Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Allmänt forum => Ämnet startat av: Gäst407 skrivet 07 januari 2012, 18:26:55

Titel: 4x4 bil
Skrivet av: Gäst407 skrivet 07 januari 2012, 18:26:55
hej
sitter å lurar på en 4x4 bil...mitt krav är riktig 4x4 drift gärna med diffspärr åtminstonde bak
1.8-2,0 bensin motor ...hög och låg låda..å manuell växelåda

har kollar runt lite å det verkar hyfsat tunnt på den fronten subaru forrester finns å mitzubitchi pinnin...
har även sett nån jeep med 4cyl motor å 5 växlad låda men sen ser det skralt ut...

målet är å få tag på nått jeep aktigt som drar ca 0,8-0,9 då man kör som folk med bilen
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: "joka" skrivet 07 januari 2012, 18:38:19
hej
sitter å lurar på en 4x4 bil...mitt krav är riktig 4x4 drift gärna med diffspärr åtminstonde bak
1.8-2,0 bensin motor ...hög och låg låda..å manuell växelåda

har kollar runt lite å det verkar hyfsat tunnt på den fronten subaru forrester finns å mitzubitchi pinnin...
har även sett nån jeep med 4cyl motor å 5 växlad låda men sen ser det skralt ut...

målet är å få tag på nått jeep aktigt som drar ca 0,8-0,9 då man kör som folk med bilen

Här har du, bara ut och leta på blocket  ;D

Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: GDS-Jan skrivet 07 januari 2012, 19:39:51
Jag hade en stadsjeep, 4x4.

Enda fördelen var på morgonen när man skulle till jobbet och grannarna stod och skottade bort vallen för att komma ut.

Då var det bara att lägg i backen och köra, med långa ansikten som följd  >:D

Annars är det bara ett dyrt nöje.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: BiggerDigger skrivet 07 januari 2012, 19:41:19
ska du ha låg och spärr från början är det nog bara mitsu L200 som har. Forester  har väl inte lågväxel? Vad ska du med spärren till? Åka i skogen? Då är väl en Suzuki 413 med en eftermonterad diffspärr typ lockright lagom. Eller en Vitara.

Vissa japan bilar hade diffbroms i bakaxln förrut. Det gav dock lätt sladd på halare vägar, så tror nog inte många bilar har det längre. Var speciell monterat för norden då.

 Min Wrangler ville i allafall ha 1,2 minst på landsväg. Izuzu trooper är stabila bilar också, och Daihatsu rocky. Vilken prisklass gäller?


http://www.blocket.se/dalarna/IH_Scout_36302996.htm?ca=16&w=3
Denna bilmodellen har allt man kan önska. Lyft av taket o du har en sommarcab. Lamell i bakaxeln bara men i övrigt helt perfekt modell. Dock en etta framför den mängd soppa du ville att den ska dra. Men det finns många av de så bara leta ett bra ex.

Har själv hart en tidigare med stora däck
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 07 januari 2012, 20:01:48
Jeep cherokee limited diesel, svindålig motor, nån italiensk båtmotor, men attans vad den tog sig fram bra. I med lågväxel och diffen och det var inte mycket som stoppade den.
0,8 blandad körning.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: GDS-Jan skrivet 07 januari 2012, 20:16:45
Jeep cherokee limited diesel, svindålig motor, nån italiensk båtmotor, men attans vad den tog sig fram bra. I med lågväxel och diffen och det var inte mycket som stoppade den.
0,8 blandad körning.

Med den lågväxeln så hade det nog räckt med en Briggs&Stratton.
Den hade fortfarande klättrat.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: BiggerDigger skrivet 07 januari 2012, 20:20:50
Och dyr som attan att äga pga va skatten dessa dieselbilar. Kass topp, går ofta sönder.

Ska man utanför vägen mycke är en stel framaxel att föredra.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: GDS-Jan skrivet 07 januari 2012, 20:21:57
Och dyr som attan att äga pga va skatten dessa dieselbilar. Kass topp, går ofta sönder.

Håller med, köper aldrig mer en dieselbil.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Gäst407 skrivet 07 januari 2012, 22:33:31
hej
forestern har hög å låg låda i alla fall dom små 2.0 modellerna tror även 2,0 turbon har det...modellerna med 6an har ej låglådan.....

varför jag vill ha hög å låg e för att spara kopplingen som annars brukar fara omg med 4x4 å bara höga växlar
hyndaien å rav bilarna pallar lite å ingenting om man sätter fast dom,kopplingen far ganska omg om det e lite motstånd då man ska i väg...slira igång bilen från ett surhål med kopplingen är ingen hitt

finns faktiskt äldre cerokee jeepar med 2,4 lit 4 cyl motor ,manuell låda ..å hela kittet fast dom är inte vanliga,men dom tar mindre soppa än dom med 6an å automat lådan....som verkligen kan äta soppa

en annab jädrigt vettig bil är toyota tercel ...har bilen 5 växlade lådan med fusk låg växeln dvs 1/2 etta så e dom faktiskt riktigt elaka på å ta sig fram i snö...tror tom att den diffar allt på lågväxeln ...å går hyfsat billigt
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: BigGitt skrivet 07 januari 2012, 22:42:26
Är det ingen här som gilla Subaru?
Tydligen bra, säkra bilar.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Gäst407 skrivet 07 januari 2012, 23:21:49
forester=subaru...väldigt bra 4x4 drift ....å går billigt dom går visst å köra på 0,8
alla som jag träffat i skogen genom jobbet,som kört subaru forester ha vare helt frälsta bilen går billigt å krånglar minimalt...

