Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Märkesspecifikt luft/luft => Värmepumpar - Luft/luft => Värmepumpar och installationsfrågor. => Mitsubishi Electric => Ämnet startat av: Schnappi skrivet 14 januari 2014, 06:32:07
-
Jag har sedan någon vecka problem med att utedelen frostar igen totalt.
Innedelen levererar värme som den ska men effekten blir naturligtvis sämre i takt med att den isar igen utomhus.
Den levererar faktiskt mer värme än förväntat givet utseendet på utedelen.
Den verkar köra avfrostningscykler som den ska - fläkten på utedelen stannar och man hör hur maskinen brummar.
Men baljan under maskinen får inget vattentillskott....
Av leverantören fick jag rådet att stödja avfrostningen genom att hälla ljummet vatten på utedelen men det hjälper bara temporärt.
Avfrostningen fungerade klanderfritt förra vintern. I november när det var som fuktigast kom det 12 l vatten per dygn i baljan.
Finns det någon idé på vad som kan vara fel? Tips på felsökning?
-
Det kan ju naturligtvis vara nåt fel, men mer eller minder alla som har luftvärmepump råkar någon gång ut för det där när väder, effektbehov och hastiga temperaturförändringar gör att avfrostningsautomatiken kanske inte funkar riktigt som tänkt, detta med resultat att det blir fööör långt mellan avfrostningarna, is/frost fastnar i plåtarna vid sidan av förångaren, och när maskinen avfrostar så blir i och för sig själva förångaren isfri, men is/frost-schoket hänger kvar i plåtarna. Detta i sin tur gör att luftflödet blir dåligt, och effekten likaså.
Ofta kan man se att den frostar av insidan mer eller mindre som den ska om du kikar in genom fläkten framifrån, och den lilla effekt den sedan kan ge kommer mer eller mindre bara från den luft som piskas runt inuti själva värmepumpen.
Om du smälter isen/frosten med varmt vatten är det mycket möjligt att den kan gå länge igen innan du får samma problem.
Återkommer problemet har du nog något fel, ofta beror det på tempgivarfel (lossnad givare, felvisande, eller givare infrusen i is)
-
Ofta kan man se att den frostar av insidan mer eller mindre som den ska om du kikar in genom fläkten framifrån, och den lilla effekt den sedan kan ge kommer mer eller mindre bara från den luft som piskas runt inuti själva värmepumpen.
Den är duktigt frostig på båda sidorna.
Man ser inte lamellerna på insidan när man tittar rakt framifrån, förutom 2-3 hål i femkronasstorlek där man ser metallen.
Fläkten kan dock rotera fritt - än så länge.
-
Man brukar kunna se att isen efter en avfrostningscykel inte sitter fast på lamellerna längre.
För den avfrostar väl?
Annars kan det vara fyrvägsventilen som inte växlar.
Om du lägger om den till kyldrift, kyler den rumsluften då?
-
Man brukar kunna se att isen efter en avfrostningscykel inte sitter fast på lamellerna längre.
För den avfrostar väl?
Jag övervakade nyss en hel avfrostningcykel.
Fläktarna stannar först på både inom- och utomhusdelen (OK).
Efter några sekunder börjar utomhusdelen brumma och man hör väsande ljud, då och då knäpper det till.
Men inget rinnande vatten. Ingen skillnad på "snön" som täcker insidan av enheten, den smälta isen som ligget i botten är förmodligen från de 3 ggr jag avfrostat den manuellt med varmvatten (första gången m h a en kupévärmare).
En tid senare (1-2 minuter?) sluter den brumma och fläkten sparkar igång igen.
Annars kan det vara fyrvägsventilen som inte växlar.
Om du lägger om den till kyldrift, kyler den rumsluften då?
Jag märker att värmen blir lägre vid växling till kyldrift.
Den går inte att ställa lägre än +16 C men det känns som att det kan vara "rätt". Utomhusdelens fläkt stannade den korta stund jag körde med kyldrift.
-
Om den slutar avfrosta redan efter 1-2 minuter verkar det vara nåt skumt, en avfrostningscykel bör väl i i vart fall 7-8 minuter.
På många maskiner har kompressorn inte varvat upp så mycket efter 1 minut att det har börjat synas något av avfrostningen.
-
Jag märker att värmen blir lägre vid växling till kyldrift.
Den går inte att ställa lägre än +16 C men det känns som att det kan vara "rätt". Utomhusdelens fläkt stannade den korta stund jag körde med kyldrift.
Om fläkten stannar så stannar nog även kompressorn och då blir det inte vidare kyleffekt. Det du känner är förmodligen bara kyleffekten som blir av att innedelen blåser runt rumsluften?
