Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ny här med IVT hemma  (läst 1841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tudor_47

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
ny här med IVT hemma
« skrivet: 23 februari 2007, 13:43:11 »
Hej

Har precis hittat detta forum då det trilskas hemma med IVT...

kallt ute och har varit så en längre tid.... och nu är det åxå allt inne. (14-15grader)

känns som om tempen inne faller med stigande utetemp, de har varit rejält kallt de senast dagarna... neråt 30 minus.
Nu till mitt systems egenheter.... huset är gammalt och installationen/bygget nytt
sitter endast en utegivare då alla rum i huset ej är klara ännu.
 jag tycker mig minnas att jag har kurva 3- 3,5 inställt med nÃ¥gon grads finjustering.

kan jag göra något för att få upp tempen i huset?

ser att det på flera ställen i forumet visas upp data-loggfiler... är det ett program som jag kan få tag i? dvs finns det tillgängligt för allmänheten? Och hur kopplar man in det på värmepumpen? kan det ens kopplas till alla IVT??


/Johnny

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: ny här med IVT hemma
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2007, 14:16:27 »
Har du provat att öka kurvan för att se om det hjälper?

Logger kan du köpa av Rickard (webshoppen) och den kan kopplas till alla VP, men har du tummen mitt i handen så bör du låta bli. Kräver viss teknisk kunnighet + tillgänglig dator.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: ny här med IVT hemma
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2007, 14:25:01 »
Är det för kallt inne när det är mycket kallt ute skall reglerkurvan ställas på ett högre värde.

Om du har valt kurva så att det är rätt temperatur inne när det är mycket kallt ute blir det pga reglerkurvans utseende lätt så att det blir för svalt inne när det är runt noll grader ute. Reglerkurvan är rak (=linjärt samband mellan radiatortemperatur och utetemperatur) men i verkligheten är det så att radiatorernas avgivna effekt inte är linjär utan ökar snabbare än temperaturen.

Det Ã¥tgärdas genom att knäcka kurvan, läs handboken. Det lÃ¥ter kanske krÃ¥ngligt där men är det inte. Om du lyfter kurvan t.ex. 4 grader vid noll bör du lyfta t.ex. 3 vid -5 och +5 osv sÃ¥ att kurvan blir jämnt böjd. En innegivare fungerar bäst om man har lyckats trimma in en bra reglerkurva innan innegivaren kopplas in.  

Sen finns det ett annat fenomen som inträffar vid snabba temperaturändringar ute. Blir det snabbt kallare ute blir det varmare inne. Utegivaren och pumpen reagerar snabbare än kylan hinner tränga genom väggarna. Omvänt när det snabbt blir varmt ute. Vad som är snabbt beror på väggarnas isolering och hur massiva de är. Där hjälper bara innegivare.

Kurva 3-3,5 låter väl lågt för ett gammalt hus med radiatorer, gamla hus brukar inte vara så bra isolerade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tudor_47

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: ny här med IVT hemma
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2007, 14:29:32 »
Tack Herr brun!

nja tror inte jag har tummen mitt i handen...

Tack Roland!
huset är gammalt men det är uppfört på nytt dvs ett flyttat hus... värme sker med golvvärme, vattenburen sådan. huset är i timmer med tillägsisolering på insidan.

Jag ska öka kurvans värde så får vi se vad som sker med tempen....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: ny här med IVT hemma
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2007, 15:51:46 »
Golvvärme och tilläggsisolering, då blir det lågt värde på kurvan även i ett gammalt hus.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!