Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gräva ner slang för jordvärme  (läst 23371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Gräva ner slang för jordvärme
« skrivet: 08 maj 2006, 16:31:33 »

Hej alla!

Jag tänkte gräva ner slang för jordvärme. Vad jag förstått så är det bara fördelar om man lägger ner så mycket man kan då man ändå gör det. Jag funderar på att lägga 2x400 m på min åkermark som jag har runt huset.
Pumpen blir troligen en Nibe Fighter på 8 eller 10 kw, vill ha slangkapacitet för en 10 kw.

Rummet som värmepumpen skall stå i har gjuten platta. Under plattan blev det lagt två st 110 dräneringsrör som var tänkt för matningen av jordvärmeslangen.
Kan jag då dra en matarledning genom dräneringsrören ut till en fördelningsbrunn där jag sedan fördelar slangen till två slingor? Kan jag ta samma dimension på matarledningen (40 mm) som till slingorna? Eller behövs en grövre?

Ca 90-100 m nedanför huset så ligger det en sjö där åkermarken närmast är väldigt sumpig och vattensjuk, svämmar över varje vår, vilket borde vara bra för jordslangen.
Skulle man kunna ha fördelningsbrunnen till slingorna ända där nere? Eller skall jag ha fördelningsbrunnen vid tomtgränsen (20m från pumpen) och sedan gå med slingorna ner mot sjön?

Tacksam för tips och idéer.
Mv. /Alf

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2006, 22:29:53 »
Jag tycker du ska dra in båda slangarna i huset. Slangens diameter är ju "bara" 40mm så du borde kunna få igenom två stycken tillsammans med isoleringen om du lägger denna runt båda slangarna samtidigt. En svaghet annars kan vara just fördelningsbrunnen som det gärna blir rimfrost i. Nu borde du ju inte ha något problem om du lägger så mycket som 2*400m till en 10kw VP

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad AKBE

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2006, 22:48:41 »
     Jag tycker ocksÃ¥ du ska dra in bÃ¥da slingorna du slipper skarvar som du inte har koll pÃ¥ jag har kört sÃ¥ i 10 Ã¥r fung. kanon 2 400m räcker nog bra länge. Mina ca 600m hÃ¥ller +2grader som lägst in till pump. *vinkar*
bor äldre trävilla 145kvm,v.syst. hembyggd värmepump i garage +15gr. kulvert jordvärmeslingor 600m,byggt 1994 fungerar bra utan tillskottsvärme R22.Förbrukn. 8-10000 kwt/år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2006, 08:15:01 »
HÃ¥ller med, ju mindre kopplingar som du inte har koll pÃ¥, desto bättre. Du kommer att sova bättre om du kan slänga en blick pÃ¥ alla kopplingar dÃ¥ och dÃ¥!  ;)

Om du ändå skarvar utomhus, använd gärna lite grövre slang fram till fördelaren, sätt fördelaren så nära huset som möjligt, annars tappar du fördelarna med dubbla slingor och installationskostnaden blir hög (om du drar grövre slang lång sträcka). Har kostnaden ingen större betydelse så kan du dra en grövre slang ganska långt innan fördelaren, men det finns inga fördelar med det, förutom att du behöver göra mindre åverkan på tomten.

Om det är åverkan på tomtmarken du är bekymrad över, lägg hellre båda lingorna i samma grav (på tomten), se bara till att separera utgående och inkommande ordentligt, helst minst 150 cm mellan utgående och inkommande så att de inte parasiterar på varann.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jawa68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2006, 08:18:32 »
Har ungefär samma situation som Alf och tänker placera en fördelningsbrunn strax utanför väggen. Det jag funderar på är hur jag ska bygga fördelningsbrunnen så att den blir så bra som möjligt. Idéer vad gäller utförande, storlek, isolering osv?
/Göran

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2006, 08:23:02 »
Jag har ingen erfarenhet av det, men rent logiskt - ju större desto bättre, räkna med att du någon gång kommer att behöva ta isär kopplingarna. Du bör alltså ha gott om plats för verktyg och kroppsdelar som behövs för att kunna mekka med kopplingarna - även när de är i sämre skick än nyskick!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2006, 12:18:57 »
Min erfarenhet:
Fördelare i brunn (1m cementring) utanför källaren. Installerad -82. Har haft problem med läckage, dock inte i fördelaren. Inge kul när det strular och grejorna sitter otillgängligt. fiR:

Om fördelaren sitter inne i huset kan du:
Lättare kontrollera att slingorna har jämn belastning.
Lättare lufta ur en slinga åt gången, antagligen blir det väl något ingrepp i anläggningen under dess livslängd.
Lättare stänga av en slinga om det skulle bli tok med den. ???

Tänk pÃ¥ att du kanske mÃ¥ste komma Ã¥t fördelaren i januari.  :(

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2006, 18:59:31 »
Spinner på i denna tråd för att passa på att fråga, vilket djup tror ni att jag måste ned på här uppe i Norr, Vuollerim, 2,5mil
nedan Polcirkeln? Vad ligger du på för djup Richard? Jag har hört en rekomendation att den skall ligga på 120cm.

