Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!  (läst 10012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« skrivet: 14 januari 2014, 06:32:07 »
Jag har sedan någon vecka problem med att utedelen frostar igen totalt.
Innedelen levererar värme som den ska men effekten blir naturligtvis sämre i takt med att den isar igen utomhus.
Den levererar faktiskt mer värme än förväntat givet utseendet på utedelen.

Den verkar köra avfrostningscykler som den ska - fläkten på utedelen stannar och man hör hur maskinen brummar.
Men baljan under maskinen får inget vattentillskott....

Av leverantören fick jag rådet att stödja avfrostningen genom att hälla ljummet vatten på utedelen men det hjälper bara temporärt.
Avfrostningen fungerade klanderfritt förra vintern. I november när det var som fuktigast kom det 12 l vatten per dygn i baljan.

Finns det någon idé på vad som kan vara fel? Tips på felsökning?
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2014, 07:24:13 »
Det kan ju naturligtvis vara nåt fel, men mer eller minder alla som har luftvärmepump råkar någon gång ut för det där när väder, effektbehov och hastiga temperaturförändringar gör att avfrostningsautomatiken kanske inte funkar riktigt som tänkt, detta med resultat att det blir fööör långt mellan avfrostningarna, is/frost fastnar i plåtarna vid sidan av förångaren, och när maskinen avfrostar så blir i och för sig själva förångaren isfri, men is/frost-schoket hänger kvar i plåtarna. Detta i sin tur gör att luftflödet blir dåligt, och effekten likaså.

Ofta kan man se att den frostar av insidan mer eller mindre som den ska om du kikar in genom fläkten framifrån, och den lilla effekt den sedan kan ge kommer mer eller mindre bara från den luft som piskas runt inuti själva värmepumpen.

Om du smälter isen/frosten med varmt vatten är det mycket möjligt att den kan gå länge igen innan du får samma problem.
Återkommer problemet har du nog något fel, ofta beror det på tempgivarfel (lossnad givare, felvisande, eller givare infrusen i is)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2014, 07:44:19 »
Ofta kan man se att den frostar av insidan mer eller mindre som den ska om du kikar in genom fläkten framifrån, och den lilla effekt den sedan kan ge kommer mer eller mindre bara från den luft som piskas runt inuti själva värmepumpen.
Den är duktigt frostig på båda sidorna.
Man ser inte lamellerna på insidan när man tittar rakt framifrån, förutom 2-3 hål i femkronasstorlek där man ser metallen.
Fläkten kan dock rotera fritt - än så länge.
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2014, 07:50:22 »
Man brukar kunna se att isen efter en avfrostningscykel inte sitter fast på lamellerna längre.
För den avfrostar väl?
Annars kan det vara fyrvägsventilen som inte växlar.
Om du lägger om den till kyldrift, kyler den rumsluften då?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2014, 08:32:26 »
Man brukar kunna se att isen efter en avfrostningscykel inte sitter fast på lamellerna längre.
För den avfrostar väl?
Jag övervakade nyss en hel avfrostningcykel.
Fläktarna stannar först på både inom- och utomhusdelen (OK).
Efter några sekunder börjar utomhusdelen brumma och man hör väsande ljud, då och då knäpper det till.
Men inget rinnande vatten. Ingen skillnad på "snön" som täcker insidan av enheten, den smälta isen som ligget i botten är förmodligen från de 3 ggr jag avfrostat den manuellt med varmvatten (första gången m h a en kupévärmare).
En tid senare (1-2 minuter?) sluter den brumma och fläkten sparkar igång igen.

Annars kan det vara fyrvägsventilen som inte växlar.
Om du lägger om den till kyldrift, kyler den rumsluften då?
Jag märker att värmen blir lägre vid växling till kyldrift.
Den går inte att ställa lägre än +16 C men det känns som att det kan vara "rätt". Utomhusdelens fläkt stannade den korta stund jag körde med kyldrift.

147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2014, 09:59:37 »
Om den slutar avfrosta redan efter 1-2 minuter verkar det vara nåt skumt, en avfrostningscykel bör väl i i vart fall 7-8 minuter.
På många maskiner har kompressorn inte varvat upp så mycket efter 1 minut att det har börjat synas något av avfrostningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2014, 10:31:36 »
Jag märker att värmen blir lägre vid växling till kyldrift.
Den går inte att ställa lägre än +16 C men det känns som att det kan vara "rätt". Utomhusdelens fläkt stannade den korta stund jag körde med kyldrift.

