Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 26 januari 2011, 20:46:04 »

Nej baserat på dina mätningar så har 4-vägsventilen fastnat i värmeläge,vid kyldrift så bryts strömmen till spolen och ventilen skall växla,av någon annledning så har den kärvat,som jag skrev i tidigare mail,montera bort spolen som sitter med 2 skruvar
värm ventilen med värmepistol "ordentligt" och knacka försiktigt med exempelvis en träbit,någon hyfsat mjukt så att du inte skadar eller får bucklor på ventilen..om den lossnar så kan den nog leva vidare.

Dogge
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 26 januari 2011, 18:12:18 »

det är inte bara spolen som är trasig då? för den går att byta separat, vissterligen kan man byta själva ventilen också genom att löda lite, men det är det ingen som gör, man byter utedelen eller hela pumpen istället.
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 26 januari 2011, 16:35:11 »

Då var det konstaterat att det är ventilen som är problemet. fiR: 10 lax eller skrotning.

Nån som har en idé om hur få igång en sån?
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 22 januari 2011, 22:53:32 »

Kul att nån funderat medan jag har haft mina tankar på annat håll, bilbyte. Jag har väl närmast gett upp.

Snabbcheck; Vid avfrostningsläge (innedel av) går kompressorn och ifall jag då slår av huvudströmbrytaren pyser det från rören. Låter ungefär som när man tömmer det sista ur ett tryckluftssystem. Vid värmeläge är ljudet likadant men kanske mer ihållande.

För övrigt har jag blivit en jäkel på att isa av snabbt. Vattenkokare, lilla vattenkannan och en extra hink varmt vatten så går det på 5 minuter. Görs minst varannan dag numera. På tisdag ska en servicetekniker komma o kika på den.

Min teori är att kortet inte ger rätt signal, 230V till spolen vid avfrostning (och kyla). Vad tror herrarna?
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 07 januari 2011, 15:35:28 »

det var knepigt, på min SKVP-E pump är iallafall 4-vägaren cooling active. om man bryter strömmen vid värmedrift hörs ingenting, men när jag bröt strömmen på brytaren ute i somras för att spola av utedelen så pös det till rejält (den gick i kylläge för tillfället)

Men han har en JKVP-E,kanske är annorlunda?

Dogge
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 06 januari 2011, 23:23:57 »

det var knepigt, på min SKVP-E pump är iallafall 4-vägaren cooling active. om man bryter strömmen vid värmedrift hörs ingenting, men när jag bröt strömmen på brytaren ute i somras för att spola av utedelen så pös det till rejält (den gick i kylläge för tillfället)
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 06 januari 2011, 22:12:43 »

Ställ dig vid utedelen och låt någon bryta strömmen (dra ur kontakt etc) om du då hör att det spolar tillbaka köldmedie till utedelen så funkar fyrvägaren.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 06 januari 2011, 21:37:22 »

om jag förstått saken rätt så fungerar pumpen vid värmedrift?
och efterom den då fungerar och du får spänning på spolen vid heat mode så är inte din pump cooling active
utan spolen är spänningslös vid kyldrift,det borde vara din 4-vägsventil som kärvat fast?.
kanske man kan prova värma den med en värmepistol,då expanderar ju materialet och den kanske släpper?

Dogge
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 04 januari 2011, 18:20:15 »

Äsch det hjälpte inte att lura tempsensorn.
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 04 januari 2011, 16:11:08 »

Jag dödde inte!

