Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende jord/bergvärmepump önskas  (läst 27465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #30 skrivet: 06 oktober 2006, 17:44:59 »
Nummer 2 för IVT.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #31 skrivet: 06 oktober 2006, 17:45:58 »
Och sista filen för IVT-offerten.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #32 skrivet: 06 oktober 2006, 18:08:03 »
Och slutligen så har jag även fått en offert för Nibe. Intrycket av firman är iofs lite sisådär. Blev lovad flera gånger att idag är offerten klar och mailas till dig, hade faktiskt givit upp att få offert från denna firma men tar ändå med offerten här eftersom jag tycker Nibe är intressant. Offerten är som följer:

Härmed erbjuder vi oss att utföra värmepumpinstallation enl. nedanstående förutsättningar och specifikationer till en kostnad av kronor: 129.000:-
Lagstadgad mervärdesskatt ingår med kr 25.800:-.
Kostnad för borrhål 210 meter ingår med kronor: 73000:- /50,000:-/ Gällande mervärdeskatt ingår med 10000:-. (Förstår inte riktigt vad de menar med 73000 /50000, nån som har nån idé?)

SPECIFIKATIONER
1 st värmepump fabrikat Nibe Fighter 1230-10 1 st slutet expansionskärl installeras.
Erf rör och delar för anslutning av Vp till bef värmesystem.
Erf rör och delar för anslutning mot kalla sidan.
Borrning 210 meter inklusive 6 m jorddrivning, reservation för lågt grundvattenstånd, komplettering kan komma i fråga mot en kostnad av 235:-/ per meter inkl. mvs.
Kostnad för rördrivning till berg utöver 6 meter debiteras med 690:-/m inkl mvs.
Borrkax borttransporteras till självkostnadspris.
Grävning mellan borrhål och grundmur ingår.
Rör på kalla sidan isoleras med armaflexisolering.
Värmepumpen ansluts till bef värmesystem.
Arbetskostnad till fullt färdigt arbete ingår.
Etanol för kollektor ingår.
Elinstallation ingår.
NIBE försäkring gällande i 6 år kan förlängas till totalt 10 år ingår.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #33 skrivet: 06 oktober 2006, 18:08:48 »
Och ekonomifilen för Nibe.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #34 skrivet: 06 oktober 2006, 18:24:18 »
Vad tycker ni om dessa offerter?

Såg på Folksam att IVT Greenline ligger ganska dåligt till vad gäller antal produkter som gått sönder, iofs vet man ju inte hur många anläggningar repsektive tillverkare säljer men IVT har lagt beslag på topp sex på den listan. Thermia såg ut att ligga bra till vad gäller fel iaf om man pratar om Diplomat Optimum, statistiken baserar sig på åren mellan 1999-2004 och jag vet inte när Optimum dök upp på marknaden. Kanske är en förklaring till att ingen Optimum finns med på deras lista. :)

Nibe ligger bra till också på Folksams lista och kikar man på frånluftsvärmepumpar så har Nibe haft ett bättre kundansvar än IVT. Nibe har, för fel vad gäller frånluftspumpar åtminstone, stått för materialkostnaden vid haveri vilket inte IVT gjort. Detta tycker jag låter lite illavarslande för IVT om det stämmer och gör mig lite tveksam.

Ett positivt utdrag från Folksam är: "Under 2004 har antalet skador stabiliserats och för vissa typer av värmepumpar till och med sjunkit. Detta får anses som ett trendbrott, även om skadenivåerna fortfarande måste betraktas som höga."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #35 skrivet: 07 oktober 2006, 07:43:51 »
Knepigt.
Thermia ville inte stå för elinstallationen, var det inte så?
Firman som säljer Nibe tyckte du verkade skum?
IVT-firman räknar på 175 meter borra vilket, enligt min mening, inte är seriöst.

Ta referenser från firmorna och kolla upp dem, tycker nog jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #36 skrivet: 09 oktober 2006, 09:28:13 »
Knepigt.
Thermia ville inte stå för elinstallationen, var det inte så?