Om fläkten stannar så stannar nog även kompressorn och då blir det inte vidare kyleffekt. Det du känner är förmodligen bara kyleffekten som blir av att innedelen blåser runt rumsluften?
För att kolla om 4-vägsventilen funkar måste du få kompressorn att gå i kylläge. Då skall förångaren ute bli varm om allt funkar som det skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2014, 10:52:34 »
För att kolla om 4-vägsventilen funkar måste du få kompressorn att gå i kylläge. Då skall förångaren ute bli varm om allt funkar som det skall.
Ok - ska göra nytt försök och låta den köra längre tid. Har aldrig känt behovet av att köra kyldrift tidigare.
Om kylläget fungerar så borde den till viss del "avfrosta" utedelen (fast mindre effektivt än "riktig" avfrostning)?

Jag får klocka mer exakt först hur avfrostningscyklerna är, gör en test under lunchen...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2014, 10:56:42 »
Ja, i kylläge vänder den processen så att utedelen blir varm och innedelen kall - Precis som vid en avfrostning. Skillnaden är att utefläkten går i kylläget, så kondensorn blir inte lika varm som vid en avfrostning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2014, 13:22:56 »
Om den slutar avfrosta redan efter 1-2 minuter verkar det vara nåt skumt, en avfrostningscykel bör väl i i vart fall 7-8 minuter.
Nu har jag klockat tiderna, när jag kom hem till lunch så höll den på med "avfrostning".
Jag startade tidmätningen när innedelen startade upp igen:

40-41 min drift (heat, fläktläge 3 av 4).
Innedelen och utedelen stannar.
6½ minut avfrostning (3½ minut högfrekvent brummande, sedan gradvis avtagande).
Innedelen startar igen

Det verkar som avfrostningscykeln i sig är "korrekt"? Jag missbedömde visst tiden, tiden går fort när man tittar på en avfrostning...

Inget synligt resultat efter avfrostning. Det är ca -1 C ute och lätt snöfall.
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2014, 14:51:40 »
Har nu kört den på kylläge (+16 C) i 67 minuter. Fläkten på utedelen snurrar långsamt och innedelen blåser på utan värme.
Fläkten på utedelen kanske inte startar omedelbart så det var därför jag missade det tidigare.

Det är svårt att avgöra om det bara är inomhusluften (+21 C) eller om det kyls något.
Jag kan inte se någon skillnad på snön på utomhusenheten efter körningen men å andra sidan så ser man inte mycket av lamellerna över huvud taget.
Den har åtminstone inte smält "massor", ingen tendens till smältvatten vad jag kan se.

147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2014, 15:09:59 »
Då skulle jag tippa på att det är fyrvägsventilen som kärvar eller styrningen av den som har pajat. Om du har möjlighet så kan testa att knacka lite på ventilen och ställa om den några gånger mellan värme- och kylläge. Du skulle även kunna mäta på den om spänningen på ingångarna ändras när du ställer om den. Tänk på att det är 230V, så viss försiktighet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2014, 15:23:46 »
Om fyrvägsventilen kärvar, är det så att den inte kan ställa om till uppvärmning av utedelen då (=producera kyla eller avfrosta)?
Får gräva lite i servicemanualen och se var den är belägen, gissningsvis nära styrkortet till höger...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2014, 15:32:47 »
Den sitter i kylkretsen och ser ut som ett lite grövre rör med flera tunna rör anslutna till. Åsså sitter det en elanslutning på den...

Den mässingsfärgade prylen mitt i bilden:

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Mitsubishi 25 VABH Kirigamine - avfrostar inte!
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2014, 16:12:33 »
Tack för bilden, den blir nog hjälpsam.
Lyckades komma in i "Service mode" på fjärren. 11 blink/pip på inomhusenheten.
"DC voltage of inverter cannot be detected normally." alternativt "Each phase current of compressor cannot be detected normally."
med tipset att "Check inverter/compressor".
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!