Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atlas  (läst 2705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atlas
« skrivet: 15 januari 2021, 19:32:02 »
Installerat en Thermia atlas 3-12kw, ställde in värmekurva 38 och då det var från -20 till -25 så var tempen bra 20,8 grader inne. Snabbt väderomslag nästa morgon ned till -8 grader, kommer hem till huset och det är 18,8 grader, elementen känns inte som 42 grader som enl värmekurvan skall vara. Har petat upp till värmekurva 40 nu.

Känns skumt att jag kunde ha lägre kurva då det va riktigt kallt ute. Men mest skumt att elementen inte var varma.

Kollade på graferna 12 timmar bakåt kan inte se något som sticker ut.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2021, 14:28:23 »
Styr man på utetemp och har ett värmetrögt hus så kommer såna här saker inträffa.
Jag bor själv i tegelhus och vid snabba väderomslag så varierade innetemp.
Det som händer är att uteluften stiger i temp snabbare än ytterväggarna, värmepumpen drar ner på värmen men ytterväggarna kyler fortfarande huset ett tag.
Du kommer uppleva motsatt om utetemp sjunker snabbt, ytterväggerna kommer vara varmare än utetemp så då blir det varmt i huset.
Jag skulle rekommendera en rumsgivare som kan kompensera för detta fenomen.
Jag har en rumsgivare och med denna så blir innetemp stabilare vid snabba väderomslag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2021, 16:49:03 »
Så kan det ju vara men har ett älvsbyhus byggt -75 med 120mm isolering, så vetefan om det är så vämetrögt (tapetserat renstängsel).
Enda jag reagerade över va att Ärvärdet på framledningen var 45 grader, kände på till-ledningen direkt efter pumpen men den var betydligt svalare än 45 grader (även elementen var ljumma).
Vad kan det bero på? Kan luft i systemet orsaka sådana symptom?

Kollade tidigare på vad jag hade för framledningen vid -8 och då klarade jag mig med 45 gradigt vatten 20.5 grader och en alldeles för dåligt CP
 Kör ut 48 gradigt nu i dagsläget men ändÃ¥ bara 19,4 grader. vid -8.

Tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2021, 05:27:06 »
 Sc:,h En 3-12 kW inverter borde inte börja gÃ¥ on/off vid -8 C i detta huset. Sc:,h
Men har du luftat radiatorerna?
Det brukar bli en del efter en installation.

Kurvan går ju att justera så att den böjer av lite när det är som kallast ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2021, 06:45:18 »
Ja de som är det lustiga är att: Vi installerade Bvp långt före vi kopplade in borrhålet. Luftade alla elementen osv ställde in värmekurva. Hade 14,9 grader i garaget ganska konstant och 21 grader inomhus med värmekurva 38. Tempen ute runt - 8-10.

Kopplade in borrhålet och låg kvar på kurva 38. Blev -23 ute hade 55 grader i framledning bra temp inne och i garaget. Sen som sagt växlade vädret om till -8 och sen dess har jag ökat värmekurvor och ökat temp specifikt runt -8 tempen på kurvan. Fortfarande bara 19,6.

Skall pröva lufta ännu en gång. Annars får jag ringa montören. Tycker det bara är skumt att då bvp gick som ren elpanna var det bättre temp.

Såg också att HGW ligger i hela tiden? men det kanske den skall göra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2021, 16:49:36 »
HGW ska nog ligga i hela tiden men framledningsgivaren sitter efter denna så den värmen räknas inte.
Undrar om det är regleringen eller nått annat som börjat glida iväg?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2021, 18:20:19 »
Hmm jadu, börjar lukta lite som att cirkpumpen gått ned i varv - upplever det så genom att det är ljummet i garaget (sista radiatorn på slingan) och tempen bara är 10 grader.

Var betydligt varmare  element i garaget vid bara BVP elpannekörning.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2021, 19:19:39 »
Som vanligt med dessa underbara VP som ska överta allt, t.o.m. flödet genom att sänka farten pÃ¥ CP , det innebär att den effekt som behövs avtar och VP bryr sig inte om vad som behövs, bara den fÃ¥r regera över en framledning. VP känner av in och ut pÃ¥ dom flesta VP i dag och sänks farten pÃ¥ CP  dÃ¥ värms det mer genom växlaren dÃ¥ farten pÃ¥ flödet avtar och VP anser att nu mÃ¥ste jag sänka farten pÃ¥ CP Se till att CP gÃ¥r konstant eller om det gÃ¥r att sätta ett minsta värde för den sp kommer säkert värmen tillbaka längst ut i systemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2021, 09:03:15 »
Jag tror man ställer detta här:
SERVICE > OPTIMUM > MIN FLÖDE CIRK
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2021, 19:03:52 »
Tack för infon, rörkrökarn var inne på samma sak. Gick in och ställde upp så att Cp går till 50% av effekten som lägst redan nu har vi 21.2 grader inomhus.

Skall pröva öka den till 60% som lägsta nivå och se om jag kan få till det sista.
Nämligen så att vi har enrörssystem som är av äldre modell med en 30mm ledning som går i krypgrunden runt hela huset, därifrån bara T-kopplingar upp till elementen. Så misstänker att jag skulle kunna ha ännu högre flöde (susar ingenting än)

6 graders diff på stigars och retur.
Kanske får gilla läget att diffen blir 3-4, bara för optimal värmeöverföring till elementen. Bara hoppas inte pumpen tar stryk av detta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2021, 07:50:42 »
Försök att hålla dig över 5 C diff på grejerna i normalfallet.
Det kan ta nått dygn till innan det stabilicerar sig när det är så här kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!