Stämmer bra det, ändå så har jag fått ett ganska bra intryck av den firman. De jag pratat med har gott att säga om den firman.

Firman som säljer Nibe tyckte du verkade skum?

Sega, blev lovad offert i två veckors tid med löften som "Idag mailar jag offerten till dig" flera gånger. Man funderar ju på hur det blir om man får problem med den installerade anläggningen, får man vänta två veckor på hjälp eller? Tydligen så har de köpt egen borrutrustning nyligen så de borrar själva. Nackdelen med det är att de är väldigt nya inom just borrningen.

IVT-firman räknar på 175 meter borra vilket, enligt min mening, inte är seriöst.

Ta referenser från firmorna och kolla upp dem, tycker nog jag.

Det var som sjutton, när jag pratade med dem tyckte jag han lät bra. Ska ringa och höra med den firman, den är relativt nystartad iofs.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #37 skrivet: 09 oktober 2006, 10:15:00 »
175 meter borrhål för IVT-alternativet tycker jag också är väl lite. Nu handlar det visserligen om Härjedalen men -2,3 grader in i medel (medel är också lite luddigt, det är temperaturen vintertid när pumpen går som mest som är det intressanta) verkar ändå för lite för bästa totalekonomi. IVT verkar ha -2 grader in som standarddimensionering för borrhål. Säger inget om firman är seriös eller inte, de använder sig bara av IVT levererat dimensioneringsprogram på vilket man kan ha synpunkter.

Det verkar var mycket vanligt att de som tar in offerter blir totalt förvirrade. Det handlar ju om rätt mycket pengar. Kommer man utanför storstadsområdena är det en betydande del av vad ett hus kostar. Som en tröst kan jag bara säga att väljer man något av de välkända fabrikaten, tar till borrhålet ordentligt (= ofta 20 % mer än offererat) och tar referenser på leverantören så blir man nöjd oavsett vad det står för namn på pumpen. I synnerhet om man har eldat olja tidigare. Återbetalningstiden blir ju i det här fallet 4-5 år. Jag räknar med 7 år för min anläggning (3 år kvar)och det är en av de bästa investeringar jag har gjort räknat på avkastningen på investerat kapital. Men var beredd på att det kan bli mer foderrör än offererade 6 meter (också standardvärde i offerterna).
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #38 skrivet: 09 oktober 2006, 14:40:26 »
Tänk på en sak. Köper man en vp då vill man ofta unna sig lite varmare än innan när värmen var svindyr..

väljer du en 9 kw får du mycket mera svindyr tillskottsel det blir man inge glad av.. ja skulle nog ta 12 kw minst....


Djup borra behövs men inst vill ju erbjuda ett lågt pris så dom snålar på metrarna.
Bra att borra maxdjupt för dig som har ett stort hus, men borrarn kommer garanterat försöka sluta borra i förtid!! Det tar längre tid på slutet av borran.
Men STÃ… PÃ… dig!! du ska ha djupet...

Härjedalen... burr...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #39 skrivet: 10 oktober 2006, 14:18:55 »
Har snackat med IVT-snubben nu iaf och enligt honom räcker C9 gott och väl, han menade att det i stort sett skulle räcka med en C7 ocksÃ¥. Däremot borrhÃ¥let tyckte han var för lite och rekommenderade 200-210 meter istället.  ???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #40 skrivet: 10 oktober 2006, 21:51:06 »
rolig inst... om du tar en 7 kw så blir det helt klart mycket tillskott.
Enorm skillnad blir det med en 12 kw....

Detta sagt särskilt med tanke pÃ¥ vad du sagt om din elpatron pÃ¥ 6 kw!!!!!!!  den ger säkert 6 kw men räcker inte!!!!!
DÃ¥ kommer inte heller 7 kw räcka det kan jag lova dig!! konfrontera installatören med denna uppgift!!!!! 

