Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EviHeat + solfÃ¥ngare pÃ¥ ingÃ¥ng  (läst 26341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2007, 07:33:56 »
Fasen, jag som nästan hade bestämt mig för en Thermia VP, nu har ni börjat få mig intresserad av Solpaneler igen... ;-)
Är varmvattenberedaren i acktanken?  Och laddas acctanken bara när det blir överskott frÃ¥n solpanelerna? Varför jag frÃ¥gar är om man skulle kunna ladda acktanken frÃ¥n vedpannan pÃ¥ vintern om det blir smällkallt utan att VP:n blir tokig.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MÃ¥rten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2007, 07:41:49 »
Jag tycker att Eviheat verkar intressant , dock är väldigt lite beskrivet på deras hemsida.
Så återkom gärna och beskriv hur nöjd du är med funktionen , hur bra manualen är , hur är deras reglersystem. Jobbar det med gradminuter eller tempdifferens?

Tack på förhand
//AndersA

Hejsan,

Eviheats pumpar som är tillverkade före maj 2005 arbetar med en kopplingsdifferens på samma sätt som IVT.Fabriksinställning 4, jag har ändrat min till 5. Elpatronen styrs med gradminuter som kan justeras upp till 500.

Jag antar att de som är tillverkade senare använder sig av gradminutreglering.

Kurvan går inte att knäcka, jag anser att jag skulle behöva den funktionen. Min pump är kopplad så den styr på returen.

Jag har ingen solvärme inblandad, jag har en ren bergvärmepump.

/MÃ¥rten

« Senast ändrad: 20 februari 2007, 07:50:17 av MÃ¥rten »
Eviheat Combi 7 200l inbyggd VVB, 180m hål, 165m i berget. Golvärme på båda våningarna. Kakelugn och vedspis.
Hus: 160m2 Gammal bondgård som vi totalrenoverat. 6tums stockväggar tillägsisolerade med 5cm ekovilla. 50cm isolering i taket. Total elförbrukning 2006:11364kWh.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2007, 08:10:05 »
Det blev mycket solfångare här , hoppas att vi får lite Eviheat lite erfarenheter sedan.
jag har kopplat min solfångare så att den värmer en i botten på en volynförstorningstank som sitter på framledningen. Det innebär att vb fram värms så att vp stoppar när behov inte föreligger. Ger ett relativt förhållande för solvärmen , medför relativt hög effektivitet.
Dvs solvärmen utnyttjas ävren när vp är stoppad.
Solvärme på kb sidan? Tål att fundera på.
På sommaren stoppas vp helt , cirkpump vb stoppas och tanken värms helt av solvärmen för varmvatten.
Bra funktion/kompromiss som jag är nöjd med.
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2007, 10:38:25 »
solfångaranläggningar, där man värmer vatten i en ackumulatortank, har man aldrig användning för 15-gradigt vatten. Här blir det dock klart användbart för att värma noll-gradigt vatten!"

Hoppsan. Det blev visst längre än jag tänkt mig.

/Roger

HÃ¥ller inte med om detta.
Genom att låta solfångarna förvärma tappvattnet, innan det går till värmepumpen för uppvärmning så tillgodogör man sig varje grads höjning över den temperatur som det inkommande vattnet har.(Från det kommunala nätet)
På detta sätt kommer jag att koppla in mina solfångare.

NVH  SIBY

Visst är det så. För självklart krävs det mindre energi att värma från varje grads förhöjning det går att få i tanken. Å solfångare ställer man ju in för att leverera med några grader högre temp, än det som finns i tanken. Är det bara 10 i tanken, så kommer ca 16 grader in till tanken, i mitt fall. Alltså alltid ca 6 grader varmare in, oavsett tempen i tanken....

mvh humlan.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2007, 13:42:50 »
Här kommer en solig Evi rapport:
 ute temp -6,5 ºC
 kb in +7,3 ºC  ;D ;D
 
någon annan som har denna temp på kb i februari??
   /Eddie
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2007, 19:08:40 »
LÃ¥ter lysande snacka om cop.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2007, 22:40:34 »
Problemet är att man får energi när man minst behöver den. Det intressanta vore om återladdning av borrhål/markslinga under sommarhalvåret ger någon effekt på COP under vinterhalvåret.
Förbrukningen under sommarhalvåret är normalt 2-3000kWh(varmvatten) + lite värme sen vår/tidig höst...och har du då VP motsvarar det ju bara 1000 till max 2000kWh per år som du kan tjäna in...det blir en evinnerligt lång PayOff tid...och jag vill inte vara pessimistisk...jag hoppas verkligen detta utvecklas så det blir mera lönsamt...
Är det någon som vet hur stor inverkan återladdning ger i bättre effektivitet under vinterhalvåret?