pratade med en norbagge som hadde en forester å frågade om den hadde krånglat nått å hur långt han kört med den...12000 mil å under dom 12000 så hadde han bytt EN glödlampa i bromsljuset =) så han klagade inte
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Oskar P. skrivet 08 januari 2012, 01:26:49
Har nu köpt mig en Audi A6 2.5TDI quattro, och jäklar vad den tar sig fram! det är TorSen differential i fördelningslådan alltså helt mekanisk kraftöverföring UTAN en massa elektronik och styrboxar och sån skit, visserligen har den diffbroms som funkar genom ABS'en, men det är ingen katastrof om den pajar, bara att man inte kan göra så här då: http://www.youtube.com/watch?v=opvozqnvtx4&list=UURAMNw3u7s6C9vEYTqBl5ag&index=4&feature=plcp
ja, det är jag i videon *vinkar*
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 10:03:34

finns faktiskt äldre cerokee jeepar med 2,4 lit 4 cyl motor ,manuell låda ..å hela kittet fast dom är inte vanliga,men dom tar mindre soppa än dom med 6an å automat lådan....som verkligen kan äta soppa

Det var en sådan jag hade fast 2,5liters 4cyl turbodiesel 150hk, den gick väldigt bra när den gick-vilket tyvär var för sällan, sålde den för några månader sedan när dieselpumpen pajjade...
Subaru tror jag på, har kompisar som åker Subaru och dom är jättenöjda, är själv sugen på en när Audin ger upp
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 10:13:42
Är lite sugen på en jeep cheroke men är lite skeptisk till en jänkare och det låter som ni haft en del strul med dom. Att den är törstig gör inte så mycket tänkte ha den som andrabil som körs ca 1000 mil.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: tipo874 skrivet 08 januari 2012, 10:32:25
Har nu köpt mig en Audi A6 2.5TDI quattro, och jäklar vad den tar sig fram! det är TorSen differential i fördelningslådan alltså helt mekanisk kraftöverföring UTAN en massa elektronik och styrboxar och sån skit, visserligen har den diffbroms som funkar genom ABS'en, men det är ingen katastrof om den pajar, bara att man inte kan göra så här då: http://www.youtube.com/watch?v=opvozqnvtx4&list=UURAMNw3u7s6C9vEYTqBl5ag&index=4&feature=plcp
ja, det är jag i videon *vinkar*

Personligen tycker jag att första generationens quattro var överlägset de senare. Då var det bara att vrida två knäpp på kranen så spärrarna kopplades i på center och bakdiffarna. Då skulle det mycket till innan man satt fast, och du hade sluppit hjulspinnet man ser i videon.

Jag hade en 1984 200 quattro, 2.2l turbo, och den tog sig fram överallt, och jag drog upp folk som fastnat, vilka hade hakan i backen när de såg vad den klarade av. Drog även upp stubbar och skit i trädgården med den :D

Fast den skönaste bilen jag haft var en 2001 audi a6 2.5 tdi (180 hk V6) quattro avant tiptronic. Men den satte jag fast i en snödriva, och hade den haft 1:a gen quattro hade den utan tvekan tagit sig loss själv. Antispinnet spelade nån typ av spel med bromsarna så den låste upp slumpmässigt hjul. Där hade det nog varit bättre med manuell låda också.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Fattiglapp skrivet 08 januari 2012, 11:01:04
Jag läste någonstans hur det här med quattron började:

Audi var uppe någonstans i norra Finland tror jag det var och vintertestade någon vanlig framhjulsdriven bil, med sig som servicebil hade de en VW Iltis en 4X4-lastbil, På denna tid fanns knappt några 4wd-bilar, annat än lite lastbilar och maskiner gjorda för lättare terrängkörning, typ militära fordon.

När de Tyska ingenjörerna såg att servicebilen var vida överlägsen testbilen i vanligt vinterföre tänkte de till lite extra och lade grunden till något som skulle komma att bli smått hysteriskt.

