Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende jord/bergvärmepump önskas  (läst 27464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #45 skrivet: 11 oktober 2006, 19:11:44 »
Härjedalen.. burr! sagt av en Jämte sÃ¥ jag vet hur det kan va bÃ¥de här och där  :o
-12 teoretiskt tycker jag är liite dÃ¥ligt hos dig!.... särskilt eftersom du kört med olja tidigare. varför kan man undra, men det är större osäkerhet dÃ¥ i kalkylen! 
Osså har vi ju haft löjligt varma vintrar på slutet, så man måste lägga på en del, för kalkylen ska avse ett normal år...

Ang borra försök få så djupt som möjligt! många ggr misslyckas det rejält. tex vi borrade några hål på ett blev det stopp före 160 meter! pga högt vattenflöde i hålet!!
Obs att det är aktivt hål som menas!! (antal meter under grundvattennivån)

Har inte läst allt, men skulle det fattas säg 50 borra kanske du har en sÃ¥n tomt att du kan komplettera med lite ytjordslang.... men dÃ¥ behöver du längre än det "fattas" i borran. Kanske det dubbla...  Det gÃ¥r utmärkt att göra sÃ¥, det billigare än att tvingas göra borror om det fattas "lite"

Mera borra är alltid bra om nu tex kalkylen är lite fel o borran ger lite mindre än beräknat osså ni vill ha lite varmare än tidigare...

Hoppas du inte ger upp nu, men det jag säger är i all välmening.
Du kommer att få en bra anläggning, det är jag säker på! Du kollar ju runt och funderar en del!!
Många köper ju första bästa och oftast det billigaste i inköp!

Det ska ju va det som är billigast på lite sikt som ska väljas!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #46 skrivet: 11 oktober 2006, 20:26:48 »
Jag har gjort en beräkning med Nibes programvara (har ingen annan) och jag tycker definitivt att thermias borrdjup verkar vara osannorlikt klent tilltagna...

När det gäller storleken så håller jag med om att 8-9 kW räcker, mer kan iofs ge en något större besparing, men det är i så fall ytterst marginellt, kanske nån hundring/år.


Är Thermias borrdjup på 2x133 respektive 2x129 meter för klent alltså eller menade du IVT's borrdjup?
Om man kör på ett hål för t ex Thermia så bör jag lägga djupet på uppåt 220 meter för att få det optimalt med andra ord? Oavsett om jag kör med Optimum 10 eller 12?

Om jag förstått det rätt så behöver Nibe Fighter 1230-8 tillskottsenergi om det är kallare än -12? Eller är jag ute och cyklar igen?

Som det ser ut nu så ligger Thermia närmast till hands, av de jag pratat med har jag fått "bäst" intryck av den installatören iaf.

Tack alla för råd och tips! :)

Jag tyckte det stod 1 X 133 m...  Sorry  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #47 skrivet: 12 oktober 2006, 08:52:04 »
Härjedalen.. burr! sagt av en Jämte sÃ¥ jag vet hur det kan va bÃ¥de här och där  :o
-12 teoretiskt tycker jag är liite dÃ¥ligt hos dig!.... särskilt eftersom du kört med olja tidigare. varför kan man undra, men det är större osäkerhet dÃ¥ i kalkylen! 
Osså har vi ju haft löjligt varma vintrar på slutet, så man måste lägga på en del, för kalkylen ska avse ett normal år...

Ang borra försök få så djupt som möjligt! många ggr misslyckas det rejält. tex vi borrade några hål på ett blev det stopp före 160 meter! pga högt vattenflöde i hålet!!
Obs att det är aktivt hål som menas!! (antal meter under grundvattennivån)

Har inte läst allt, men skulle det fattas säg 50 borra kanske du har en sÃ¥n tomt att du kan komplettera med lite ytjordslang.... men dÃ¥ behöver du längre än det "fattas" i borran. Kanske det dubbla...  Det gÃ¥r utmärkt att göra sÃ¥, det billigare än att tvingas göra borror om det fattas "lite"

Mera borra är alltid bra om nu tex kalkylen är lite fel o borran ger lite mindre än beräknat osså ni vill ha lite varmare än tidigare...

Hoppas du inte ger upp nu, men det jag säger är i all välmening.
Du kommer att få en bra anläggning, det är jag säker på! Du kollar ju runt och funderar en del!!
Många köper ju första bästa och oftast det billigaste i inköp!

