 16 december 2010, 21:22:29 »
Nej tror ej det. Var samma sak ikväll.

Kan kylan påverka så att utrdelen stannar men innedelen fattar inte det och fortsätter blåsa i tron att den värmer?
Vad kan det isåfall vara som gör att utrdelen inte vill?
Ska springa ut och kolla nästa gång den blåser kallt.

Utloggad meggsan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 21:42:10 »
När vÃ¥ran gjorde sÃ¥ hade kompressorn o kretskortet lagt av  :'(

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blåser kall luft
« Svar #4 skrivet: 17 december 2010, 14:46:33 »
Fel av den typ du beskriver...

brukar ge larm av något slag. Kolla om det finns några larmar med fjärrkontrollen. (Hur man gör hittar du i instruktionsboken eller här på forumet).

Ja, det finns kända konstruktionsfel på din modell av Panasonic.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Blåser kall luft
« Svar #5 skrivet: 18 december 2010, 20:18:58 »
Jag börjar bli less på min pump med. Den blåste kall luft med. Nu sitter jag framför den. Har gett den en omgång med brännaren (avisning) och ac/värme/ac/värme. 4ggr. Får se om de ger nåt.
Lämnar den på värme 30gr!

Klockan är ca 21. Pumpen blåser varm luft. Tur för mig...
« Senast ändrad: 18 december 2010, 20:57:58 av AdamLu »
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2011, 18:29:52 »
Bumpar en gammal tråd. Startade den ju själv i vintras.

Då var det dags för vinter igen. Och har kört pumpen lite till och från. Men den kan dra igång mitt inatten och stå och blåsa kall-luft så hela nedervåningen är helt utkyld när man stiger upp.

Det konstiga är att startar man den med vilje genom att trycka "on" på fjärren så börjar den blåsa varmluft. Men så fort den är nöjd med tempen och har stängt igen sig, och ska dra igång igen på eget bevåg så blir det kall-luft istället.

Plockade fram Fakturan från när husets tidigare ägare hade inhandlat pumpen och där står 5 års garanti på kompressorn. 2 års garanti på installation och maskin.

Den är köpt på www.energisparbossan.se i Karlshamn. Det företaget finns ej kvar mer.

Vart ska man vända sig med detta problem?  Är det till Panasonic?
Eller skulle det kunna räcka med att ta ut en service man?   Och vart hittar man dem?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Blåser kall luft
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2011, 18:41:59 »
Du har väl ställt in att pumpen skall vara i "HEAT" läge?
Är den i "AUTO" kan den om inställd temp överskrids gå över i AC läge för att pressa ner till inställd temperatur.
Står den i "DRY" kommer den att växla mellan värme och kyla men om tempen är över inställt värde kommer den endast att köra AC-läge.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2011, 19:36:44 »
Den är inställd på HEAT.
Så här har jag den inställd. http://www.pixbox.se/alb1235591
Bild på display på fjärren, knapparna under luckan och vilken modell det är på innerdelen.

Satte precis igång den och man hör utedelen dra igång först. Sen kommer innerdelen igång efter en stund och blåser varmluft. Funktionerna verkar fungera i det läget. Kan man utesluta fel på kompressor och kretskort då?

Problemen kommer som jag skrivit tidigare, den uppnår temp. stänger igen sig. Sen när den känner att den vill börja värma igen, då kommer det ingen varmluft utan den blåser kallt.

Det kan även vara så att jag har den i "OFF" läge på displayen. (Har riktat den mot innerdelen och fått ett "pip" som bekräftelse på att den känner av avstängningen.) Men sen mitt inatten piper den några gånger och drar sen igång och blåser kallt. Och det fortsätter den med tills man stänger av den. Har kommit ner och det har varit 11 grader på nedervåningen någon morgon.Står fortfarande "OFF" på displayen.


Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2011, 19:49:43 »
Nu började den blåsa kallt igen.
Piper till och "switchar" om till kallt.
Först ett pip, sen två pip, sen tre pip avslutar med ett pip. ÄR detta felmeddelanden??

Har inte någon pappersmanual. Men har kollat lite på nätet. I någon snabbmanual där.

Gick även igenom felkoderna, inget pipande när jag bläddrade igenom dessa.

« Senast ändrad: 13 oktober 2011, 20:11:45 av LaCe79 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blåser kall luft
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2011, 20:11:44 »
om du lyfter på luckan där du har filtren så har du en liten knapp i ett hål där man kan tvångsköra maskinen i värme eller kylläge samt stänga av den.
Den knappen är med största sannolikhet lite intryckt och har fastnat
Den beter sig då precis som du beskriver.

Peta till på knappen så den är i mitten på hålet
Starta sedan om maskinen och kör i värmeläge

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2011, 20:25:55 »
Laddade upp några bilder på det hålet. Ta en titt och skriv vad du tror om det, saknas något?

Lyfte först luckan och såg då bara ett tomt hål.
Skruvade därefter upp en liten lucka som var fäst med en stjärnskruv. Petade till den svarta pluppen lite. Så nu ser man den lite i kanten av hålet.

Vågade inte röra mer vid den.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blåser kall luft
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2011, 20:32:42 »
Svårt att se men det ser ut som den svarta knappen sitter under plasten till vänster i hålet
Ta en liten mejsel och peta den åt höger så den sitter fritt
Den knappen sitter på kretskortet så innerdelen har förmodligen fått sig en liten smäll vid transport och kretskortet har då halkat lite åt sidan.

Är nu mera säker på att det är den lilla knappen som är boven i dramat.

Fega inte sÃ¥ mycket och peta till kanppen  ;D

Alternativt tar du bort ytterhöljet och justerar till kretskortet och kollar så den hamnar mitt i hålet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad LaCe79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blåser kall luft
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2011, 20:40:31 »
ska man trycka på knappen eller föra den åt sidan?

Vilka lägen finns på knappen och kan man på något sätt se vad man har lyckats sätta den i för position?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blåser kall luft
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2011, 20:44:27 »
Som jag skrev så ska knappen till mitten och din knapp sitter till vänster i hålet.
Starta bara om maskinen sedan så fungerar det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!