Audi anpassade och utvecklade fyrhjulsdriften samt att deras tävlingsavdelning tog fram vad vi idag kallar "Urquattron", en rallybil som inget annat märke ens kunde drömma om att slå på bana. När konkurrenterna svarade med liknande mynt (ex Ford RS2000) och Peugeot kom med någon mittmotor-205:a så hade allt gått för långt. Rallyreglementen skrevs om och hur avancerade rallybilarna än är idag en bit in på 2000-talet så kommer de inte ens i närheten av hur vansinniga 80-talets grupp A-bilar var.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 11:36:36
Är lite sugen på en jeep cheroke men är lite skeptisk till en jänkare och det låter som ni haft en del strul med dom. Att den är törstig gör inte så mycket tänkte ha den som andrabil som körs ca 1000 mil.
De lite nyare cherokeerna har MB motor och dom funkar mycket bättre, eller en vanlig med rak sexa funkar också bra men är törstig.
Hade en grand cherokee ett tag, men den är mera personbil med fyrhjulsdrift än en jeep, den tog sig inte alls fram lika bra som min limited men var ju mycket skönare att köra i vanlig trafik.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 12:11:23
Jag ska inte köra i skogen men tycker det skulle vara roligt med lite bättre framkomlighet samt att jag kan använda den till att dra upp båten med. När kom den med mb motor jag ska ha en med automat funkar dom bra är det nått speciellt man ska kolla på. Det skulle egentligen duga med en suzuki jimny åt mig men dom kostar ungefär lika som en jeep i alla fall i inköp ;D
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 12:26:52
När kom den med mb motor jag ska ha en med automat funkar dom bra är det nått speciellt man ska kolla på.

Jag vet inte exakt, men chrysler gick ju ihop med MB i slutet av 90-talet någon gång så 98-99 kanske?
kolla/känn på kraftövrföringen till fördelningslådan, det lilla drevet brukar vara slitet så kedjan hoppar. prova fyrhjulsdriften på alla växlar och belastad (typ lång uppförsbacke på landsväg) gäller nästan alla äldre fyrhjulsdrivna bilar med fördelningslåda och kedja
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 12:32:29
Man har ju hört att reservdelar till jänkare är billiga stämmer det ?
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 13:24:46
Man har ju hört att reservdelar till jänkare är billiga stämmer det ?
Det mesta är mycket billigt, iaf slitdelar som bromsar osv. billigast är nog chevadelar.
En annan billig 4X4 är förresten cheva blazer, ingen vidare terrängbil men funkar bra i vanlig trafik och lite "skogsvägskörning"... billig i inköp oxo pga att bensinförbrukningen har gjort den oatraktiv
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 13:41:59
Har kollat på cheva också får se hur det blir om man vågar prova amerikanskt.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 14:14:49
Har kollat på cheva också får se hur det blir om man vågar prova amerikanskt.
Jag ska inte uttala mig för jag är ju frälst jänkebilsåkare sedan körkortsåldern så jag tar antagligen en hel del skit från bilarna och lägger det på hobbykontot.
Den bil jag saknar mest är nog min Cheva blazer-73 helcab, den var höjd och duktigt trimmad, totalt opraktisk man behövde nästan en pall för att komma upp i den, den drog soppa som ett jetplan, med öppna sidepipes behövde man inte fundera på stereo-för den hördes ändå inte, och den var inte särskilt bra i skogen... men man kunde göra 4-hjulsburnouter med den  >:D   det var tider....
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: scoutman skrivet 08 januari 2012, 14:29:43
Alla subaru ägare jag känner (ett antal..) är mycket nöjd med sin subaru, en fd subaru ägare klagade på bränsleförbrukningen. Känner flest legacy/outback ägare & det är troligt att min nästa bil blir en sådan. *vinkar* *vinkar*
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 14:35:19
En kille på jobbet har nån liten subaru av äldre modell den hade gått 32000 mil och inget är bytt av drivaxlar kulleder eller sånt verkar vara hyffade grejer han köper endast subaru i fortsättningen.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 14:49:42
jag tror också att Subaru har kvalitet utöver det vanliga, det enda negativa jag hört är priset... men är dom bättre så SKA dom vara dyrare  ;)
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 14:52:07
Tycker dom ser tråkig ut gillar jeep stuket.
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: cougar skrivet 08 januari 2012, 14:57:21
Det går ju att "jeepa" till alla bilar http://www.youtube.com/watch?v=XzoRETaaRdo
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: Smurfen. skrivet 08 januari 2012, 14:59:44
 Thumbsup
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: BigGitt skrivet 08 januari 2012, 15:30:52
Det går ju att "jeepa" till alla bilar http://www.youtube.com/watch?v=XzoRETaaRdo

Får börja fundera på Subaru som nästa bil!
Titel: SV: 4x4 bil
Skrivet av: BiggerDigger skrivet 08 januari 2012, 20:16:41
Kör själv mazda pickup 4x4 till vardags, ca 4500 mil per år. Med inkopplingsbar 4x4 och  lågväxel. Diff bak behövs knappast så länge hjulen är i backen o det är de så länge man inte kör i skogen. Klarar ca 40-50 cm snö ändå. Använder låg vid backning med släpvagn. Och på vintern vid hämtning av fastkörda bilar. Bilar med styrsnäcka har sämre vägegenskaper än de med kuggstång. 

Sen ska man inte bogsera bakåt med bilen, då man frestar extra på framaxeln, som brukar vara den klenare av de två.