Det ska ju va det som är billigast på lite sikt som ska väljas!


Östersund måste ju vara en av de kallaste platserna på jorden känns det som när man är där. :)

Var det jag trodde också att -12 är lite i underkant, på det viset verkar Thermia vara intressant eftersom det snackas om tillskott först efter lite kallare än -20. Pratade med Thermiainstallatören igår faktiskt och frågade om orsaken till dubbla borrhål och fick svaret att han anser att det inte räcker med ett hål på runt 200 meter. På det viset är han kärringen mot strömmen om man säger så åtminstone utifrån de installatörer jag pratat med vilket jag ser som positivt. Elinstallationen som han inte utför är trefasen och utetempgivaren, hade gärna sett att det ingick men å andra sidan är grannen elektriker.

Pratade även med två borrfirmor igår och ska få in offert på borrningen, sa till om 2x140 m aktiva hål. Kanske är onödigt att säga till om mer än vad offerterna säger men det känns bättre så. :)
Ena borrfirman däremot drar inte in slang i huset så den firman blir nog avpolleterad.

Har inte gett upp men nog är det lite frustrerande emellanåt men på det stora hela lutar det åt Thermia för tillfället trots att det verkar vara den dyraste lösningen.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #48 skrivet: 13 oktober 2006, 23:41:43 »
Idag sÃ¥ fick jag in en offert för borrningen ocksÃ¥. Kan man göra det själv med en isborr tro?  Sc:,h

Offert energiborrning.

Vi tackar för förfrågan och ber att få lämna pris enl. följande.
Borrning 280 m fördelat på 2 st borrhål á 140 m/st inkl. vätskefyllda slangar.
Foderrör 12 m fördelat på 6 m / borrhål.
Isolerad dubbelslang i mark 25 m.
Håltagning för 4 st slangar. (normalvägg)

Kostnad totalt inkl. moms. 82 400:- kr I priset ingår montering och provtryckning.

Tillägg / avgående för bergborrning över 280 m . 250:-- kr/m
Tillägg / avgående för rördrivning över 12 m. 618:-- kr/m
Tillägg / avgående för slang i mark. 150:-- kr/m

Grävning samt övriga markarbeten ingår ej.

Transport av borrkax till självkostnadspris.

Inga garantier lämnas på vilken nivå i borrhålet som grundvattenytan kommer att stå.
Eventuella kostnader vid artesiskt vatten (borrhålet rinner över) tillkommer.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Så vad tycker ni om borrningen + Thermia Optimum 10(10:an borde räcka eller vad säger ni?) till priset av 176150:-

Sen tillkommer ju elinkoppling som det förhoppningsvis kan bli ett skapligt pris på med hjälp av grannelektrikern, även grävning tillkommer plus ett element i pannrummet och sen ska ju gamla pannan och oljetanken bort också. Kan man hoppas på att sluträkningen inte går över 200000:-?

Eller är det för dyrt? Är ju helt klart dyrare än de två andra offerterna men samtidigt så tror jag att detta borde vara det mest energisparande i längden, eller är jag fel ute? Samt att just Thermiainstallatören har rykte om sig att ställa upp när det krånglar, ordna fram en ny vattenpump på nyårsafton var då inga problem för honom trots att han som var i behov av en ny inte handlat de befintliga delarna av honom. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #49 skrivet: 14 oktober 2006, 18:55:37 »
Har du väl bestämt dig för att du har bättre förtroende för en viss installatör så kör på den.

Fast jag hade nog, med tanke pÃ¥ kostnaden, övervägt Nibe-offerten.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #50 skrivet: 15 oktober 2006, 14:37:19 »
Har du väl bestämt dig för att du har bättre förtroende för en viss installatör så kör på den.

Fast jag hade nog, med tanke pÃ¥ kostnaden, övervägt Nibe-offerten.  :-\

Thermian är prismässigt för dyr alltså? Är man på väg aatt bli lurad med den offerten eller?

Nibe-firman gav inget vidare intryck, redan på offertnivå lovades saker som inte hölls. Sen har jag hört flera som är missnöjda med deras service och ansvarstagande.
Nästa firma inom räckhåll som kör med Nibe är samma firma som sa att det inte gjorde något om jag hade högtempselement, det är bara att köra med mera tillskott från elpatronen. ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #51 skrivet: 15 oktober 2006, 18:31:09 »

Thermian är prismässigt för dyr alltså? Är man på väg aatt bli lurad med den offerten eller?


