Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut värmepump  (läst 939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta ut värmepump
« skrivet: 19 september 2023, 21:11:18 »
Jag har en trasig gammal vp som demonterats, men rören sitter kvar på utsidan förseglade vid demontering med vulktejp.

Jag har också en annan fungerande vp som jag tänkte montera på samma ställe som den gamla.
Det enklaste vore att bara låta rören sitta kvar, skruva ihop allt och vakuumsuga.

Frågor:
-jag ställde delvis frågan tidigare om man kan återmontera med de gamla pressade konorna, men… lite tydligare.
Blir kopparrören för stela efter 10 års drift så att man inte kan få det tätt om man återmonterar utan att pressa nya konor? Är det till och med så att man inte överhuvudtaget skall återanvända rören?
-vad är risken med att vakuumsuga med en enstegspump? Uppenbart är ju att man kan få ett sämre vakuum, men vad får det för effekt?
Minskar effekten och COP, eller får man fukt kvar som ger problem med korrosion och sämre smörjning eller vad?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Byta ut värmepump
« Svar #1 skrivet: 20 september 2023, 10:08:51 »
Problemet med en enstegspump är att evakueringen tar längre tid och blir osäkrare. Har man inte en absolutvakuummeter så krävs det att den som sköter pumpen har erfarenhet och "motoröra" så att han kan avgöra på pumpens ljud när vakuumet är bra. Man måste också hålla koll på oljan i en enstegspump och kunna se på dem om den har dragit åt sig fukt och då vara beredd att byta olja under pumpningens gång.
Men framför allt är det den längre tid som krävs för evakueringen som gör att professionella kyltekniker inte vill använda enstegspumpar idag. För en hantverkare med hög timtaxa är kostnaden för en tvåstegspump snabbt intjänad om han kan spara ett par timmar på varje jobb.

Om man kan återanvända rören eller inte beror på deras kvalitet, man måste känna på dem och avsyna konorna för att avgöra den saken. Om de har oxiderat på insidan så bör de nog inte återanvändas, oxiden binder fukt som är svår att få bort fullständigt vid evakueringen.

Alla de risker med fukt som du räknar upp är saker att ta hänsyn till. Samt att fukt i systemet kan leda till isbildning som t ex får fyrvägsventilen att kärva (det har varit ett problem på en del kinabyggda lågprisvärmepumpar som tydligen var dåligt evakuerade innan fabriksfyllningen med kylmedium, eller möjligen hade fukt funnits med i det kylmedium de fylldes med). En sak till är risken att fukt ställer till problem med isolationen i kompressorns motorlindningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Byta ut värmepump
« Svar #2 skrivet: 20 september 2023, 11:03:52 »
Isklumpar i stryporganet och förångarfördelarens kanaler kan även störa driften till sämre COP och göra att kompressorn går varm.
Värmepumpar med POE-olja (R410A/R32/R407c m.fl) bryts ner av omgivande fukt i luften. Oljan återställs inte av evakuering. Blir det för mycket skada på oljan som finns kvar i rören så skyndar det på kompressorhaveri, samma om evakueringen inte blir bra. Men jag tror att många system kan gå länge under risiga förutsättningar i verkligheten, men det är synd om besparingen blir kostnaden på elräkningen eller nyköpsräkningen.
Jag tycker tejpade ändar är undermåligt. Tycker det ska vara skruvade pluggar direkt efter demontering. Konornas kvalité hade jag inte oroat mig över efter snabbkoll om de är riktigt gjorda.

Är pumpen värd något då kan det vara bra att få nytt rörsystem, även av visuella skäl att få exakt rätt längd, om det är viktigt.

Är det inte av värde, sätt upp den igen.
Men i framtiden när pumpen tjänat sina år, lova suga tillbaka gasen eller anlita kyltekniker med tömningsaggregat om kompressorn inte kan suga tillbaka gasen själv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta ut värmepump
« Svar #3 skrivet: 22 september 2023, 15:54:58 »
Vi återanvänder aldrig gamla konor, men det är bara av rent principiella skäl, tätningen sker ju genom att man momentdrar kopplingen, kopparen pressas då mot konan och kopparen formar sig efter eventuella ojämnheter i kopplingen, ska du återanvända en kona så måste du dra hårdare än vad som tidigare gjordes för att konan ska kunna ta exakt den form som kopplingen har, och då finns risk att kopparkonan spricker och läckage uppstår.

En annan sak att tänka på är att äldre maskiner oftast var R407 eller R410A, nyare maskiner är R32, och de har olika oljor i sig, det kan finnas oljerester i rören som inte blandar sig bra med oljan i den nyare värmepumpen, så läs på lite om det också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut värmepump
« Svar #4 skrivet: 23 september 2023, 09:03:00 »
Vi återanvänder aldrig gamla konor, men det är bara av rent principiella skäl, tätningen sker ju genom att man momentdrar kopplingen, kopparen pressas då mot konan och kopparen formar sig efter eventuella ojämnheter i kopplingen, ska du återanvända en kona så måste du dra hårdare än vad som tidigare gjordes för att konan ska kunna ta exakt den form som kopplingen har, och då finns risk att kopparkonan spricker och läckage uppstår.

