Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump bättre än bergvärmepump i nÃ¥got läge?  (läst 5865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Har ett äldre hus med bergvärmepump från 2008. Den kör on-off med utekompenserad returtemperatur.
Tycker det går rätt lite el åt för uppvärmning, i alla fall vad man skulle kunna tro om ett större äldre hus.

Men när man nu kommer fram till vårtemperaturerna, säg från åtta-nio plusgrader och uppåt till där man inte längre har något värmebehov, typ femton grader kanske så behöver man ändå lite värmetillskott inne.

Tycker dock att det blir relativt korta gångtider på värmepumpen i dom temperaturerna. Det sliter ju med dessa täta start och stopp. Plus att det känns inte riktigt så varmt inne då kurvan är lagd så att det är ju inte så höga temperaturer i vattensystemet när det är så pass varmt ute.
Jo, klart man kan ju knäcka kurvan så klart.

Men funderade då på om det vid dessa temperaturer i något läge är mer lönsamt att ha en luftvärmepump som komplement som värmer det där lilla som behövs när det är milt ute istället för att köra bergvärmen?
D.v.s. ingen värmeproduktion (bara varmvatten) i BVP och att man kör LVP från typ åtta plusgrader och uppåt?

Är inte enbart en lönsamhetsfaktor utan jag inbillar mig också att en innerdel som cirkulerar luften och sprider värme skulle upplevas som lite behagligare vid milda utetemperaturer än det gör med relativt låga temperaturer på radiatorerna. Radiatorerna släpper inte så mycket värme ifrån sig när det är milt ute p.g.a. de lägre vattentemperaturerna och därmed blir det inte så stor självcirkulation på luften där varm luft stiger och kall luft sjunker i rummet.

Idag hade jag ca 6 grader på KB-systemet in till BVP och ute är det ca 8 grader. Som sagt, är BVP så mycket effektivare att den ändå tar hem segern mot LVP i energieffektivitet eller vinner LVP i dessa mildare temperaturer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Min åsikt är att det blir mycket skrik för lite ull.
En LLVP kostar väl minst 15 kkr inkl installation och den kan kanske spara max ett par hundringar/år i uppvärmning då utelufttemp ligger mellan +7 och +15 jämfört med bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Känner mycket väl till problematiken. Lågtemp. system och just det du upplever. För min del så brukar jag ställa upp rumstermostat nån enstaka gång vid behov och har möjlighet till sommaruppvärmning(min framledning, gäller källare).
Knäcka kurvan verkar vara bästa, billigaste alternativ? Men komfort är mycket värt. Du kanske är lite mera beroende av naturligt luft rörelse. Har du nån form av mekanisk ventilation?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Knäcka kurvan verkar vara bästa, billigaste alternativ? Men komfort är mycket värt. Du kanske är lite mera beroende av naturligt luft rörelse. Har du nån form av mekanisk ventilation?

Nej, ingen mekanisk ventilation mer än spiskåpan. Har självdragsventilation och ett inte helt tätt hus från 1931.
Allt är som sagt inte bara en fråga om lönsamhet även om jag är nyfiken på den ena tekniken vs den andra och vilken som presterar bäst i det området. Utan det är ju även en komfortgrej. Ljummen/varm luft som cirkulerar lite grann är rätt behagligt och det blir ett lite annorlunda klimat av det jämfört med en halvljummen radiator vid ytterväggen under ett fönster.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De flesta luftvärmepumpar går on/off också när energibehovet är litet.
Dessutom så stannar de om inblåsningstemperaturen blir under 26-28 grader för att man inte skall uppleva cirkulationen som kalldrag.
Alltså, i luftvärmepumparna finns inbyggda skydd mot att ägarna skall uppleva draget som besvärande, så din teori om "behagligt ljummen luft" tror jag inte så mycket på.
Tvärt om så anser jag att man måste ha någon grad varmare inne för att inte frysa om det finns ett påtagligt luftflöde i huset.
Kyleffekten du vet...