Så här blev mina mätningar på kortet, CN701:
Vid kyla 17 grader på börvärdet.
0V mellan 1 och 3
0V mellan 1 och jord
0V mellan 3 och jord

Vid värme 22grader på börvärde
230V mellan 1 och 3
230V mellan 1 och jord
0V mellan 3 och jord

Vid kyla hoppar kompressorn igång efter nån minut och går då i ca 30 sek på låg effekt samtidigt vispar fläkten lite lojt men slutar sen.
Vent. utv. nämnde (säljaren) att det inte går att köra kyla när utetempen är så låg. Kanske man inte kan lura maskinen på detta vis om mjukvaran har en spärr på minimum utomhustemp? ISF skulle jag behöva värma tempsensorn kanske. Det är väl den lilla snabeln som sticker ut på baksidan?
Om spolen skulle varit trasig borde det varit 230V mellan 1 och 3 och det borde vara 230V potentialskillnad mellan jord o nån av 1 och 3 om där fanns ström överhuvudtaget. Alltså är inte tillslaget korrekt utfört av kortet. Såvida det inte ligger nåt i mjukvaran som säger att kyla inte får göras när det är -10grader utomhus....  Sc:,h
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 03 januari 2011, 23:05:22 »

Tack för tips. Några praktiska frågor bara för en som inte är sådär superhemma på 230 apparater. Jag har lyft på locket och lokaliserat kortet. Där står det utmärkt komponentbeteckningar osv c12 o liknande. De flesta komponenterna sitter ju på baksidan. Mäter ni på lödsidan och putsar/slipar av skyddslacken eller plockar ni isär mer och mäter på rätt sida? Verkar lite vanskligt... Eller ska man skava lite med multimeterpinnarna?
Ska jag mäta reläet mot jord eller kolla resistansen om det är slutet?
Det fanns faktiskt en guide med ytterligare tips på schemat som satt i maskinen. Ska kolla upp det också när det är lite ljusare (och varmare hoppas jag)





Anslutningen  för spolen till 4-vägsventilen heter CN701,där ska du mäta mellan 1 &3 230volt skall du
ha när du ställt pumpen på kyla,dvs du måste mäta med pumpen igång..men dräp dig inte!!!
om du då har 230 volt så är det väldigt troligt att spolen gått sönder,den är lätt att byta och borde inte vara så dyr,ett par 100
borde vara ett vettigt pris,längre än så här är det ju inte värt att gå i nuläget
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 03 januari 2011, 22:47:23 »

Tack för tips. Några praktiska frågor bara för en som inte är sådär superhemma på 230 apparater. Jag har lyft på locket och lokaliserat kortet. Där står det utmärkt komponentbeteckningar osv c12 o liknande. De flesta komponenterna sitter ju på baksidan. Mäter ni på lödsidan och putsar/slipar av skyddslacken eller plockar ni isär mer och mäter på rätt sida? Verkar lite vanskligt... Eller ska man skava lite med multimeterpinnarna?
Ska jag mäta reläet mot jord eller kolla resistansen om det är slutet?
Det fanns faktiskt en guide med ytterligare tips på schemat som satt i maskinen. Ska kolla upp det också när det är lite ljusare (och varmare hoppas jag)

Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 02 januari 2011, 23:50:11 »

Finns det verkligen ngn pump som ska ha ström på spolen i kylläge?
Brukar ju vara så att den ska dra i värmeläge så att om strömavbrott inträffar så avfrostar den när den "släpper" taget om 4vägaren.
toshibas är "cooling active"
det finns både cooling active och heating active på luftvärmepumpar, främst amerikanska pumpar.
http://www.youtube.com/user/DrZarkloff#p/u/4/f4iFYtID8KM
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 02 januari 2011, 23:28:34 »

Finns det verkligen ngn pump som ska ha ström på spolen i kylläge?
Brukar ju vara så att den ska dra i värmeläge så att om strömavbrott inträffar så avfrostar den när den "släpper" taget om 4vägaren.
han kan ju mäta vid både heat läge och cool för att se om han får någon spänning och avbrott,då spelar det ju ingen roll hur det är konstruerat så är det fel på 4 vägsventilen
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 02 januari 2011, 23:22:15 »

Finns det verkligen ngn pump som ska ha ström på spolen i kylläge?
Brukar ju vara så att den ska dra i värmeläge så att om strömavbrott inträffar så avfrostar den när den "släpper" taget om 4vägaren.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 02 januari 2011, 23:09:13 »

Jag vet ju inte vilka kunskaper du har om elektriskt eller om du har nå´n vän?
Men iallafall..
på bilden nedan ser du vars problemet ligger,antingen så slår inte styr relät till,eller så skiftar inte 4-vägsventilen.