Skall heva ned 2*300m nu på lördag, därav funderingen.

 Sc:,h
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Alff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2006, 22:50:05 »
Hej igen,

Nu med facit i hand så skulle jag givetvis ha lagt ner 4 st dräneringsrör innan plattan gjöts!
Mitt dilemma är att jag troligen måste isolera slangen innan jag sticker in dem i rören under plattan. Annars blir det väl tjäle under plattan, vad tror ni? Slangen kommer att gå ca 5-6 m under plattan...Bara luften runt slangen i dräneringsrören räcker väl inte?
Med en fördelningsbrunn ute (ca20 meter) så kanske man kan mata den med 2x 50 mm slang som bör kunna få plats i dräneringrören med isolering (armaflex).

Skulle det fungera, vad tror ni? Dvs mata fördelningsbrunnen med 2x20 m slang (50mm) sedan koppla in på 2 x 400m(40mm slang). Eller försvinner vitsen/fördelen med två slingor nu?

mvh/ Alf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2006, 15:37:47 »
Spinner på i denna tråd för att passa på att fråga, vilket djup tror ni att jag måste ned på här uppe i Norr, Vuollerim, 2,5mil
nedan Polcirkeln? Vad ligger du på för djup Richard? Jag har hört en rekomendation att den skall ligga på 120cm.

Skall heva ned 2*300m nu på lördag, därav funderingen.

 Sc:,h

Sätt dem på 1 meters djup där du har snötäckt/okladdat av skotrarna, lite djupare (120 cm) där du vet med dig att du kladdar snön med skotern, där du skottar kan du gräva ned dem 120-150 cm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2006, 15:40:15 »
Hej igen,

Nu med facit i hand så skulle jag givetvis ha lagt ner 4 st dräneringsrör innan plattan gjöts!
Mitt dilemma är att jag troligen måste isolera slangen innan jag sticker in dem i rören under plattan. Annars blir det väl tjäle under plattan, vad tror ni? Slangen kommer att gå ca 5-6 m under plattan...Bara luften runt slangen i dräneringsrören räcker väl inte?
Med en fördelningsbrunn ute (ca20 meter) så kanske man kan mata den med 2x 50 mm slang som bör kunna få plats i dräneringrören med isolering (armaflex).

Skulle det fungera, vad tror ni? Dvs mata fördelningsbrunnen med 2x20 m slang (50mm) sedan koppla in på 2 x 400m(40mm slang). Eller försvinner vitsen/fördelen med två slingor nu?

mvh/ Alf


Jag tycker rent allmänt att det känns lite chansartat med rören under plattan, blir det minusgrader hjälper det inte med någon centimeter isolering, du kommer att få tjäle ändå, finns ingen fukt under plattan, och det är ordentligt dränerat borde det inte spela nån roll, men jag vågar inte råda dig i detta fall. Sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2006, 00:18:48 »

Citera
men jag vågar inte råda dig i detta fall. Sorry.
  :'(......

Bara att kavla upp skjortärmarna, lägga in en ny snus. Trots allt så får man ju lite motion av all vedhuggning.... ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2006, 07:12:49 »
Kan väl tillägga att jag tror att det går bra att dra slangarna i rören. Men att tro är att inte veta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alff

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2006, 16:45:32 »

Har idag fÃ¥tt rÃ¥d av tvÃ¥ andra kunniga personer som har erfarenhet och kompetens pÃ¥ omrÃ¥det, bÃ¥da avrÃ¥dde bestämt att i mitt fall förlägga slangen under plattan trots att jag kan isolera med en tunnare armaflex. Risken för framtida problem med permafrost och tjälskador är stora sade de.  :'(

Lösningen blir nog att strunta i rören under plattan och i stället ha genomföringen av slangarna genom ena gavelväggen. Inne i "pannrummet" dras sedan ledningarna synliga efter innerväggen fram till värmepumpen.
Tyvärr sÃ¥ medför detta andra förutsättningar och problem som gör det hela lite komplicerat. Bla sÃ¥ mÃ¥ste graven med avloppsrören och vattenledningen passeras  >:( Gud vad jag saknar en rÃ¥ fuktig källare nu.. ;D
Tänker ligga lågt ett tag nu så man inte förhastar sig. Måste finna en vettig långsiktigt fungerande lösning innan man drar igång det hela.

Mvh/ Alf



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gräva ner slang för jordvärme
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2006, 09:45:47 »
Slangarna, isolerade, i rör med luft runt omkring borde inte kunna leda så mycket "kyla" till marken att permafrost uppstår. Inte ens tjäle borde kunna uppstå. Du skulle kunna sätta in en (två) t-koppling utanför huset, logga tempen i slangen med antingen en temperaturlogger eller en vanlig ute/innegivare, vars utegivare du sätter i rören under plattan. Om det visar sig hålla under 0 grader någon tid på året så kan du relativt enkelt koppla om slangarna första sommarn.

Rimligtvis borde värmen från marken, plattan och läckaget från huset vara "större" än den kyla som kan ta sig genom slangen, isoleringen och sedan vidare genom luften i röret och ut i marken/plattan. Tycker jag i alla fall.

Ett förslag, men du måste själv fatta beslut. Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!