Kroppens yt-temperatur ligger på ca 28 grader, allt under det upplevs som kallt om det finns ett luftflöde som för bort värme från kroppen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om det är komfort du är ute efter knäck kurvan så du får ok temp inne en l/l pump låter en del vilket inte bidrar till komforten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Om man som jag har en källare som inte håller mer än 19-20 grader (det är svårt att få högre temp) och kör berg vp lite då och då för att hålla fukt borta (vid sommartemp) känns det mer befogat att köpa luft/luft pump (billig qlima tex) för att få ett mer behagligt klimat och att få bort fukt. Kan tänka mig att man också skonar berg vp som får gå rätt mkt som on/off pump. Å andra sidan kanske en fläkt konvektor skulle vara smartare...?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En billig konventionell avfuktare både avfuktar och värmer lite, du kanske skulle prova det?
Kanske har du någon bekant som har en avfuktare du kan låna en period?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Tack för tipset men jag har redan en luftavfuktare som går rätt flitigt dock är ju värmen inte så mkt att hurra för i min källare i alla fall. Coop på luft pumparna mäts vid 7 gr. Vad blir det för coop vid 15-20 gr?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den blir skyhög.
Kostnaden för att värma källaren över sommaren blir helt försumbar.
Att värma de 2-3 grader du behöver med direktel skulle inte heller kosta många kronor, så payoff-tiden på värmepumpen kan no bli lång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det sliter ju med dessa täta start och stopp.

Det har ju retts ut sedan tidigare att start och stopp inte sliter nämnvärt på en kylkompressor som står i rumstemperatur, och i synnerhet inte om stopptiderna är så korta att kompressorn fortfarande är varm vid nästa start. En stor bergvärmepumpskompressor som dessutom har en del isolering runt sig håller nog värmen ett par timmar efter stopp.

De starter som verkligen sliter på en kylkompressor, är dels starter då den har stått så länge att oljefilmen är borta ur alla glidlager (dvs om den har stått flera dygn), och dels starter då kompressorn och stora delar av kylmediekretsen är så kall att det finns kondenserat kylmedium i kompressoroljan. Luftvärmepumpar och annan utrustning som har kompressorn utomhus, brukar vara försedda med någon form av kompressorvärme för att skona kompressorn från den senare sortens kallstarter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Har en liten värmefläkt som familjemedlem får använda på begränsat utrymme om det känns lite kallt nån gång.
Och kamin som eldas när det känns lite rått.
Lowtech och låg kostnad.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det har ju retts ut sedan tidigare att start och stopp inte sliter nämnvärt på en kylkompressor som står i rumstemperatur, och i synnerhet inte om stopptiderna är så korta att kompressorn fortfarande är varm vid nästa start. En stor bergvärmepumpskompressor som dessutom har en del isolering runt sig håller nog värmen ett par timmar efter stopp.

De starter som verkligen sliter på en kylkompressor, är dels starter då den har stått så länge att oljefilmen är borta ur alla glidlager (dvs om den har stått flera dygn), och dels starter då kompressorn och stora delar av kylmediekretsen är så kall att det finns kondenserat kylmedium i kompressoroljan. Luftvärmepumpar och annan utrustning som har kompressorn utomhus, brukar vara försedda med någon form av kompressorvärme för att skona kompressorn från den senare sortens kallstarter.

Den utredningen är vi nog inte helt eniga om, jag vet i alla fall ett antal värmepumpar som havererat efter rätt kort tid när växelventilen läckt, så att den stått och gjort "tappvarmvatten" med 10 minuters intervaller.
Det kan ju iofs ha att göra med de höga temperaturerna just vid den typen av körning, men jag skulle absolut avråda från sommarvärme i källare med on/off-pump utan arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Det snackar ju inte bara kronor och ören utan komfort också. En luftpump som kontinuerligt värmer och cirkulerar luften måste ju göra väldigt gott i en lite kall källare. Just nu går bergvärmepumpen igång väldigt sporadiskt och man upplever ingen direkt effekt, men okej, jag har ju inte så stora element.

 Richard, vad menar du med "sommarvärme" i denna mening?: "jag skulle absolut avrÃ¥da frÃ¥n sommarvärme i källare med on/off-pump utan arbetstank".
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du upplever att du får dålig värme från dina raddar är det ju enkelt att justera kurvan så dom lämnar mera effekt. Jag skulle inte skaffa en luft luft om jag hade ett tyst vatten buret system bättre att använda det på bästa sätt. Om man ska köra sommarvärme mot ett fåtal radiatorer bör man ha arbetstank med separat cp till rd så att vp får lite mera volym att jobba mot och även får rätt flöde trots att i stort sett hela rad systemet är avstängt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!