Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aspirotor  (läst 9839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Aspirotor
« skrivet: 27 augusti 2008, 13:01:17 »
Jag kan bara hitta en tidigare förekomst i forumet, för fyra Ã¥r sedan. Kanske dags att se om nÃ¥gon tror pÃ¥ idén idag  Sc:,h ?

http://www.nspab.se/page.php?id=62

Själv tycker jag att det verkar smart för att få lite drag genom murstocken nu när pannan är borta. Skyddar mot regn också om jag förstår saken rätt. Blåser gör det ofta på berget där jag bor, dumt att inte utnyttja det om det nu principen fungerar.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Aspirotor
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2008, 13:05:49 »
Jag satte dite en så'n för 10 år sedan.
Jag tror inte den har någon större effekt men jag har låtit den sitta ändå.
När det blåser så drar det i skorstenen även utan aspirotor.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Aspirotor
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2008, 13:23:14 »
Ok, har du märkt av de andra positiva egenskaperna då, som kallrasskydd och hålla regnet borta? Har du behövt göra något underhåll?

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Aspirotor
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2008, 13:33:46 »
Jag skaffade den för att bli av med kondensen från ojepannan. Det hjälpte inte märkbart (fast den skulle vara så bra). Det som hjälpte var att installera dragregulatorn på rätt sätt.

Jag eldar fortfarande i pipan, nu med pellets, så jag kan inte säga hur det blivit utan pannan.
En gÃ¥ng om Ã¥ret, när sotaren ska komma, tar jag bort aspirotorn. Det brukar dröja mellan en vecka och en mÃ¥nad innan den kommer tillbaka  :-[  Undertiden märker jag ingen skilnad.


mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Aspirotor
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2008, 16:07:53 »
Jag kan bara hitta en tidigare förekomst i forumet, för fyra Ã¥r sedan. Kanske dags att se om nÃ¥gon tror pÃ¥ idén idag  Sc:,h ?

http://www.nspab.se/page.php?id=62

Själv tycker jag att det verkar smart för att få lite drag genom murstocken nu när pannan är borta. Skyddar mot regn också om jag förstår saken rätt. Blåser gör det ofta på berget där jag bor, dumt att inte utnyttja det om det nu principen fungerar.

/Paj

Hej Jag använder aspirator för att förbättra självdraget i huset.
Funkar bra. Om det blir ett väldigt fint regn kan det komma någon droppe vatten förbli men det är marginellt.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Aspirotor
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2008, 16:50:23 »
Jag kan bara hitta en tidigare förekomst i forumet, för fyra Ã¥r sedan. Kanske dags att se om nÃ¥gon tror pÃ¥ idén idag  Sc:,h ?

http://www.nspab.se/page.php?id=62

Själv tycker jag att det verkar smart för att få lite drag genom murstocken nu när pannan är borta. Skyddar mot regn också om jag förstår saken rätt. Blåser gör det ofta på berget där jag bor, dumt att inte utnyttja det om det nu principen fungerar.

/Paj

Aspirotorn är egentligen tänkt för att hindra "baksug", den förekommer flitigt i England och USA och hjälper till med självdraget när det är smällvarmt ute där och håller även nere draget när det blåser upp till full storm. Däremot är det tveksamt att den förhindrar vatteninträngning helt, det kan begränsa i viss mån men jag känner folk i Kalifornien som bor vid kusten där det kom in vatten i ventkanalerna när det var rejäla oväder, och där har nästan varje hus flera aspiratorer på taket.

Det som irriterar mig är dels priserna här hemma som startar från 2.400 och uppåt, kostar runt 23 USD i USA, och jänkarna har också en båge runt som skyddar mot fågel som lätt kan ställa till det.

Typisk svensk annons model mycket dyr.....
http://friannons.se/VisaAnnons.php?AnnId=70005444

Typiskt byggvaruhus i USA:
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10051&langId=-1&catalogId=10053&productId=100019017
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!