För att kolla om 4-vägsventilen funkar måste du få kompressorn att gå i kylläge. Då skall förångaren ute bli varm om allt funkar som det skall.
-
För att kolla om 4-vägsventilen funkar måste du få kompressorn att gå i kylläge. Då skall förångaren ute bli varm om allt funkar som det skall.
Ok - ska göra nytt försök och låta den köra längre tid. Har aldrig känt behovet av att köra kyldrift tidigare.
Om kylläget fungerar så borde den till viss del "avfrosta" utedelen (fast mindre effektivt än "riktig" avfrostning)?
Jag får klocka mer exakt först hur avfrostningscyklerna är, gör en test under lunchen...
-
Ja, i kylläge vänder den processen så att utedelen blir varm och innedelen kall - Precis som vid en avfrostning. Skillnaden är att utefläkten går i kylläget, så kondensorn blir inte lika varm som vid en avfrostning.
-
Om den slutar avfrosta redan efter 1-2 minuter verkar det vara nåt skumt, en avfrostningscykel bör väl i i vart fall 7-8 minuter.
Nu har jag klockat tiderna, när jag kom hem till lunch så höll den på med "avfrostning".
Jag startade tidmätningen när innedelen startade upp igen:
40-41 min drift (heat, fläktläge 3 av 4).
Innedelen och utedelen stannar.
6½ minut avfrostning (3½ minut högfrekvent brummande, sedan gradvis avtagande).
Innedelen startar igen
Det verkar som avfrostningscykeln i sig är "korrekt"? Jag missbedömde visst tiden, tiden går fort när man tittar på en avfrostning...
Inget synligt resultat efter avfrostning. Det är ca -1 C ute och lätt snöfall.
-
Har nu kört den på kylläge (+16 C) i 67 minuter. Fläkten på utedelen snurrar långsamt och innedelen blåser på utan värme.
Fläkten på utedelen kanske inte startar omedelbart så det var därför jag missade det tidigare.
Det är svårt att avgöra om det bara är inomhusluften (+21 C) eller om det kyls något.
Jag kan inte se någon skillnad på snön på utomhusenheten efter körningen men å andra sidan så ser man inte mycket av lamellerna över huvud taget.
Den har åtminstone inte smält "massor", ingen tendens till smältvatten vad jag kan se.
-
Då skulle jag tippa på att det är fyrvägsventilen som kärvar eller styrningen av den som har pajat. Om du har möjlighet så kan testa att knacka lite på ventilen och ställa om den några gånger mellan värme- och kylläge. Du skulle även kunna mäta på den om spänningen på ingångarna ändras när du ställer om den. Tänk på att det är 230V, så viss försiktighet...
-
Om fyrvägsventilen kärvar, är det så att den inte kan ställa om till uppvärmning av utedelen då (=producera kyla eller avfrosta)?
Får gräva lite i servicemanualen och se var den är belägen, gissningsvis nära styrkortet till höger...
-
Den sitter i kylkretsen och ser ut som ett lite grövre rör med flera tunna rör anslutna till. Åsså sitter det en elanslutning på den...
Den mässingsfärgade prylen mitt i bilden:
(http://www.varmepumpsforum.com/mkportal/modules/gallery/album/a_213.jpg)
-
Tack för bilden, den blir nog hjälpsam.
Lyckades komma in i "Service mode" på fjärren. 11 blink/pip på inomhusenheten.
"DC voltage of inverter cannot be detected normally." alternativt "Each phase current of compressor cannot be detected normally."
med tipset att "Check inverter/compressor".
-
Ett tips bara om du ska testa på AC drift, du ställer inte den på kylläge genom att ställa temperaturen på +16C, det gör du genom att trycka på "mode" knappen tills en snöflinga syns på fjärren. Men det har du säkert räknat ut? :)
-
Ett tips bara om du ska testa på AC drift, du ställer inte den på kylläge genom att ställa temperaturen på +16C, det gör du genom att trycka på "mode" knappen tills en snöflinga syns på fjärren. Men det har du säkert räknat ut? :)
Yes box, kör AC genom att bläddra fram den med "mode".
Kikade på en sprängskiss på pumpen, 4-vägsventilen verkar sitta tidigt i rörslingan när den går in i utedelen. Verkar vara smart att den kan växla om driften genom att styra om gasen till resp sida av kompressorn.
-
Har jag kontrollmätt resistansen för 5 st termistorer, kompressorn, 2 st spolar och "defrost heater" enligt servicemanual.
Alla tycks ha en resistans som stämmer överens med utomhustemperaturen.
Då är det fyrvägsventilen kvar, får kontrollera den imorgon efter snöskottningen...