En annan sak att tänka på är att äldre maskiner oftast var R407 eller R410A, nyare maskiner är R32, och de har olika oljor i sig, det kan finnas oljerester i rören som inte blandar sig bra med oljan i den nyare värmepumpen, så läs på lite om det också.

Tack, det ska jag kolla upp.

Är det samma konor som till bromsrör på bilar?
Kan man använda samma koningsverktyg eller är det en annan konvinkel?
Jag har inte mätt upp vad det är för dimension på rören, använder alla fabrikat samma dimension på rör och konor?
Den gamla trasiga  pump som jag demonterat är en Panasonic frÃ¥n ca 2005. Den fungerande begagnade som jag tänkte montera istället, helst med samma rör, är en ca 6-7 Ã¥r nyare och fullt fungerande Mitsubishi. Jag tror inte det är nÃ¥got problem att korta rören och pressa nya konor.

Rent byggmässigt sÃ¥ ser Mitsubushin mycket bättre ut. Panasonicen känns lÃ¥gprisaktig i jämförelse. 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut värmepump
« Svar #5 skrivet: 23 september 2023, 18:11:25 »
Vi återanvänder aldrig gamla konor, men det är bara av rent principiella skäl, tätningen sker ju genom att man momentdrar kopplingen, kopparen pressas då mot konan och kopparen formar sig efter eventuella ojämnheter i kopplingen, ska du återanvända en kona så måste du dra hårdare än vad som tidigare gjordes för att konan ska kunna ta exakt den form som kopplingen har, och då finns risk att kopparkonan spricker och läckage uppstår.

En annan sak att tänka på är att äldre maskiner oftast var R407 eller R410A, nyare maskiner är R32, och de har olika oljor i sig, det kan finnas oljerester i rören som inte blandar sig bra med oljan i den nyare värmepumpen, så läs på lite om det också.
Dessa tre använder syntetisk POE-olja dvs. blandbar med gasen,
hälften av R410A är R32.
Kompressortillverkaren sätter kraven på oljan beroende på driftsomständigheter så utan att gå in på alla värmepumpar så skulle jag våga påstå att det är samma / motsvarande olja i en LLVP idag.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Byta ut värmepump
« Svar #6 skrivet: 27 september 2023, 10:48:18 »

Är det samma konor som till bromsrör på bilar?
Kan man använda samma koningsverktyg eller är det en annan konvinkel?
Jag har inte mätt upp vad det är för dimension på rören, använder alla fabrikat samma dimension på rör och konor?


Ja och nej. På bromsrör på bilar förekommer flera olika koningssystem, det äldsta av dem där alla enheter har utvändig UNF-gänga och bromsrören är försedda med överfallsmutter och tätningen sker mot konans insida, är detsamma som används på värmepumpar. Ett ställe där man i någorlunda modern tid har sett det systemet på bilar, är på ABS-enheten på tidiga Ford Scorpio.
Ett undantag från de vanliga konorna är de värmepumpar för gör-det-självmontering som är försedda med någon slags snabbkopplingar. Men eftersom vanligt folk inte längre får installera värmepumpar i Sverige, är snabbkopplingsvärmepumparna i stort sett borta från svenska marknaden sedan några år.

Alla tillverkare av värmepumpar använder samma rördimensioner, men det grova rörets dimension är olika beroende på hur stor värmepump det är frågan om. Det tunna röret är alltid 1/4" , det grova kan vara 3/8" , 1/2" eller möjligen 5/8".
Det är alltså alltid tumdimensioner på rören. De rör i millimeterdimensioner som används i VVS-branschen, passar inte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut värmepump
« Svar #7 skrivet: 27 september 2023, 15:34:15 »

Ja och nej. På bromsrör på bilar förekommer flera olika koningssystem, det äldsta av dem där alla enheter har utvändig UNF-gänga och bromsrören är försedda med överfallsmutter och tätningen sker mot konans insida, är detsamma som används på värmepumpar. Ett ställe där man i någorlunda modern tid har sett det systemet på bilar, är på ABS-enheten på tidiga Ford Scorpio.
Ett undantag från de vanliga konorna är de värmepumpar för gör-det-självmontering som är försedda med någon slags snabbkopplingar. Men eftersom vanligt folk inte längre får installera värmepumpar i Sverige, är snabbkopplingsvärmepumparna i stort sett borta från svenska marknaden sedan några år.

Alla tillverkare av värmepumpar använder samma rördimensioner, men det grova rörets dimension är olika beroende på hur stor värmepump det är frågan om. Det tunna röret är alltid 1/4" , det grova kan vara 3/8" , 1/2" eller möjligen 5/8".
Det är alltså alltid tumdimensioner på rören. De rör i millimeterdimensioner som används i VVS-branschen, passar inte.
gasröret är alltid i förhållande till vätskeröret så har du5/8" i gasröret så har du vanligtvis 3/8 i vätskerör

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!