I offerterna är bÃ¥de VP och borrhÃ¥l väl dimensionerade men totalen pÃ¥ 176 exkl el är mycket pengar.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #52 skrivet: 15 oktober 2006, 21:40:42 »
I offerterna är bÃ¥de VP och borrhÃ¥l väl dimensionerade men totalen pÃ¥ 176 exkl el är mycket pengar.  :-\

Vad vore en mer rimlig ungefärlig kostnad för Thermia + borrhål? *frågvis* :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #53 skrivet: 16 oktober 2006, 09:48:06 »
I offerterna är bÃ¥de VP och borrhÃ¥l väl dimensionerade men totalen pÃ¥ 176 exkl el är mycket pengar.  :-\

Vad vore en mer rimlig ungefärlig kostnad för Thermia + borrhål? *frågvis* :)

Max 150 kkr för en duo 12 + 200 meter borrhål, det borde räcka med ett borrhål tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #54 skrivet: 17 oktober 2006, 19:23:29 »
Max 150 kkr för en duo 12 + 200 meter borrhål, det borde räcka med ett borrhål tycker jag.

Det var inte bra eftersom jag faktiskt fått ett bra intryck av honom annars, finns ju tyvärr inte så många aktörer inom lämpligt avstånd här i krokarna.

Borde räcka med ett borrhål, frågar jag Thermiainstallatören säger han nej och t ex IVT-nissen säger ja men han räknade ju med 175m från början men ändrade sig senare till uppåt 200m. Så IVT's offertpris blir ju lite högre med ett djupare hål. Sen är ju frågan om ett borrhål bör räcka eller om det räcker, för mig som inte kan tillräckligt blir man ju lite utelämnad till vad installatörerna säger.

Känner mig väldigt osäker i hur jag ska fortsätta iaf. Finns en installatör som säljer CTC i trakten, ska kolla med honom också men av nån anledning så känns Nibe och Thermia bäst vad gäller märken iaf. :)

Tack för alla råd och tips!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #55 skrivet: 18 oktober 2006, 08:37:44 »

Sen är ju frågan om ett borrhål bör räcka eller om det räcker, för mig som inte kan tillräckligt blir man ju lite utelämnad till vad installatörerna säger.


"Räcker" är ett begrepp med toleranser. Det finns osäkerhet i uppskattningen av bergets värmeledningsförmåga, grundvattendjup, ev. grundvattenströmmar och annat. Det är inte så att det borrhålet fungerar perfekt eller inte alls. Det finns en övergångzon där borrhålet delvis kan frysa vilket inte märks men som ger högre elförbrukning. Vare sig vi här på forumet eller installatörerna vet exakt hur djupt man måste borra i ditt fall för att inte få problem. Har man antagit 2 W/m*K borde det finnas marginal om det är granit eller gnejs i berggrunden.

Sen är det sÃ¥ att man för att fÃ¥ mest ekonomisk drift bör borra betydligt djupare än vad som behövs för att undvika frysning i borrhÃ¥let men optimum är rätt flackt. Det spelar inte sÃ¥ stor roll om man hamnar +-10 till 20 meter fel ur ekonomisk synpunkt. 

Jag känner igen osäkerheten men den går över så fort anläggningen är installerad och har kommit igång. För vad man än väljer så blir det rätt jämfört med utgångsläget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #56 skrivet: 19 oktober 2006, 15:44:36 »

"Räcker" är ett begrepp med toleranser. Det finns osäkerhet i uppskattningen av bergets värmeledningsförmåga, grundvattendjup, ev. grundvattenströmmar och annat. Det är inte så att det borrhålet fungerar perfekt eller inte alls. Det finns en övergångzon där borrhålet delvis kan frysa vilket inte märks men som ger högre elförbrukning. Vare sig vi här på forumet eller installatörerna vet exakt hur djupt man måste borra i ditt fall för att inte få problem. Har man antagit 2 W/m*K borde det finnas marginal om det är granit eller gnejs i berggrunden.

Sen är det sÃ¥ att man för att fÃ¥ mest ekonomisk drift bör borra betydligt djupare än vad som behövs för att undvika frysning i borrhÃ¥let men optimum är rätt flackt. Det spelar inte sÃ¥ stor roll om man hamnar +-10 till 20 meter fel ur ekonomisk synpunkt. 