Om du tvivlar mät upp elpatronen för att se vad den ger... ev kan den kopplas om till 9 eller 12 kw sen kan man kolla lite om man tvångskör elpatronen...

Då kan man se sluttemp vid tvångskörning på fram o retur och rumstemp vid viss utetemp....

Efter en sån manöver får man lite kött på benen...

Köper du innan vintern??




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #41 skrivet: 10 oktober 2006, 22:58:14 »
Jag har gjort en beräkning med Nibes programvara (har ingen annan) och jag tycker definitivt att thermias borrdjup verkar vara osannorlikt klent tilltagna...

När det gäller storleken så håller jag med om att 8-9 kW räcker, mer kan iofs ge en något större besparing, men det är i så fall ytterst marginellt, kanske nån hundring/år.





Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #42 skrivet: 10 oktober 2006, 23:02:51 »
Såg att jag glömt att ändra den lägre taxan för huvudsäkringen, din pay-offtid blir alltså något längre än vad jag räknat på.

Dessutom, med typ 200 meter borra kan du klara dig rätt bra, du spar kanske ett par hundra kWh/år mindre, större skillnad är det inte, knappast lönt att tvingas till dubbla borrhål för att få den absolut maximala besparingen, men 200 meter tycker jag definitivt att du skall försöka få till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #43 skrivet: 11 oktober 2006, 08:56:29 »
rolig inst... om du tar en 7 kw så blir det helt klart mycket tillskott.
Enorm skillnad blir det med en 12 kw....

Detta sagt särskilt med tanke pÃ¥ vad du sagt om din elpatron pÃ¥ 6 kw!!!!!!!  den ger säkert 6 kw men räcker inte!!!!!
DÃ¥ kommer inte heller 7 kw räcka det kan jag lova dig!! konfrontera installatören med denna uppgift!!!!! 

Om du tvivlar mät upp elpatronen för att se vad den ger... ev kan den kopplas om till 9 eller 12 kw sen kan man kolla lite om man tvångskör elpatronen...

Då kan man se sluttemp vid tvångskörning på fram o retur och rumstemp vid viss utetemp....

Efter en sån manöver får man lite kött på benen...

Köper du innan vintern??

Jo jag känner mig lite smått skeptisk till att köra med 7kw. Om man läser mellan raderna vad han säger så utgår han helt och hållet från IVT's beräkningsprogram och inga "egna" åsikter. Han är som sagt ganska ny inom området, firman har funnits ett år, och som det känns idag så väljer jag nog en annan installatör.

Vad gäller temp och radiatorerna så har Thermiainstallatören varit hem och kikat, är för övrigt den enda installatören som faktiskt varit hem till oss, och vi har iaf tvårörssystem. Däremot så vet vi inte om det är hög eller låg tempsradiatorer. Pannan står idag på 60 grader och inte 70 grader som jag fått för mig.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #44 skrivet: 11 oktober 2006, 09:21:52 »
Jag har gjort en beräkning med Nibes programvara (har ingen annan) och jag tycker definitivt att thermias borrdjup verkar vara osannorlikt klent tilltagna...

När det gäller storleken så håller jag med om att 8-9 kW räcker, mer kan iofs ge en något större besparing, men det är i så fall ytterst marginellt, kanske nån hundring/år.


Är Thermias borrdjup på 2x133 respektive 2x129 meter för klent alltså eller menade du IVT's borrdjup?
Om man kör på ett hål för t ex Thermia så bör jag lägga djupet på uppåt 220 meter för att få det optimalt med andra ord? Oavsett om jag kör med Optimum 10 eller 12?

Om jag förstått det rätt så behöver Nibe Fighter 1230-8 tillskottsenergi om det är kallare än -12? Eller är jag ute och cyklar igen?

Som det ser ut nu så ligger Thermia närmast till hands, av de jag pratat med har jag fått "bäst" intryck av den installatören iaf.

Tack alla för råd och tips! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 688
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!