By doggydoggen at 2011-01-02

Dogge
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 02 januari 2011, 22:22:55 »

ja toshibas 4-vägsventil skall ha ström i kylläge, och kylläge är det samma som avfrostning, så antingen är din spole kass eller så får den ingen ström.
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 02 januari 2011, 22:06:29 »

Nu har jag testat att "boota om" den några gånger men det verkar inte hjälpa. Ingen kyla när man kör den på 17 grader och kyla. Det verkar som om det är den omvända funktionen som inte fungerar.

Är det samma funktion som gör värmen som isar av utedelen vintertid och sommartid skapar kylan inne? Enda skillnaden är att man inte tar ut nån kyleffekt på innedelen vintertid, bara skapar värme på utedelen?

Sladden som finns verkar vara till för att isa av tråget. Där är aldrig nån is eftersom det aldrig blir nåt smältvatten...

Finns det nån magnetventil man skulle kunna knacka lite på i väntan på att Vent.utv behagar höra av sig? Var sitter den isf?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 december 2010, 20:59:16 »

Kolla i tråget om du har denna värmeslinga, och sen om det ligger is i botten på värmepumpen, eller om det är isfritt, är det is i botten funkar ej slingan eller saknas.

Kablaget du ser kan även vara tempgivaren..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2010, 19:35:10 »

Sladden är nog till en värmekabel under pumpen. Den har egentligen inget med själva avfrostningen att göra, utan underlättar bara för smältvattnet att rinna av maskinen.
Skrivet av: bengtic
« skrivet: 30 december 2010, 18:16:34 »

Jag är ingen expert men har lärt mej en del på forumet. På din beskrivning så sker ingen avfrostning överhuvudtaget och det är inte hållbart i längden. Vad en del har gjort är att satt pumpen på kyla för då kommer ju utomhusdelen bli varm och kyla inomhus, om det fungerar så fungerar ventilen som byter funktion mellan värme kyla.
Denna funktion används vi avisning och den kärvar ibland och lyckas du få avisning då så kanske det kan fungera igen.
Min privata ide är att man kanske kan slå av den och göra den strömlös och starta om igen ungefär som man gör med en dator ibland. bara att testa funkar det inte blir det nog dyrt, hoppas några experter kan ge dej bättre råd
Skrivet av: Chuckbuck
« skrivet: 30 december 2010, 15:26:17 »

Hej!
Som ny på forumet har jag redan haft nytta av tipsen här, Tack! Framförallt hur man isar av en utedel med varmvatten och ånga. Det har jag gjort ganska många gånger de senaste veckorna.

Sen igår har det redan byggt på en cm is invändigt och på baksidan på lamellerna. Det bildas ingen is under maskinen så därför gissar jag att ingen avisning sker alls. Innedelen stannar under "avisningen" men den gurglar inte som den ofta gjorde förr. Utedelen fortsätter att gå ett tag men jag gissar att det är kompressorn som går och inte fläkten. Ljudet är annorlunda.

Det är en 5 år gammal Toshiba RAS-10JKVP-E luft/luft
Nu till mina frågor:
1. Hur funkar avisningen? Det sitter en sladd i men det tycks bara vara en 2-ledare som sen försvinner under lamellerna. Övergår den till nåt slagsvärmealstrande därunder?
2. Ska kompressorn gå under första delen av avisningen?
3. Hur kör jag maskinen snällast med avseende på isbildning så jag slipper isa av varje dag?
4. Vad bör jag göra? :-\



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!