Jag känner igen osäkerheten men den går över så fort anläggningen är installerad och har kommit igång. För vad man än väljer så blir det rätt jämfört med utgångsläget.

Jo jag har förstÃ¥tt att det inte finns nÃ¥got rätt svar vad gäller borrhÃ¥l och är av Ã¥sikten att gärna mer än angivet. Sen vill man ju givetvis inte betala ett överpris för det hela heller vilket just Thermiainstallationen verkar vara. Ringde faktiskt Thermia för att fÃ¥ reda pÃ¥ listpriset pÃ¥ pumpen ifrÃ¥ga men det finns tydligen inget sÃ¥dant pris utan enligt Thermia sÃ¥ är det upp till Ã…F att sätta ett pris.  ???

Har begärt in en annan Thermiaoffert på en 12:a för att se om priset skiljer.

Tyvärr har jag lite för lätt för att nojja ur inför köp allra helst när det rör sig om liknande summor, kanske inte utan anledning i den här branschen.  ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #57 skrivet: 22 oktober 2006, 21:48:58 »
Med lite risk för att jag inte läst allt i tråden...

Du har inte en oöm stor tomt?? eller mark som gränsar mot dig som du kan använda??

Om du har det kan/ska man överväga ytjordvärme!? Bra mycket billigare om det är tex åkermark eller liknande!

Om du inte vill det så finns det åtminstone möjlighet att "förstärka" ett borrhål med en kortare slinga ytjord om det visar sig inte räcka med ett maxdjupt hål! Men som Roland säger det kommer sannolikt funka men med "onödigt" hög elförbrukning.

Fråga om en spec till offerten med materialkostnad och timmar/kostnad. Då ser man snabbt om det är rimligt!
Riktpris finns o går att få fram. som riktvärde bör man kunna använda tex Nibe´s priser.

Men kanske du bestämt dig redan?  Jag Ã¥kte en sväng till Kreta, där behövs dÃ¥ ingen VP ännu!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #58 skrivet: 23 oktober 2006, 08:43:59 »
Med lite risk för att jag inte läst allt i tråden...

Du har inte en oöm stor tomt?? eller mark som gränsar mot dig som du kan använda??

Om du har det kan/ska man överväga ytjordvärme!? Bra mycket billigare om det är tex åkermark eller liknande!

Om du inte vill det så finns det åtminstone möjlighet att "förstärka" ett borrhål med en kortare slinga ytjord om det visar sig inte räcka med ett maxdjupt hål! Men som Roland säger det kommer sannolikt funka men med "onödigt" hög elförbrukning.

Fråga om en spec till offerten med materialkostnad och timmar/kostnad. Då ser man snabbt om det är rimligt!
Riktpris finns o går att få fram. som riktvärde bör man kunna använda tex Nibe´s priser.

Men kanske du bestämt dig redan?  Jag Ã¥kte en sväng till Kreta, där behövs dÃ¥ ingen VP ännu!


Kreta lät ju bra mycket trevligare än regnrusket vi har här. :)

Tomten är tyvärr för liten för jordvärme och angränsande mark är skog, var på gång förut att det skulle byggas hus i angränsning till våran tomt så jag ställer mig lite tveksam till att gå över med slang på den marken. Sen så är det ganska branta släntar där också både på våran tomt och på angränsande mark. Att vi inte kan köra med jordvärme är nog det enda som alla installatörer jag pratat med är överens om.

Har inte bestämt mig, pratade med den lokale Nibe-nissen igår trots avrådan från flera. Han rekommenderar en Nibe Fighter 1230 8 och ska räkna pris på "nyckelklar" anläggning inklusive bortforsling av gamla pannan och oljetank samt montering av ett element i pannrummet. Enligt honom räcker en 8:a eftersom effekttäckningsgraden överstiger 50%, personligen tycker jag det låter lite men samtidigt är jag allt utom proffs inom detta område. 192 meter borrhål snackas det om iaf så hålet låter tillräckligt för en 8:a.
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 10:22:13 av Frosty »

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #59 skrivet: 23 oktober 2006, 09:08:42 »
Vänta med extra radiator i pannrummet.
Jag trodde att det skulle behövas i mitt hus, men när niben har gått ett tag så visade det sig att det inte behövs.
Om det behövs så är det en lätt sak att fixa i efterhand, men helt onödig om den inte behövs.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!