Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 4x4 bil  (läst 7775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: 4x4 bil
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2012, 11:01:04 »
Jag läste någonstans hur det här med quattron började:

Audi var uppe någonstans i norra Finland tror jag det var och vintertestade någon vanlig framhjulsdriven bil, med sig som servicebil hade de en VW Iltis en 4X4-lastbil, På denna tid fanns knappt några 4wd-bilar, annat än lite lastbilar och maskiner gjorda för lättare terrängkörning, typ militära fordon.

När de Tyska ingenjörerna såg att servicebilen var vida överlägsen testbilen i vanligt vinterföre tänkte de till lite extra och lade grunden till något som skulle komma att bli smått hysteriskt.

Audi anpassade och utvecklade fyrhjulsdriften samt att deras tävlingsavdelning tog fram vad vi idag kallar "Urquattron", en rallybil som inget annat märke ens kunde drömma om att slå på bana. När konkurrenterna svarade med liknande mynt (ex Ford RS2000) och Peugeot kom med någon mittmotor-205:a så hade allt gått för långt. Rallyreglementen skrevs om och hur avancerade rallybilarna än är idag en bit in på 2000-talet så kommer de inte ens i närheten av hur vansinniga 80-talets grupp A-bilar var.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2012, 11:36:36 »
Är lite sugen på en jeep cheroke men är lite skeptisk till en jänkare och det låter som ni haft en del strul med dom. Att den är törstig gör inte så mycket tänkte ha den som andrabil som körs ca 1000 mil.
De lite nyare cherokeerna har MB motor och dom funkar mycket bättre, eller en vanlig med rak sexa funkar också bra men är törstig.
Hade en grand cherokee ett tag, men den är mera personbil med fyrhjulsdrift än en jeep, den tog sig inte alls fram lika bra som min limited men var ju mycket skönare att köra i vanlig trafik.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 4x4 bil
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2012, 12:11:23 »
Jag ska inte köra i skogen men tycker det skulle vara roligt med lite bättre framkomlighet samt att jag kan använda den till att dra upp båten med. När kom den med mb motor jag ska ha en med automat funkar dom bra är det nått speciellt man ska kolla på. Det skulle egentligen duga med en suzuki jimny åt mig men dom kostar ungefär lika som en jeep i alla fall i inköp ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2012, 12:26:52 »
När kom den med mb motor jag ska ha en med automat funkar dom bra är det nått speciellt man ska kolla på.

Jag vet inte exakt, men chrysler gick ju ihop med MB i slutet av 90-talet någon gång så 98-99 kanske?
kolla/känn på kraftövrföringen till fördelningslådan, det lilla drevet brukar vara slitet så kedjan hoppar. prova fyrhjulsdriften på alla växlar och belastad (typ lång uppförsbacke på landsväg) gäller nästan alla äldre fyrhjulsdrivna bilar med fördelningslåda och kedja
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 4x4 bil
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2012, 12:32:29 »
Man har ju hört att reservdelar till jänkare är billiga stämmer det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2012, 13:24:46 »
Man har ju hört att reservdelar till jänkare är billiga stämmer det ?
Det mesta är mycket billigt, iaf slitdelar som bromsar osv. billigast är nog chevadelar.
En annan billig 4X4 är förresten cheva blazer, ingen vidare terrängbil men funkar bra i vanlig trafik och lite "skogsvägskörning"... billig i inköp oxo pga att bensinförbrukningen har gjort den oatraktiv
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 4x4 bil
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2012, 13:41:59 »
Har kollat på cheva också får se hur det blir om man vågar prova amerikanskt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2012, 14:14:49 »
Har kollat på cheva också får se hur det blir om man vågar prova amerikanskt.
Jag ska inte uttala mig för jag är ju frälst jänkebilsåkare sedan körkortsåldern så jag tar antagligen en hel del skit från bilarna och lägger det på hobbykontot.
Den bil jag saknar mest är nog min Cheva blazer-73 helcab, den var höjd och duktigt trimmad, totalt opraktisk man behövde nästan en pall för att komma upp i den, den drog soppa som ett jetplan, med öppna sidepipes behövde man inte fundera pÃ¥ stereo-för den hördes ändÃ¥ inte, och den var inte särskilt bra i skogen... men man kunde göra 4-hjulsburnouter med den  >:D   det var tider....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: 4x4 bil
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2012, 14:29:43 »
Alla subaru ägare jag känner (ett antal..) är mycket nöjd med sin subaru, en fd subaru ägare klagade på bränsleförbrukningen. Känner flest legacy/outback ägare & det är troligt att min nästa bil blir en sådan. *vinkar* *vinkar*
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 4x4 bil
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2012, 14:35:19 »
En kille på jobbet har nån liten subaru av äldre modell den hade gått 32000 mil och inget är bytt av drivaxlar kulleder eller sånt verkar vara hyffade grejer han köper endast subaru i fortsättningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2012, 14:49:42 »
jag tror ocksÃ¥ att Subaru har kvalitet utöver det vanliga, det enda negativa jag hört är priset... men är dom bättre sÃ¥ SKA dom vara dyrare  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 4x4 bil
« Svar #26 skrivet: 08 januari 2012, 14:52:07 »
Tycker dom ser tråkig ut gillar jeep stuket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4x4 bil
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2012, 14:57:21 »
Det går ju att "jeepa" till alla bilar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 4x4 bil
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2012, 14:59:44 »
 Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 4x4 bil
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2012, 15:30:52 »
Det går ju att "jeepa" till alla bilar

Får börja fundera på Subaru som nästa bil!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!