Nej jag vet inte heller hur stor effekt återladdning har, tyvärr. Dock har min filosofi varit att ha ett system där vp kan stå avställd mars till September. Därmed återladdas borrhålet av sig själv hoppas jag. Jag kunde i alla fall konstatera att 2:a årets ingångstemp på kb var samma som när hålet var nytt , nämligen 8C.
PS Nu är det nere i 3,5 -3,8C vid kontinuerlig dygnet runt drift av vp.

///AndersA
« Senast ändrad: 21 februari 2007, 06:39:27 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2007, 23:10:34 »
ute temp -6,5 ºC
 kb in +7,3 ºC  ;D ;D

Jag borde naturligtvis kolla med dina andra inlägg, men - loggar du och presenterar resultatet någonstans publikt?

Sedan, för dem som står ut med mitt ordbajseri, så har jag skrivit ner en liten betraktelse över säljarkompetens. Den hittas i mitt "Projekt värmepump".
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2007, 16:58:17 »
Jag borde naturligtvis kolla med dina andra inlägg, men - loggar du och presenterar resultatet någonstans publikt?
Loggar tyvärr inte.
Nu har det tydligen kommit en nyare styrning till evi pumparna.
Min har blivit 1,5 år och jag tycker den har en del brister i styren (därav lite negativa inlägg tidigare)tex så startar kompressorn trots att vattnet i förådsberedaren är55 ºC detta pga att styren ej mäter vattentempen i toppen utan endast under förådsberedaren i manteln.
Och styren har ju ej kontakt med SMHI så den fattar ju ej att solen når solfångaren om 1 timme.
Sedan så kan solen gå mot VV i timmar utan att orka upp i temp ,då den istället kunnat gå mot hålet
Sedan har min pump en helt rak värmekurva(går ej att knäcka)vilket gör att inomhus tempen åker upp och ner,och inomhusgivare går ej att koppla in.
« Senast ändrad: 21 februari 2007, 18:14:05 av eddie »
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #24 skrivet: 21 februari 2007, 17:02:09 »
inomhusgivare går ej att koppla in.

FörvÃ¥nande pÃ¥stÃ¥r jag!  Är det verkligen sÃ¥ (illa)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #25 skrivet: 21 februari 2007, 17:28:41 »
Ja eller var kanske man skall säga.
Nu skall det tydligen gå,om man nu har den nya styren.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2007, 19:35:33 »
I måndags var jag in på EviHeats hemsida och skickade ett meddelande om att bilden över rörkopplingsschemat i PDF-broschyren var oskarp(oläslig). Idag när jag kom hem låg hela instruktionsboken till en EviHeat Split Sun i brevlådan, mycket snabb och bra service måste jag säga...
Än så länge har jag bara hunnit skumma igenom den, men några intressanta saker hittade jag...
1. Inomhusgivaren finns både som en enkel tempgivare och som en hel extra styrpanel(inget mera spring ner i pannrummet).
2. Den verkar var förberedd för loggning med programvara. Måste kolla upp detta bättre...
3. Det verkar nu finnas en givare i toppen på förrådsberedaren(lite osäker)
4. Det verkar inte gå att knäcka värmekurvan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #27 skrivet: 21 februari 2007, 21:04:57 »
Bara några kommentarer:

1. Inomhusgivaren finns både som en enkel tempgivare och som en hel extra styrpanel(inget mera spring ner i pannrummet).
Yepp, jag "kryssade i" styrpanelsvarianten på beställningssedeln.
2. Den verkar var förberedd för loggning med programvara. Måste kolla upp detta bättre...
Ja, men när jag pratade med deras guru inför köpet så var programvaran inte färdigutvecklad. Nu är det ju en par månader sedan dess så det kan ju ha hänt saker, men jag har inte forskat.
3. Det verkar nu finnas en givare i toppen på förrådsberedaren(lite osäker)
Det finns
4. Det verkar inte gå att knäcka värmekurvan.

???

/Roger
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #28 skrivet: 21 februari 2007, 21:19:03 »
 Knäckt kurva är ju inte lika viktigt nu
 när det finns inomhusgivare/ Eddie
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #29 skrivet: 21 februari 2007, 21:35:10 »
Jo det är ju sant att knäckt kurva inte är lika intressant med innegivare...
Angående loggningsprogramvaran så har jag skickat mail för få veta mer om den, så jag återkommer när dom hör av sig. Hoppas dom är lika snabb den här gången.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!