Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX-ventilation bostadsrätt - möjlighet till att felsöka?  (läst 1008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sven-Erik D

  • Gäst
Sven-Erik D
FTX-ventilation bostadsrätt - möjlighet till att felsöka?
« skrivet: 06 februari 2019, 20:27:32 »
Hej,

Vi är nyinflyttade i en nybyggd bostadsrätt och våran ventilationen låter som tusan (FTX), och vi har matlukt i sovrummen från tilluften. Vi hörde av oss till företaget som nu var ansvariga för garantin som kom hit. Den ursprungliga entreprenören har tydligen gått i konkurs som jag förstår det, och ett annat företag inom samma koncern har fått ta över garantiansvaret.

De höll med oss att jobbet var riktigt uselt gjort, och konstaterade vissa uppenbara fel (strypta don, fläkten på max, inga spjäll vid fläkt). De gissade även att om så grundläggande fadäser gjorts så var risken stor att även andra osynliga fel finns. Exempel som gavs var felmonterade rör, bristande eller utebliven ljuddämpning i rör och fläkt. Trots detta vägrade de göra annat än att ändra läget på fläkten, vilket hjälpte något.

Det jag undrar är om möjligheterna att anlita en oberoende VVS-konsult som kan undersöka systemet grundligt. Jag vill också ta reda på om beställningen från byggherre har levererats på ett acceptabelt och fackmannamässigt sätt av VVS-företaget. Syftet vore att påvisa eventuella fel innan garantibesiktningen som nu närmar sig, och på så sätt tvinga det ansvariga och ovilliga företaget till att lösa situationen.

Kan man gå igenom ett ventilationssystem i tillräcklig detalj för att bevisa detta utan ansvarigt företags samarbete?

Kan man kräva att få se beställningen på ventilationen? Har någon annan tillgång till denna förutom entreprenör och beställare?

Hjälp och förslag uppskattas väldigt!

Med vänliga hälsningar,
Erik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag är inte expert på detta men är det inte just garantibesiktningen som ska klargöra om nått gjorts fel?
Sen skulle jag kontakta föreningens styrelse, gissningsvis är det samma fel i alla bostäder i samma fastighet.
Tror då det är enklare att driva saken gemensamt, BRF kan då t ex ta juridisk hjälp för att få felen åtgärdade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!